Житие святой Иоанны Мироносицы
Иоанна была не простой иудейкой. Ее муж Хуза служил при дворе царя Ирода. Саму женщину называют доверенным лицом жены тетрарха – Иродиады. Последняя прославилась в Галилее своим распутством и алчностью. Такой образ жизни обличал Предтеча Иоанн Креститель. Иродиада ненавидела проповедника и склонила своего мужа к казни неугодного пророка. Иоанна же считала Крестителя святым человеком и сочувствовала его участи.
Когда Предтечу казнили, Иродиада, по злобе своего сердца, не отдавала родственникам голову несчастного. Тогда Иоанна, рискуя жизнью, выкрала останки из покоев царицы и самостоятельно тайно похоронила на Елеонской горе. Спустя годы святыня была обнаружена, и на месте захоронения построили храм.
Женщина продолжала служить при дворе, хотя ее и подозревали в содеянном. Недолго продолжалось спокойное время. Любимый сын ее тяжело заболел. Она совсем отчаялась, но в это время рядом оказался Иисус Христос. Отец мальчика, Хуза, умолял Назарея исцелить ребенка. Спаситель отказался войти в дом человека, причастного к смерти его родственника Предтечи Крестителя. Но, видя страдания родителя, смягчился и на расстоянии вылечил мальчика.
Слухи об этом происшествии дошли до царского двора, и отношение к семейству изменилось. Иоанна решила взять всю вину на себя и покинула дом мужа. Сердце болело и страдало. Но вскоре женщина случайно встретила Иисуса Христа. Она стала верной последовательницей Господа.
Всюду сопровождала Иоанна Христа, присоединившись к Деве Марии и Марии Магдалине. Когда Иисуса распяли, а затем похоронили, еврейка продала свои драгоценности, чтобы купить миро для помазания тела во гробе. Не боялась она дальнейшей жизни, не страшилась потратить последние деньги ради Господа.
На третий день после казни пришли они с матерью Иисуса и Марией Магдалиной ко гробу Христову. Но вместо тела нашли у могилы ангела, сидящего на камне. Он сообщил им радостную весть о воскресении Господа. Женщины поспешили в город, к ученикам Спасителя, чтоб рассказать о произошедшем. Так служение Иоанны было вознаграждено величайшим чудом.
День памяти святых
Мученик Тимофей чтец и мученица Мавра (около 286)
Краткое житие юных супругов-христиан слушайте на радио «Вера».
Преподобный Феодосий Киево-Печерский (1074)
Источник azbyka.ru
Пять поучений преподобного Феодосия Печерского читайте в нашем материале.
Небольшой рассказ о жизни родоначальника монашества на Руси слушайте на радио «Вера».
Преподобный Петр чудотворец, епископ Аргосский (X)
По его молитвам пища, предназначенная для голодающих, никогда не заканчивалась. Епископ выкупал пленников, исцелял больных и одержимых, обладал даром прозорливости. Задолго предсказал день своей кончины и отошел ко Господу в 70 лет.
Преподобные Иулиания (1393) и Евпраксия (1394) Московские
Преподобные Иулиания и Евпраксия были родными сестрами святителя Алексия, митрополита Московского. В народе они почитались как святые еще при жизни — за милосердие и кротость, духовную мудрость и смирение. К концу XIX века были подготовлены документы для канонизации подвижниц, но события 1917 года помешали этому осуществиться.
Прославление преподобных Иулиании и Евпраксии было совершено в 2000 году.
Читать житие подробнее
В благочестивом семействе родителей святителя было 5 сыновей и 2 дочери: Иулия (в монашеском постриге Евпраксия) и Ульяна (Иулиания). Любовь к старшему брату побудила сестер устроить обитель во славу святого Алексия, человека Божия – покровителя их брата в монашестве. Первоначально монастырь был воздвигнут на Остожье (ныне территория Московского Зачатьевского монастыря). Большую часть той местночти тогда покрывали луга с сенокосами, отчего и называлась она Остожье, Стоженец, ныне — Остоженка. С одной стороны протекала давно уже не существующая речка Остоженка, с другой – Москва-река.
Верной помощницей преподобной Иулиании была ее сестра, монахиня Евпраксия. Все труды по устроению обители они несли вместе. В монастыре все делалось по совету и благословению их старшего брата, и около южной части ограды была выстроена келья, в которой он часто останавливался.
Благоверная Тамара, царица Грузинская (1184 — 1213)
Краткий рассказ об одной из самых известных грузинских святых читайте в нашем материале.
Святитель Феофан, митрополит Перифеорийский (после 1353)
Почитание в православии
Упоминания о жизни Иоанны содержатся в Евангелии от Луки. Поэтому память мироносицы чтут не только православные, но и представители других конфессий – католики, протестанты. Разница в датах.
В Восточной Христианской церкви и в России торжественной датой считается 27 июня. Еще служению жен-мироносиц посвящается целая неделя – третья неделя после светлого праздника Пасхи. В эти периоды в честь праведниц поют торжественные тропари, их поминают, им молятся. Просят о помощи и благодарят.
Икона Иоанны Мироносицы
На иконах святая изображается в длинном одеянии, с платком на голове. В руках святая сжимает сосуд с миром, предназначавшимся для тела Иисуса. Иногда мироносицу изображают в числе других женщин, пришедших ко гробу Господню – Девы Марии, Марии Магдалины и других, упоминаемых в Евангелии.
Считается, что образ святой обладает целительной силой. Люди часто просят святую ученицу Христа о помощи и защите, и небесные силы откликаются на эти прошения. Кроме того, традиционно Иоанна покровительствует женщинам, носящим имя Яна и Иоанна.
Икон Божией Матери:
«Успение» Киево-Печерская (1073)
Источник изображения azbyka.ru
В 1941 году фашисты взорвали древний Успенский собор в Киеве — с тех пор след Успенской иконы теряется. Сохранились ее чудотворные списки: один из них находится в Лваре, в Крестовоздвиженском храме.
Свенская (Печерская) (с предстоящими Антонием и Феодосием) (1288)
Источник изображения azbyka.ru
Краткая история иконы — на радио «Вера».
Православные тексты
Праведным женам-мироносицам посвящены молитвы, праздничные тропари и кондаки. Их читают как во время богослужений в храме, так и при домашней молитве.
Молитва перед иконой
Святая угодница Божия, Иоанна Мироносица! Моли Господа Бога обо мне, рабе грешной (имя). Помощница, исцели душу мою грешную, направь помыслы мои на путь верный и истинный, да отринь от меня помыслы нечистые да демонов искушающих. Не оставь меня во грехе и не позволь злочестивцам творить свое зло, на меня и моих родных направленное. Аминь.
Тропарь, глас 2
Егда́ снизше́л еси́ к сме́рти, Животе́ Безсме́ртный,/ тогда́ ад умертви́л еси́ блиста́нием Божества́./ Егда́ же и уме́ршия от преиспо́дних воскреси́л еси́,/ вся Си́лы Небе́сныя взыва́ху:// Жизнода́вче Христе́ Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Тропари Недели жен-мироносиц, глас 2
Благообра́зный Ио́сиф с дре́ва снем Пречи́стое Твое́ те́ло,/ плащани́цею чи́стою обви́в,/ и благоуха́ньми во гро́бе но́ве закры́в положи́;/ но тридне́вен воскре́сл еси́, Го́споди,// подая́й ми́рови ве́лию ми́лость.
Мироно́сицам жена́м при гро́бе предста́в А́нгел, вопия́ше:/ ми́ра ме́ртвым суть прили́чна/ Христо́с же истле́ния яви́ся чуждь./ Но возопи́йте: воскре́се Госпо́дь,// подая́й ми́рови ве́лию ми́лость.
Кондак Недели жен-мироносиц, глас 2
Ра́доватися мироно́сицам повеле́л еси́,/ плачь прама́тере Е́вы утоли́л еси́/ воскресе́нием Твои́м, Христе́ Бо́же,/ апо́столом же Твои́м пропове́дати повеле́л еси́:// Спас воскре́се от гро́ба.
Стихиры:
Глас 1.
Мироно́сицы жены́, ко гро́бу что приидо́сте; / что и́щете жива́го в ме́ртвых? / Воскре́се Госпо́дь, дерза́йте, вопие́т А́нгел.
Со стра́хом приидо́ша жены́ на гроб, / арома́ты те́ло Твое́ пома́зати тща́щияся, / и сие́ не обре́тше, / недоумева́хуся друга́ ко друзе́й, не ве́дуще Воскресе́ния. / Но предста́ им А́нгел, и рече́: / воскре́се Христо́с, / да́руяй нам ве́лию ми́лость.
Приидо́ша на гроб Магдали́на / и друга́я Мари́я и́щуще Го́спода, / и А́нгела ви́деша, я́ко мо́лнию, / седя́ща на ка́мени и глаго́люща им: / что и́щете жива́го с ме́ртвыми; / воскре́се, я́коже рече́: / в Галиле́и Его́ обря́щете. / К Нему́ же возопии́м: / воскресы́й из ме́ртвых, Го́споди, сла́ва Тебе́.
Глас 2.
Почто́ ми́ра со слеза́ми, о учени́цы растворя́ете, / ка́мень отвали́ся, гроб истощи́ся, / ви́дите тлю живото́м попра́нную, / печа́ти свиде́тельствующя я́вственно, / спя́щия лю́те стра́жники непокори́вых, / сме́ртное спасе́ся пло́тию Бо́жиею, ад рыда́ет. / Те́кша ра́достию рцы́те апо́столом: / умертви́вый смерть Христо́с, перворожде́н из ме́ртвых, / вас предваря́ет в Галиле́и.
Воскресе́ние Твое́, Христе́ Спа́се, / всю просвети́ вселе́нную, / и призва́л еси́ Твое́ созда́ние, / Всеси́льне Го́споди, сла́ва Тебе́.
Стих: Помяну́ и́мя Твое́ во вся́ком ро́де и ро́де.
Всех скорбя́щих ра́досте и оби́димых предста́тельнице, / и убо́гих пита́тельнице, стра́нных же утеше́ние, / и же́зле слепы́х, немощны́х посеще́ние, / тружда́ющихся покро́ве и засту́пнице, и си́рых помо́щнице, / Ма́ти Бо́га Вы́шняго Ты еси́, Пречи́стая, / потщи́ся, мо́лимся, спасти́ся рабо́м Твои́м.
Стих: Слы́ши Дщи и виждь, и приклони́ у́хо Твое́.
Вся́кое беззако́ние неща́дно, / вся́кий грех невозде́ржно окая́нный соде́лах, / вся́каго осужде́ния досто́ин есмь, / вины́ покая́ния мне пода́ждь, Де́во, / я́ко да не осужде́н та́мо явлю́ся. / Тя бо напису́ю моли́твенницу, / Тя призыва́ю предста́тельницу, / да мя не посрами́ши, Богоневе́стная.
Стих: Лицу́ Твоему́ помо́лятся бога́тии лю́дстии.
Ино́го прибе́жища, Чи́стая, к Творцу́ и Влады́це мы не и́мамы, / ра́зве Тебе́, Богоневе́сто, / да не отри́неши нас те́плым Твои́м предста́тельством, / ниже́ посрами́ши любо́вию притека́ющих под кров Твой, / Ма́ти Бо́га на́шего, / потщи́ся и Твою́ по́мощь даждь, / и ны́нешняго гне́ва нас спаси́.
Мироно́сицы ра́но бы́вша, / и гроб Твой со тща́нием дости́гша, / иска́ху Тебе́, Христе́, во е́же пома́зати пречи́стое те́ло Твое́. / И а́нгеловыми глаго́лы огласи́вшеся, / радостотво́рныя о́бразы апо́столом пропове́даху, / я́ко воскре́се Нача́льник спасе́ния на́шего, плени́вый смерть, / ми́рови же да́руяй живо́т ве́чный / и ве́лию ми́лость.
Стих: Изведи́ из темни́цы ду́шу мою́, / испове́датися И́мене Твоему́.
Пре́жде век от Отца́ ро́ждшемуся Бо́жию Сло́ву, / вопло́щшемуся от Де́вы Мари́и, / прииди́те поклони́мся: / Крест бо претерпе́в, / погребе́нию предаде́ся, я́ко Сам восхоте́: / и воскре́с из ме́ртвых, / спасе́ мя заблужда́ющаго челове́ка.
Стих: Мене́ ждут пра́ведницы, / до́ндеже возда́си мне.
Христо́с Спас наш, / е́же на ны рукописа́ние пригвозди́в на Кресте́ загла́ди, / и сме́ртную держа́ву упраздни́: / покланя́емся Его́ тридне́вному Воскресе́нию.
Стих: Из глубины́ воззва́х к Тебе́, Го́споди, / Го́споди, услы́ши глас мой.
Со арха́нгелы воспои́м Христо́во Воскресе́ние: / Той бо есть Изба́витель и Спас душ на́ших, / и в сла́ве стра́шной, и кре́пцей си́ле, / па́ки гряде́т суди́ти ми́ру, его́же созда́.
Стих: Да бу́дут у́ши Твои́ / вне́млюще гла́су моле́ния моего́.
Тебе́ распе́ншагося и погребе́ннаго, / А́нгел пропове́да Влады́ку, и глаго́лаше жена́м: / прииди́те ви́дите, иде́же лежа́ше Госпо́дь: / воскре́се бо, я́коже рече́, я́ко всеси́лен. / Те́мже Тебе́ покланя́емся еди́ному безсме́ртному, / Жизнода́вче Христе́, поми́луй нас.
Стих: А́ще беззако́ния на́зриши, Го́споди, Го́споди, кто постои́т? / Я́ко у Тебе́ очище́ние есть.
Кресто́м Твои́м упраздни́л еси́, ю́же от дре́ва кля́тву, / погребе́нием Твои́м умертви́л еси́ сме́рти держа́ву: / воста́нием же Твои́м просвети́л еси́ род челове́ческий. / Сего́ ра́ди вопие́м Ти: / благоде́телю Христе́ Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Стих: И́мене ра́ди Твоего́ потерпе́х Тя, Го́споди, потерпе́ душа́ моя́ в сло́во Твое́, / упова́ душа́ моя́ на Го́спода.
Отверзо́шася Тебе́ Го́споди, стра́хом врата́ сме́ртная, / вра́тницы же а́довы ви́девше Тя, убоя́шася: / врата́ бо ме́дная сокруши́л еси́, / и вереи́ желе́зныя стерл еси́, / и изве́л еси́ нас от тьмы и се́ни сме́ртныя, / и у́зы на́ша растерза́л еси́.
Стих: От стра́жи у́тренния до но́щи, от стра́жи у́тренния, / да упова́ет Изра́иль на Го́спода.
Спаси́тельную песнь пою́ще, от уст возсле́м: / прииди́те вси, в дому́ Госпо́днем припаде́м, глаго́люще: / на Дре́ве распны́йся, и из ме́ртвых воскресы́й, / и сый в не́дрех О́тчих, / очи́сти грехи́ на́ша.
Стих: Я́ко у Го́спода ми́лость, и мно́гое у Него́ избавле́ние, / и Той изба́вит Изра́иля от всех беззако́ний его́.
Мироно́сицы жены́, у́тру глубоку́, / арома́ты взе́мша, Госпо́дня гро́ба достиго́ша, / я́же не наде́яхуся обре́тша / помышля́ху благогове́юще ка́менному отвале́нию, / и друга́ ко друзе́й глаго́лаху: / где суть печа́ти гро́ба; / где есть Пила́това кустоди́а и опа́сное утверже́ние? / Бысть же возвести́тель не разумева́ющим жена́м, / блиста́яйся А́нгел, и глаго́ляй к ним: / что с рыда́нием и́щете жива́го и оживотвори́вшаго род челове́ческий? / Воста́ Христо́с Бог наш из ме́ртвых, я́ко всеси́лен, / подая́й всем нам нетле́ние и жизнь, / просвеще́ние и ве́лию ми́лость.
Стих: Хвали́те Го́спода вси язы́цы, / похвали́те Его́ вси лю́дие.
Почто́ ми́ра со слеза́ми, о учени́цы растворя́ете, / ка́мень отвали́ся, гроб истощи́ся: / ви́дите тлю живото́м попра́нную, / печа́ти свиде́тельствующя я́вственно, / спя́щия лю́те стра́жники непокори́вых, / сме́ртное спасе́ся пло́тию Бо́жиею, ад рыда́ет. / Те́кша ра́достию рцы́те апо́столом: / умертви́вый смерть Христо́с, перворожде́н из ме́ртвых, / вас предваря́ет в Галиле́и.
Стих: Я́ко утвердися милость Его́ на нас, / и истина Госпо́дня пребывает во век.
Мироно́сицы ра́но бы́вша, / и гроб Твой со тща́нием дости́гша, / иска́ху Тебе́, Христе́, во е́же пома́зати пречи́стое те́ло Твое́. / И а́нгеловыми глаго́лы огласи́вшеся, / радостотво́рныя о́бразы апо́столом пропове́даху, / я́ко воскре́се Нача́льник спасе́ния на́шего, плени́вый смерть, / ми́рови же да́руяй живо́т ве́чный / и ве́лию ми́лость.
О вои́стинну беззако́ннии, / печа́тавше ка́мень, бо́льших нас чуде́с сподо́бисте! / И́мут ра́зум стра́жие, / днесь про́йде из гро́ба, и глаго́лаху: / рцы́те, я́ко нам спя́щим, / приидо́ша ученицы́, и украдо́ша Его́. / И кто кра́дет мертвеца́, па́че же и на́га; / Сам воскре́се самовла́стно, я́ко Бог, / оста́вль во гро́бе и погреба́тельная Своя́. / Прииди́те, ви́дите, иуде́е, / ка́ко не расто́рже печа́ти, смерть попра́вый / и ро́ду челове́ческому безконе́чную жизнь да́руяй, / и ве́лию ми́лость.
Пре́йде сень зако́нная, / благода́ти прише́дши, / я́коже бо купина́ не сгара́ше опаля́ема, / та́ко Де́во родила́ еси́, / и Де́ва пребыла́ еси́. / Вме́сто столпа́ о́гненнаго, пра́ведное возсия́ Со́лнце: / вме́сто Моисе́я, Христо́с, / спасе́ние душ на́ших.
Глас 6:
Мироно́сицы жены́, гро́ба Твоего́ дости́гша, / и печа́ти гро́бныя ви́девша, / не обре́тша же пречи́стаго те́ла Твоего́, / рыда́юща со тща́нием приидо́ша, глаго́люща: / кто укра́де на́ше упова́ние; / кто взят ме́ртва на́га сми́рною пома́зана, / Ма́тери еди́но утеше́ние? / О ка́ко ме́ртвыя оживи́вый умертви́ся; / ад плени́вый, ка́ко погребе́ся? / Но воскресни́, Спа́се, самовла́стно, / я́коже рекл еси́, / тридне́вен, спаса́яй ду́ши на́ша.
Слава: Проси́ Ио́сиф те́ло Иису́сово, / и положи́ е́ в но́вом свое́м гро́бе, / подоба́ше бо Ему́ из гро́ба, / я́ко от черто́га проити́. / Сокруши́вый держа́ву сме́рти, / и отве́рзый врата́ ра́йская челове́ком, / Го́споди, сла́ва Тебе́.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Творе́ц и Изба́витель мой, Пречи́стая, / Христо́с Госпо́дь из Твои́х ложе́сн проше́д, / в мя оболки́йся, / пе́рвыя кля́твы Ада́ма свободи́. / Те́мже Ти, Всечи́стая, / я́ко Бо́жии Ма́тери же и Де́ве, / вои́стинну вопие́м немо́лчно: / ра́дуйся а́нгельски, ра́дуйся, Влады́чице, / предста́тельство и покро́ве, / и спасе́ние душ на́ших.