Иконография Пресвятой Девы поражает многообразием. И это несмотря на существование достаточно жестких канонов, без соблюдения которых изображение Богоматери будет считаться просто картиной, пусть и на богословскую тематику!
Икона Божией Матери «Умиление» – пожалуй, самое живое и трепетное отображение Богородицы с Младенцем. При одном взгляде на нее чувствуешь всю глубину материнской и сыновней любви, ведь несмотря на Божественную сущность, и Иисус когда-то был младенцем и нуждался в ласке матери.
Одно название — разные иконы
На территории Руси икона «Умиление» в разных вариантах получила широкое распространение с 11 века. Название «Умиление» исторически применяется к разным иконографическим вариантам изображений Божией Матери. Первоначально оно применялось только к иконам с типом «Елеуса» (перевод с греческого «Милостивая»). Пресвятая Богородица изображалась по пояс, держа на руках Младенца Иисуса и с умилением склоняясь к Нему. Однако существуют абсолютно другое писание образа с таким же названием. На нем Пресвятая Дева изображена одна, со скрещенными на груди руками.
Икона Пресвятой Богородицы «Умиление» (Серафимо-Дивеевская)
На вопрос, что означает икона «Умиление» Пресвятой Богородицы, можно с уверенностью ответить: нежное, теплое чувство безграничной любви Богоматери к Своему Сыну, смирение перед Богом.
История обретения иконы, ее виды и описание
Подавляющее большинство икон «Умиление» относится к каноническому иконографическому типу Елеуса («милостивая»). В греческой традиции этот тип чаще называют Гликофилуса («сладко любящая» или «сладко лобзающая»).
Некоторые исследователи считают Елеусу подвидом другого иконографического типа Богородицы, Одигитрии. Однако икона «Умиление» выглядит несколько иначе и будит в верующих другие чувства.
Первооткрывателем типа Одигитрия считается сам Евангелист Лука. Он лично был знаком с Марией и писал ее лик фактически с натуры. Так что первые изображения этого типа появились аж две тысячи лет назад, на заре нашей эры!
Ученые полагают, что Елеуса отделилась от Одигитрии примерно в IX-X столетии. Во всяком случае, первый дошедший до нас образ типа Елеуса – скальная фреска в храме Токали Килис (ныне в Турции).
Образы типа Елеуса – скальные фрески в храме
В XI столетии Богородицу все чаще писали в типе Елеусы. Примерно в это же время первые иконы «Умиление» появились на Руси и постепенно стали самыми любимыми среди иконописцев. Фактически появление Елеусы совпало с зарождением русского православия.
Псково-Печерская икона «Умиление»
В Свято-Успенском Псково-Печерском монастыре хранится особо почитаемая икона Божией Матери «Умиление» (написана в 1521 году в Москве). Этот образ является списком (копией) Владимирской иконы. В середине 16 века во период настоятельства преподобного Корнилия купцы Василий и Феодор (фамилии не сохранились) пожертвовали ее монастырю.
С иконой Богоматери связана история чудесного спасения города Пскова. В 1581 году город Псков подвергался осаде войсками польского короля Стефана Батория. Во время одного из штурмов каленое ядро попало в икону Пресвятой Богородицы «Умиление», вынесенную на одну из защитных стен города. Однако ядро, ударившись об икону, не причинило вреда ни образу, ни людям, которые были рядом. На протяжении пяти месяцев противник 30 раз пытался взять штурмом город. Однако в результате нападающие войска были разбиты. В память чудесного спасения города Пскова икона Божией Матери была украшена жемчугом и драгоценными камнями.
В октябре 1812 года снова нависла угроза над городом Псковом. Ннаполеоновские войска заняли город Полоцк (менее чем в 300-х километрах от Пскова). После крестного хода с чудотворным образом русские войска освободили город Полоцк от неприятеля.
Впоследствии икону «Умиление» перенесли в новопостроенный Михайловский собор в Псково-Печерском монастыре.
День памяти этого чудотворного образа — 20 октября по новому стилю.
Промыслом Божьим в 1920 году по Тартускому договору Псково-Печерская монастырь оказался на территории Эстонии (до 1940 года). Это позволило сохранить обитель от разорения советской властью.
На сегодняшний день Псково-Печерская икона «Умиление» находится в Михайловском соборе Псково-Печерского монастыря.
Смоленская икона «Умиление»
Другой вариант иконы Божией Матери «Умиление», как гласит предание, некогда была принесена из Грузии. Кем и когда, остаётся неизвестным. Иконографически образ отличается от основного типа написания. Пресвятая Богородица держит свои руки на груди, умиленно взирая на младенца Христа, Который лежит на ее коленях и в правой руке держит символ власти — державу.
В 1103 году икона «Умиление» была обретена в колодце (исторические подробности чуда не сохранились).
Широкую известность этот образ приобрел в начале 17 века. В течении полутора лет русские обороняли Смоленск от польских войск. Икона Пресвятой Богородицы находилась среди русских войск и перед ней регулярно служился молебен. После 1917 года образ был утрачен.
Список (копия) чудотворного образа сейчас хранится в Смоленске в Спасо-Окопном храме на месте земляных укреплений, построенных для обороны города в начале 17 века.
День памяти Смоленской иконы «Умиление» — 1 апреля по новому стилю.
Серафимо-Дивеевская икона Пресвятой Богородицы «Умиление»
Серафимо-Дивеевский образ Пресвятой Богородицы «Умиление» иконографически отличается от одноименных икон. В нём прослеживается очевидное влияние западной живописной манеры. На иконе запечатлен момент сообщения архангелом Гавриилом благой вести Пресвятой Деве Марии о рождении Сына Божия. Ее руки скрещены на груди, а взор опущен вниз — в знак покорности воли Господней. Лик полон смирения, любви и нежности — умиление (что нашло отражение в названии образа). Над головой Пресвятой Богородицы написаны слова из акафиста (благодарственно-хвалебного пения): «Радуйся, Невесто Неневестная!»
Эта икона была келейным образом святого Серафима Саровского на протяжении всей его монашеской жизни. Маслом от неугасимой лампады преподобный помазывал приходивших к нему верующих, после чего они получали исцелений от своих недугов. Дивеевская икона Богоматери была написана предположительно в конце 18 века, сведения об иконописце отсутствуют.
По завещанию святого Серафима Саровского икона «Умиление» была передана в Дивеевскую женскую обитель (1833 год). В 1902 году российский император Николай II пожертвовал для иконы золотой оклад и серебряную лампаду. К этому времени относится написание точных списков (копий).
В 1927 году Дивеевской монастырь закрыли. Чудотворную икону игуменья Александра отдала на сохранение благочестивым людям в город Муром. Этот образ был передан патриарху Московскому и всея Руси Алексию II в 1991 году. Сейчас икона находится во Владимирской церкви (Московская Патриаршая резиденция). В пятую субботу Великого поста, когда отмечается Похвала Пресвятой Богородице, Дивеевскую икону выносят на поклонение верующим.
Ее чтимый список хранится в Серафимо-Дивеевском монастыре (Нижегородская область). Дни памяти этого образа приходятся на 1, 10 августа, 22 декабря по новому стилю.
Чудеса от иконы Божией Матери «Умиление»
В 1999 году у жительницы поселка Локоть Брянской области Натальи на обложке старого календаря замироточило изображение Дивеевской иконы Божией Матери «Умиление». Известие об этом чуде быстро распространилось, за помощью к Пресвятой Богородице стали обращаться больные.
У жительницы Брянска, готовившейся к операции с онкологическим диагнозом, после чтения акафиста и помазания истекающим от иконы мира на повторном УЗИ опухоль не обнаружили. По настоянию врача она все же согласилась на хирургическое вмешательство. В результате на месте предполагаемой опухоли обнаружили только небольшую язвочку.
В 2022 году жительница города Самара получила исцеление от заболеваний желудка и поджелудочной железы. Это случилось после того, как она стала молиться пред иконой Богородицы “Умиление” и добавлять себе в пищу по капле масло от лампады из поселка Локоть Нужно помнить, что чудесное масло можно взять не всегда, а молиться можно всегда и Господь подаст Свою помощь)
В чем помогает образ
Образ Пресвятой Богородицы, Всеблагой и Всемилостивой, внимает всем молящим. Она неустанно помогает женщинам и мужчинам, младенцам и старикам, богатым и неимущим. Бывали случаи, что иконе молились даже иноверцы и обретали просимое.
Иконе молятся об:
- исцелении и сохранении здоровья,
- избавлении от греховных помыслов и зависимостей,
- ниспослании здорового потомства,
- наставлении детей на путь истинный,
- обретении материального благополучия,
- помощи в поисках работы,
- ниспослании счастья в браке,
- примирении с близкими,
- защите от недругов и несчастий,
- утешении в скорбях,
- укреплении веры.
Наиболее сильны молитвы не за себя, а за других людей. Считается, что Елеуса более всего благоволит женщинам, молящимся о рождении, здоровье и благополучии детей, ведь она – эталон материнской любви.
Молитва
О, Пресвятая Дево Богородице, Христа Царя и Бога нашего Мати, умиления сокровище и милости источниче, душеспасительных даров подательнице и скорбящих душ благодатная утешительнице!
К Тебе с любовию припадаем и пред святою иконою Твоею молимся: умоли, Владычице, возлюбленнаго Сына Твоего Христа Бога нашего помиловати и спасти нас, погибающих во гресех, вдохни в души наша покаяние искреннее и умиление богоугодное. Слезами очистительными омый нас от скверны греховныя и яви чисты и непорочны рабы Христовы. Вся благопотребная житию временному и вечному спасению нашему милостивно, Госпоже, нам даруй. Мир умири, святую обитель сию добре сохрани, безмятежие и изобилие плодов земных нам низпосли и на кончине живота нашего не лиши нас Матерняго Твоего заступления и помощи, да предстательством Твоим безбедно прейдем мытарства воздушная и сподобимся унаследовати Царство Небесное.
Ей, Царице всеблагая, всех радостей радосте и всего мира христианскаго утешение, помози нам ныне и тогда, егда наипаче помощи Твоея святыя востребуем, и спаси нас Матерними Твоими молитвами ко Христу Богу, Емуже со Отцем и Святым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Акафист Пресвятой Богородице в честь Ея иконы, именуемой “Умиление”(Серафимо-Дивеевская)
Кондак 1
Избранная от всех родов Заступнице вселенныя, похвальный глас Твоих рабов приемши, Всеблаженная, избави нас от всяких бед, да пред иконою Твоею и мы архангельский привет поем усердною душею: Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Икос 1
Архангел Божий Гавриил, началовождь небесных сил, предста Тебе, Отроковице, совет превечный открывая и еже “Радуйся” вещая: “Ты Мати будеши, Владычице”. Тому последующе верно, дерзаем вси нелицемерно воспета радостный сей глас Тебе, молящейся о нас: Радуйся, рождшая Жизнь всем утроба; радуйся, грешнаго мира спасение. Радуйся, Сын Твой воскресе от гроба; радуйся, Евиных слез избавление. Радуйся, древняго змия поправшая; радуйся, узы греха растерзавшая. Радуйся, радость женам несказанная; радуйся, Божия милости дверь. Радуйся, ангелов песнь непрестанная; радуйся, Богу избранная Дщерь. Радуйся, твари всея ожидание; радуйся, грешником всем упование. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 2
Видяще образ Твой сей Умиление, токи целебныя всем источающий, тепле к нему притекаем смиреннии, в нуждах и скорбех спасения чающе. Ты же Христа умоли, яко Мати, всяко прошение нам даровати, яко да присно Тому воспоим песнь благодарну пред образом сим: Аллилуиа.
Икос 2
Разум небесный стяжа Серафим, тяжким недугом лежа одержим; Тя бо моляше болезнь исцелити. Ты же, Благая, пришедши во сне, кротце предстала ему в тишине, отроку жизнь обещавши продлити. Темже, от смерти Тобою спасенный, сладце воспе Серафим умиленный: Радуйся, высшая неба небес; радуйся, Мати Господня святая. Радуйся, рождшая бездну чудес, радуйся, стамно щедрот всезлатая. Радуйся, Ты бо нам милость являеши; радуйся, всяку болезнь исцеляеши. Радуйся, душ и телес врачевство; радуйся, падших благое возстание. Радуйся, горних умов торжество; радуйся, грешников к небу воззвание. Радуйся, Бога за нас умоляеши; радуйся, вражию сеть сокрушаеши. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 3
Силою Вышняго дивно храним, в силу от силы в душе преспеваше в юности чистей святый Серафим. В храм Пресвятыя усердно хождаше и, умиленно молитву творя, сердцем хвалу во псалмех восписуя, Бога всещедраго благодаря, присно пояше Ему: Аллилуиа.
Икос 3
Имея Тя спутницу верную в жизни, остави избранник Твой юный отчизну, в обитель Саровскую путь направляя. Слагая бо в сердце Твоя словеса, отечество мняше свое небеса, пустынных живот на земли ублажая. И, слышав: “От нашего рода есть сей”, Тебе воспеваше, надежде своей: Радуйся, веры звездо путеводная; радуйся, Кормчия жизни моей. Радуйся, спутнице, к Богу доходная; радуйся, крове от бури страстей. Радуйся, к Богу бо нас управляеши; радуйся, душу спасти вразумляеши. Радуйся, правды стезе незаблудная; радуйся, мосте, горе возводяй. Радуйся, нищим Помощнице чудная; радуйся, венче, сердца веселяй. Радуйся, в Царствие нас призываеши; радуйся, двери рая отверзаеши. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 4
Бури житейския скоро спасает Божия Мати вдовицу блаженную, жребий вручити ей Свой обещает, землю возделати благословенную. Темже, Пречистыя воли послушна, в путь неизвестный отходит вдовица, претерпевающи вся благодушно, дондеже в жребий святый водворится, Девы глагола в терпении ждущи, Богу же Сыну прилежно поющи: Аллилуиа.
Икос 4
Слыша вдовица глагол долгожданный, в тонцем дремании ей провещанный: “Зде есть в Дивееве место Мое, зде есть Мой жребий четвертый избранный, зде ты положиши кости твоя, девам пристанище прежде создавши”. Темже вдовица, от ложа воставши, Матери Света за радость святую светло поет похвалу таковую: Радуйся, света обитель блаженная; радуйся, Богом избранный удел. Радуйся, скиние Бога священная; радуйся, добрых сокровище дел. Радуйся, милости море безбрежное; радуйся, душ тишино безмятежная. Радуйся, вдов к чистоте окормление; радуйся, девства сосуде драгий. Радуйся, в старости сил укрепление; радуйся, в юности жезле благий. Радуйся, Дево Марие нетленная; радуйся, Господом благословенная. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 5
Божией Матери гласу внимающи храм Ея имени вдова созидает; малое стадо сирот собирающи во благочестии тех возращает. Тако в Дивееве Божие семя в добрую землю вложися во время, плод же в терпении свой принесе, яко да мы от плода днесь вкушающе, Матерь Благую Творца небесе благодарим, о Ней песнь воспевающе: Аллилуиа.
Икос 5
Видивше первоначальница мати, яко обитель начат возрастати Девы Марии словес в исполнение, малое стадо свое поручает старцем Саровским и мудро вверяет паствы духовное все окормление. И, преспевающи в жизни своей, благо дарящи источник чудес Деву Марию за помощь с небес, песни слагает похвальныя Ей: Радуйся, тихая наша отрадо; радуйся, имя Тебе — Умиление. Радуйся, Мати словеснаго стада; радуйся, места сего прославление. Радуйся, нам бо покров простираеши; радуйся, нас ко Христу собираеши. Радуйся, девам Ты светлый чертог; радуйся, сирых от бед ограждаеши. Радуйся, Тя бо послушает Бог; радуйся, плачущих всех утешение. Радуйся, немощи наша терпящая; радуйся, нас во благих богатящая. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 6
Бысть проповедница милости всех в своем житии Александра честная, Божие Имя всегда во устех, в сердце и мысли молитва святая. Слезныя токи Тебе, приношаше, Тя, Живоносный Источниче, чтущи, труд же дневный неустанно творяще, духом горяще и Богу поюще: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиявающи свет благодати в дивном Дивееве, Божия Мати Свой омофор простирает над ним, козни врага и наветы людския, немощи духа и страсти плотския, нужды обычныя людем земным, — вся утоляет Царица благая, скоро Своим сиротам помогает. Темже, поюще Тоя чудеса, радостно рцем Ей сия словеса: Радуйся, свете спасения благостный; радуйся, чистых сердец красото. Радуйся, совести мире, всем сладостный; радуйся, духа любве широто. Радуйся, цветниче благоухающий; радуйся, жезле, враги устрашающий. Радуйся, в немощи помощь всесильная; радуйся, в скорби утехо с небес. Радуйся, в скудости пище обильная; радуйся, вышшая всяких словес. Радуйся, Божий бо гнев утоляеши; радуйся, милость на нас призываеши. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 7
Хотящи оставити мир сей растленный, блаженная вкупе сирот собирает и Матери Бога удел, ей врученный, Пахомия старца блюсти умоляет; Пречистыя образ на перси приемлет и в руце Владычицы дух предает. Исполненный скорби Пахомий ей внемлет и песнь ей надгробную сице поет: Аллилуиа.
Икос 7
Новый Дивееву ангел-хранитель, жребия Девы и дев устроитель, послан Пречистою бысть Серафим. Купно с прехвальным Петром, с Иоанном, в келии Дева предста несказанно, светлая, с мучениц ликом святым, благоухающи миром небесным. “Дев ты Моих не остави”, — вещает; помощь ему по вся дни обещает, он же приносит Ей дар свой словесный: Радуйся, славо пророков прекрасная; радуйся, крине удолий рая. Радуйся, мучениц песнь велегласная; радуйся, стершая слезы моя. Радуйся, грешных молитв не забывшая; радуйся, сирых Твоих посетившая. Радуйся, наша пред Сыном Споручнице; радуйся, с Богом принесшая мир. Радуйся, душ Жениховых Обручнице; радуйся, двернице званным на пир. Радуйся, тайны от века явление; радуйся, Дево, Тебе мое пение. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 8
Странных видений причастник блаженный, благостный старец отец Серафим к сердцу приемлет завет незабвенный Девы Марии и, Ею водим, девам обитель особую строит; меру соборному храму дает, место святое канавкой обводит, паству Пречистыя верно пасет, правило жизни и чин полагает, Богу неленостно пети внушает: Аллилуиа.
Икос 8
Всецелым умом ся Христу сраспиная, блаженства рая на земли предвкушая, пояше святый, яко благ тех виновней, Марии, родившей нам Спасшаго нас, архангельский Той, еже “Радуйся”, глас прилежно всегда с простотою сыновней. Тому подражая, Мариин удел доныне обходит свой древний предел, хвалу Богородице Деве поя, да радости будет причастник Тоя: Радуйся, о Богородице Дево; радуйся, рождшая Спаса Христа. Радуйся, Бога вместившая в чрево; радуйся, плод Твой — нам Путь живота. Радуйся, радостей вечных виновная; радуйся, славо и радость церковная. Радуйся, девственниц чистых венчание; радуйся, иноков Щедрая Мати. Радуйся, матерей всех величание; радуйся, доме, исполнь благодати. Радуйся, стрелы во дни угашающи; радуйся, страхи в нощи прогоняющи. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 9
Всяких сил ангельских, Дево, превысшую, хвалят немолчно Тя наша сердца, светлостей солнечных истинно чистшую, Тя величает вся тварь без конца. Ты же Ходатаица за нас буди к Сыну и Богу в день страшный суда; грешных молений тогда не забуди, пети сподоби нас Богу всегда: Аллилуиа.
Икос 9
Витий многогласных не может язык воспети достойно Твой сладостный лик, о Дево и Мати Владыки небес. Даров Твоих чудных и сил умножение сердца исполняет росы умиления, дает очесем всех источники слез. Твой образ святый ее свещею горящею всегда веселяше взор старца молящаго, егда на колена склонився пред ним, усердно хваляше Тя пением сим: Радуйся, всех безнадежных надеждо; радуйся, сердцу росо умиления. Радуйся, правды лишенных одеждо; радуйся, всем нам источник спасения. Радуйся, демонский лик низлагаеши; радуйся, грозно бесам запрещаеши. Радуйся, духом унылых возстание; радуйся, палице спящим во зле. Радуйся, стропотных душ наказание; радуйся, вся бо возможна Тебе. Радуйся, в горьких работах всем сладость; радуйся, Мати, скорбящим всем радость. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 10
Спасительно постными сеяв слезами, ждет в радости старец от Девы вещание: “Ты скоро, любимиче, будеши с нами”. И духом покоен, в живом уповании, отход свой от мира предуготовляет. Устав свой молитвенный и наставления хранити сирот своих он поучает: от днесь вам Благая едина хранение; вы многия пестуны имате, чада, отец же не будет разве мене, на гробе моем ищите отрады, и в нуждах и в скорбех идите ко мне; и верую, даст вам Господь утешение, да присно восходит от вас Ему пение: Аллилуиа
Икос 10
Стена еси девам, Пречистая Дево, от вражиих козней, от нужды и гнева, Тебе бо вручи нас святый Серафим. И в час испытания дух наш смятенный к Тебе мы возносим в молитве смиренней: о буди помощница сирым Твоим; да весело хвалим Тя, присноблаженную, всемирную славу, хвалу неизменную: Радуйся, верных Твоих утверждение; радуйся, крепкая сирых стено. Радуйся, Церкве святыя хваление; радуйся, горним умом глубино. Радуйся, цвете наш неувядаемый; радуйся, граде, Царя прославляемый. Радуйся, лествице, к Богу возведшая; радуйся, облаче легкий Христов. Радуйся, росо руно произведшее; радуйся, всем Ты готовый покров. Радуйся, наша надеждо известная; радуйся, дев похвало неневестная. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 11
Пение всякое днесь побеждается множеством благодеяний Твоих; милость Твоя на весь мир простирается, славо небесных и радость земных. Гласа бо Матери богоприятнаго Сын Твой послушает, Дево, всегда. Радость всем радостем Ты, Благодатная, — звати мы не умолчим никогда. Тако бо зваше Тебе преподобный, Богу поя, наш предстатель загробный: Аллилуиа.
Икос 11
Света открыся чертог вожделенный старцу, в молитве к Тебе восхищенну, Дево, пред образом сим Умиления. В руце пречистеи душу святую Ты восприяла еси — во иную жизнь безконечную в райских селениях. Плакаху чада, отца их лишенная, новым же знанием умиленная милости к старцу Твоей, растворяюще слезы надгробныя песнею красною, Тя величаху хвалою согласно, Матерь едину Тебе разсмотряюще: Радуйся, темныя власти стенание; радуйся, праведных душ торжество. Радуйся, вратников ада рыдание; радуйся, Тя бо поет естество. Радуйся, князя мытарств низложившая; радуйся, демонов гордость смирившая. Радуйся, имя, святым вожделенное; радуйся, в смертный помощниче час. Радуйся, радость нам неизреченная; радуйся, в час той услыши наш глас. Радуйся, наших сердец умиление; радуйся, Бога умилостивление. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 12
Благодатный залог в ограждение, чадом дивеевским старец остави образ Пречистыя сей Умиления. Сам же пресветло ликуя во славе, Матерь Небесную молит усердно сирых его соблюсти милосердно, да не воздремлют уныния сном, но да, елеем свещу напояюще, внидут в чертог со своим Женихом, вечную ангелов песнь воспевающе: Аллилуиа.
Икос 12
Поем днесъ Твою Богородице, славу и милость ко грешным, на бесы державу; вси празднуем светло Твоя чудеса. Безмерно Тя всю освятив, непорочная, Бог людем постави Тя в крепость всемощную: Тебе бо внимают Того ушеса. Тобою спасаеми вси ежечасно, приносим Ти песнь таковую согласно: Радуйся, жизни сокровище вечныя; радуйся, правды ковчеже святый. Радуйся, людем хвало безконечная, радуйся, свещниче веры златый. Радуйся, Божие благоволение; радуйся, всех человеков спасение. Радуйся, мученик всех дерзновение; радуйся, песнь преподобных Твоих. Радуйся, праведных жен украшение; радуйся, краю желаний благих. Радуйся, церкве хоругвь пречестная; радуйся, грешным нам Мати благая. Радуйся, всем радостем Ты еси радость, Всеблаженная.
Кондак 13
О Мати всепетая, всем во спасение даждь, Всеблагая, сердец умиление. Да, Божиим страхом всегда ограждаемы, избегнем губительных сетей борца, и тако Твоими мольбами спасаеми, во веки восхвалим благаго Творца: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва к Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой “Умиление”(Серафимо-Дивеевская)
Приими, всеблагомощная, Пречистая Госпоже, Владычице Богородительнице, сия честныя дары, Тебе единей прикладныя, от нас, недостойных рабов Твоих: от всех родов избранная, всех тварей небесных и земных высшая явльшаяся, понеже бо Тебе ради бысть Господь Сил с нами, и Тобою Сына Божия познахом и сподобихомся святаго Тела Его и пречистыя Крове Его; темже блаженна еси в родех родов, Богоблаженная, херувимов светлейши и серафимов честнейши сущая. И ныне, всепетая Пресвятая Богородице, не престай молящися о нас, недостойных рабех Твоих, еже избавитися нам от всякаго совета лукаваго и всякаго обстояния и сохранитися нам неврежденным от всякаго ядовитаго прилога диавольскаго; но даже до конца молитвами Твоими неосужденных нас соблюди, яко да Твоим заступлением и помощию спасаеми, славу, хвалу, благодарение и поклонение за вся в Троице Единому Богу и всех Создателю возсылаем, ныне и присно, и во веки веков. Аминъ.
Тропарь Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой “Умиление”
Тропарь, глас 4
К Богородице со умилением припадем, вси грехми обремененнии, чудотворную Ея икону Умиление облобызающе и вопиюще со слезами: Владычице, приими моление недостойных раб Твоих и подаждь нам, просящим, велию Твою милость.