Житие святой царицы Феофании и в чем помогает, иконография и тексты молитв

Многие люди в мире называют своих детей не в честь своих близких родственников, а в честь других людей. Часть из них дает имя какого-либо святого, родившегося в тот же день. В США, например, очень популярно имя Тиффани. Но не многие из них знают, с кем связано это имя. Люди говорят, что Тиффани «хорошенькая» и связывают это представление с фильмом «Завтрак у Тиффани». Но это имя имеет более глубокие корни.

Тиффани очень старинное имя. Оно появилось во Франции, и во французском звучании произносится как Тифэн. Но у англичан есть свои хитрые ассоциации с таким произношением, связанные с легендой. У лорда Бертрана дю Гесклина была хитрая жена Тифейн. Её считали ведьмой или феей. Но ещё более древние корни происхождения этого имени относятся к Древней Греции.

«Теофания» – это явление или проявление бога. Например, Бог явился перед Авраамом в виде горящего куста и так далее. В Восточной Церкви именем Теофания (Феофания) обычно называют девочек, родившихся в праздник Богоявления. В этот день Иисус явил Себя как Бога и человека перед волхвами. Он предстал перед всеми язычниками. В наши дни в храме Патриарха Константинополя хранятся мощи византийской императрицы Святой Феофании (Тиффани).

Житие святой Феовании

Блаженная Феофания родилась в семье богатого вельможи Константина Мартинакия. Ее мать, Анна, долго не могла забеременеть и родить ребенка, поэтому с горячими молитвами обратилась к Господу. Всевышний благословил пару рождением дочери, которую нарекли Феофанией. Родители дали девочке блестящее воспитание и ни в чем ей не отказывали.

Когда император Василий Македонянин присматривал супругу для своего сына Льва, его выбор пал на Феофанию, как на девицу благовоспитанную и образованную, к тому же кроткого нрава. Во время бракосочетания на будущую святую было возложено сразу два венца — супружеский и царский. Однако благополучие в молодой семье длилось недолго. По совету коварного человека муж Феофании стал носить меч под одеждой для защиты отца-императора. Но клеветник сказал Василию, что сын его мечтает поскорее унаследовать трон и замышляет убийство. Льва вместе с супругой отправили в заточение, в темнице супружеская пара пробыла 3 года.

Вельможи постоянно ходатайствовали за наследника престола и ручались за его невиновность, и наконец, в день празднования памяти пророка Илии император принял решение об освобождении сына и невестки из-под стражи. Однако годы, проведенные в заточении, пагубно сказались на здоровье Феофании, и она вышла на свободу слабой и больной.

За время, проведенное в браке, блаженная царица родила единственную дочь, которая умерла, когда была совсем маленькой. Не желая более радоваться земным благам, Феофания посвятила себя молитве и постам, а также богоугодным делам.

Все доходы, которые полагались ей как императрице, она раздавала нищим, питалась овощами и хлебом и под роскошным царским платьем носила власяницу. Благодаря святой Феофании многие храмы и монастыри получали щедрые пожертвования, а особенно заботилась царица о вдовах и сиротах. Никто из прислуживающих императрице никогда не слышал от нее грубого слова или крика, к своим слугам она относилась кротко и с любовью.

Умерла Феофания в 892 году, прожив в браке 12 лет. После смерти супруги император Лев построил храм, названный в честь Всех Святых, где впоследствии основали женский монастырь.

Царь Лев и святая царица Феофания

Блаженная царица Феофания (Феофано), первая супруга императора Льва VI Мудрого (886 — 911). По наветам была вместе с мужем, тогда еще наследником престола, заключена на три года в темницу. Получив свободу, проводила жизнь в молитве и посте. Кротость, милосердие и сердечное сокрушение о грехах прославили ее имя среди сограждан. Феофания скончалась в 893 или 894 году.

Житие блаженной царицы Феофании (в изложении свт. Димитрия Ростовского)

Блаженная Феофания родилась в Царьграде и происходила из царского рода. Родители ее — Константин, имевший сан иллюстрия (так назывались в Византии высшие сановники при царском дворе), и мать Анна, живя в честном супружестве, долгое время были бесплодны, почему всегда скорбели о том, что не имели детей. Сильно желая иметь плод своего супружества, они молились Пречистой Владычице нашей Богородице и, часто приходя в Ее всечестный храм, бывший в Форакии (местность в Константинополе), в прилежном молении изливали пред Нею сердца свои.

— «Да разрешится», — молились они, — о, Госпожа мира, бесплодие наше Твоим милосердием, и да приимем по ходатайству Твоему от Создателя чадородие!»

И так как они просили с верою, то и получили просимое благодатью Той, к Которой усердно обращались с молитвою: они прияли разрешения своего бесплодия и родили дитя женского пола, которое назвали Феофаниею.

С шестилетнего возраста Феофанию стали обучать грамоте, и наставлять на всякое доброе дело. Еще в детские лета ее, можно было видеть ясные знамения будущих ее великих добродетелей и святости. Видя ее благонравие и ум, родители Феофании очень радовались и надеялись впоследствии утешаться ее благочадием. Посему они искали юношу, подобного ей по знатности рода, благонравию и уму, чтобы сочетать ее по закону браком, так как она уже приходила в возраст и больше сверстниц своих была украшена всеми дарованиями.

В это время царь Василий Македонянин выискивал прекрасную и добродетельную девицу для сочетания браком с сыном своим Львом Мудрым. Найдя Феофанию лучшею всех других девиц, он сочетал ее браком с сыном своим, уже объявленным наследником престола. Царский брак был совершен при всеобщей радости и ликованиях.

Спустя некоторое время, лукавый враг посеял плевелы в доме царском между отцом и сыном, и восстал с гневом великим отец на сына. Взявши его с супругою его Феофаниею, он заключил их в темницу и приставил крепкую стражу. Сие совершилось по тайной злобе и хитрому коварству Феодора Сантаварина, епископа Евхаитского, — волхва, которого царь Лев не любил.

Дело началось так: когда умер первенец царя Василия и старший брат царя Льва — Константин, царь Василий скорбел о нем и безутешно плакал, ибо очень любил его. Тогда выше упомянутый волхв, видя царя в великой печали и желая его утешить, посредством своих волхвований показал царю умершего сына его Константина живым, — сидящим на коне и едущим к нему на встречу. Обняв руками сына и с любовью облобызав его, царь снова потерял его из виду, ибо волшебное привидение и мечтание исчезло. Удивился царь и ужаснулся и, сочтя видение за действительность, стал очень почитать Сантаварина и, считая его своим искренним другом, во всем его слушался. Юный же Лев, будучи благоразумен и богобоязлив, возгнушался тем волхвом и, ненавидя его, как врага Божия, презирал. Феодор же, думая, чем бы отомстить царю Льву за такое презрение, измыслил следующую коварную хитрость. Выбрав удобное время, он наедине приступил к царю Льву и, притворившись доброжелательным и расположенным к нему, сказал:

— Вот ты молод и ездишь с отцом своим на охоту. На всякий случай нужно тебе тайно носить небольшой меч для того, чтобы иметь возможность, иногда употребить его на зверя, иногда же подать его в нужное время отцу, или, на тот случай, если бы какой домашний враг, коих отец твой имеет немало, неожиданно и внезапно напал на отца твоего, — тогда бы ты, тотчас вынув тайно носимый меч, мог поразить врага и сохранить жизнь отца своего».

Послушавшись этого коварного совета врага своего и не подозревая его лукавства, Лев стал тайно носить в сапоге небольшой меч, когда ходил с отцом своим на охоту, или еще куда-нибудь.

После этого, лукавый Сантаварин сказал тайно царю Василию:

— Сын твой Лев хочет внезапно убить тебя, чтобы царствовать одному. Доказательством его злого умысла послужит тебе следующее: когда ты отправляешься на охоту, и он с тобою, то он носит спрятанный в сапоге при ноге меч, приготовленный для того, чтобы в удобное время внезапно ударить тебя и убить. Если хочешь в том убедиться, испытай на деле — ступай на охоту, взявши и его с собою и, когда придешь на поле, вели осмотреть, что он имеет в сапоге.

Вскоре царь Василий, взяв юного царя, сына своего, отправился на охоту и, будучи на поле, повелел осмотреть, что имеет царь Лев в сапоге, и там найден был спрятанный небольшой обоюдоострый меч. И воспылал тотчас Василий пламенем неизреченной ярости и гнева на сына своего, считая за правду поведанное Сантаварином, будто сын хотел убить его.

— Для того он и меч приготовил, — сказал он.

Лев же, будучи ни в чем невиновен, уверял, что носил меч не для смерти отца, а для сохранения жизни его. Но, сильно разгневанный, отец, не желая слушать ни единого его слова, тотчас заключил его, а также и супругу его, блаженную Феофанию, в некотором, бывшем в царских палатах, тайном помещении, и приставил к ним крепкую стражу. Так лукавый волхв Сантаварин отомстил царю Льву; самым же ужасным при этом было то, что, по внушению того же Сантаварина, отец хотел сыну выколоть и вынуть очи. И сие дело непременно бы совершилось, если бы патриарх и весь синклит не удержали царя.

Более трех лет безвинный царь Лев и блаженная Феофания, не сделавшие никакого зла, пробыли в заключении. Там они ни в чем ином не упражнялись, как только в молитве и посте, скорбя о своем заключении и призывая Всевидящего Бога во свидетели своей невинности. Несколько раз синклит хотел просить царя за сына, но не находил удобного времени. Наконец, выпал случай, когда можно было обратиться с таковой просьбой. Это произошло так. В царской палате была птица, попугай, наученная произносить человеческим голосом некоторые слова и своим произношением забавлявшая царя и других, кто слышал попугая. Однажды царь, совершая праздник святому пророку Илии, созвал к себе на царский обед всех своих придворных и, устроив пиршество, приглашал всех радоваться и веселиться с собою. Птица же та, часто говоря по-человечески, повторяла, неизвестно наученная ли кем, или случайно, такие слова:

— Увы, увы, господин Лев!

Слыша сие, все обедавшие придворные сидели в смущении, оставив пищу и питьё. Видя же придворных в смущении, ни вкушающих, ни пьющих, царь спрашивал, почему они столь печальны. Тогда они, сочтя время удобным, встали в слезах и сказали:

— Если не имеющая разума птица скорбит о своем, невинно страждущем, господине, — и рыдая и отыскивая его, говорит: увы, увы, господин Лев! — как же мы, разумные и словесные твари, несомненно знающие, что сын твой, а наш господин, страдает невинно по злобе, и по клевете терпит твой отеческий гнев, — как можем мы веселиться, есть и пить?! Не еще ли более мы должны скорбеть? О, царь! Если сын твой в чем-либо согрешил против тебя, отца своего, и задумал поднять на тебя руку, дай нам его сюда, — мы на части рассечём его. Если же он ни в чем неповинен, — как нам несомненно известно, — то зачем ты мучаешь кровь свою?

От таких слов царь пришел в умиление и, подвигнутый сердцем и естественною жалостью, тотчас повелел вывести царя Льва из заключения, остричь выросшие у него во время заключения волосы и, одевши в царские одежды, с честью привести к себе. Когда это было исполнено, царь поднялся в слезах, — обнял сына, стал лобызать его и возвратил ему прежний царский сан.

Пожив после сего немного времени, царь Василий заболел и умер, оставив царскую власть сыну своему. Лев же, по смерти отца, схватив волхва Сантаварина, повелел бить его, выколоть глаза и послал в заточение в город Афины.

Так обратилась злоба волхва на собственную его голову. Сей Сантаварин был по вере манихей, по учению — волхв, по виду — христианин, по сану — епископ, а царем Василием считался святым — ради чудес его, творимых волшебством.

Между тем блаженная Феофания, вступившая после своего заключения в царскую жизнь, прилежно заботилась о своем душевном спасении, за ничто считая царскую славу и презирая, как сор и сон, сладость и суету житейскую. Она непрестанно и днем, и ночью, имела на устах своих псалмы, духовные песни и молитвы и всю жизнь свою проводила, угождая Богу и взыскуя Его делами милосердия. Она не заботилась о царском украшении своего тела, и если совне бывала одета с некоторым благолепием, то, с другой стороны, под одеждою, на теле, носила грубую власяницу, которою была умерщвляема плоть ее. Жизнь ее была постническая — она питалась простым хлебом и сушеною зеленью; обильные яства трапезы совершенно были изгнаны ею.

Поступившие в ее руки богатства и драгоценности были раздаваемы ею нуждающимся бедным и убогим, сиротам и вдовицам, драгоценные одежды и вещи отдавались им же. Бедные келлии монашествующих и монастыри обновлялись ею и обогащались имениями и всем нужным. Таковы были усердия и попечения о всех той христолюбивой царицы! На слуг и рабынь своих она смотрела, как на братьев и сестер, и никого не звала просто — по имени, — но всех почитала званием в Господе, уважая имя, чин и должность каждого. И не изрекла она языком своим клятвы, и не вышло никакое гнилое слово из уст ее — ни ложь, ни клевета и вообще никакое непотребное слово. Ко всем она относилась с любовью — плакала с плачущими, радовалась с радующимися. Хотя постель ее и была устлана виссоном (драгоценная, тонкая и мягкая, блестящая льняная ткань) и украшена золотыми украшениями, но она не спала на ней, а положив на полу чистую рогожу, покрывавшую острые кости и зубы животных, ложилась спать на нее и такое свое ложе на всякую ночь, по изречению пророка Давида, омочала слезами (Пс.6:7) и после очень непродолжительного сна тотчас вставала на славословие Божие. От столь суровой, исполненной всяких лишений, жизни, Феофания впала в великую телесную болезнь, однако не изнемогала душою от непрестанной молитвы, не переставала поучаться в Божественном законе, читая священные книги и исполняя прочитываемое. Все ее попечения были направлены к тому, чтобы помогать обидимым, заступаться за вдов, заботиться о сиротах, утешать скорбящих, отирать слезы плачущим, — и была она матерью для всех, не имеющих крова и помощи. Живя в миру, она отвергла всё мирское; пребывая в супружестве, она возлюбила благое иго Христово и, взяв крест на плечо, понесла его и, таким образом, угодила Богу.

Предчувствуя исход души своей из тела, блаженная Феофания повелела, чтобы все приходили к ней для прощания. Затем, дав всем конечное и последнее целование, она переселилась от царства земного к небесному и предстала к Царю славы, украшенная, как царскою багряницею, многими своими добродетелями. Посему причтена она к лику святых, добродетелями Богу угодивших, а честное тело ее было с честью предано погребению.

Муж Феофании, царь Лев Мудрый, еще при жизни ее, видя ее великую святость и почитая ее не как супругу, но как госпожу свою и ходатайцу пред Богом, задумал заблаговременно построить храм во имя ее. Святая же, узнав о сем, не только не соизволила сему, но и строго запретила делать это. Посему начатый уже строитъся во имя ее храм был переименован во имя всех святых и тем же царем, по совету со всею церковью, в первую неделю по Пятидесятнице был установлен праздник всех святых. Царь говорил:

— Если Феофания — святая, то пусть и ее память празднуется вместе со всеми святыми, во славу от всех святых славимому Богу!

Ему и от нас да будет слава во веки. Аминь.

Блаженная царица Феофания скончалась ок. 893 г. Она погребена в церкви всех святых, построенной ее мужем, близ храма свв. Аапостолов, где после был устроен женский монастырь. Русский паломник Стефан Новгородец в 1342 году называет сей монастырь монастырем св. Константина, а иеродиакон Зосима (1420 г.) — монастырем, Филостратоса; оба в нем видели мощи св. царицы Феофании с мощами мч. Климента Анкирского, память которого празднуется Церковью 23-го января. В настоящее время мощи Феофании почивают в патриархии Константинопольской.

СВЯТАЯ БЛАЖЕННАЯ ЦАРИЦА ФЕОФАНИЯ, МОЛИ БОГА О НАС.

Тексты молитв

Прося помощи и заступничества у святой, используют следующие тексты молитв.

Чтобы усилить действие ритуала, рекомендуется приобрести образ блаженной и освятить его в православном храме. Тексты произносят, глядя на икону.

Тропарь, глас 1-й

Богоявленную царицу воспевающе и житие ея преподобническое восхваляюще, терпение же и смиренномудрие ублажающе, любовию непрестанно взываем: поминай и нас, блаженная Феофание, в молитвах твоих ко Христу неусыпных.

Канон

Песнь 1

Ирмос: Твоя победительная десница / боголепно в крепости прославися: / та бо, Безсмертне, / яко всемогущая, / противныя сотре, / Израильтяном // путь глубины новосоделавшая.

Феофанию достойно воспоим, / Богомудрую царицу, / яко воистину Бога являющую / и Небеснаго Царствия причастницу, / в неже яко верная раба Христова вниде / и принесе славу свою яко венчанная царица. / Темже зовем ей: / радуйся, яко неувядаемый венец прияла еси.

Еже единое на потребу познавши, / красоту и славу мира сего презрела еси, / и духом непрестанно пламенеющи, / труды и подвиги возлюбила еси паче сладостей жития суетнаго, / и в терпении адамантовем до конца пребыла еси. / Темже зовем ти: / радуйся, яко неувядаемый венец прияла еси.

Оставления прегрешений нам испроси, / попечением твоим николиже нас оставляющи / и моления наша приемлющи, / да вси в радости духовней вопием: / радуйся, яко неувядаемый венец прияла еси.

Богородичен: Пажити страстей плотских ныне окружают мя, и оскорбляют люте: / посети скоро раба Твоего, Дево, и от озлобляющих мя спаси.

Песнь 3

Ирмос: Едине ведый человеческаго существа немощь / и милостивно в не воображся, / препояши мя с высоты силою, / еже вопити Тебе, Святый: / одушевленный храме // неизреченныя славы Твоея, Человеколюбче.

Фарисейскаго лицемерия бегающи, / мирския же славы отвращающися / и в тайне подвизающися, / единыя похвалы от Бога чаяла еси, / юже и стяжала еси, / и сподобилася еси Небеснаго Царствия.

Адамов грех высокоумия тебе, блаженная, не приразися, / смиренномудрием Христовым яко стеной ограждшейся, / ты бо рабство Христово возлюбила еси / паче владычества земнаго, / сего ради и сподобилася еси Небеснаго Царствия.

Никтоже веде, / яко достославная царица, / багряницею и виссом облеченная, / вретище власяно теми прикрывает / и мужественно язвы терпит, / страсти удобно побеждающи и Господеви зовущи: / не лиши мене Небеснаго Царствия.

Богородичен: Стенание, Чистая, и душевную слезу, / и присное ми умиление подаждь, Отроковице, / яко да плáчу одержащия мя страсти от невнятия, Богоблагодатная.

Седален, глас 7-й

Возсия днесь всепразднственная память / блаженныя царицы Царяграда, / приидите людие, стецемся празднолюбцы, / тоя честным мощем поклонимся, / и тоя святый лик лобызающе возопиим: / о, премудрая Феофание, / блаженства райскаго неложная причастнице, / того сладости наследовати моли / к тебе усердно прибегающим // и чтущим твоя подвиги верно.

Слава, и ныне, Богородичен

Предстательнице нератная, Богородительнице, / и молитвенице готовая притекающим к Тебе, / от бед мя избави: / да не презриши мене, всех Заступнице.

Песнь 4

Ирмос: Гору Тя благодатию Божиею приосененную / прозорливыма Аввакум усмотрив очима, / из Тебе изыти Израилеву провозглашаше Святому, // во спасение наше и обновление.

Иовлеву терпению поревновала еси, / озлобления и гонения приемлющи / и в темницу всаждаема, / в молитвах же непрестанно пребывающи, / сего ради стяжала еси Духа благодать / и светильник свой возжгла еси, // яко мудрая дева.

Юность и красоту, / богатство и владычество земное / всеконечно презрела еси, Феофание, / и в чертозех царских пребывающи, / в пустыню духом вселилася еси, / и на страже сердца твоего непрестанно бдящи пребыла еси, / яко да в Небесный Чертог // с мудрыми девами внидеши.

Милостыни елей на всяку язю изливающи, / сотворила еси в житии твоем блаженную куплю / и ко вратом Небесным приступила еси, / яже тебе радостию отверзошася, / и взошла еси в Чертоги Жениха // вкусити безсмертныя трапезы.

Богородичен: Очистилище всегда моему сердцу покажи, Пречистая, / святых воспоминание, и прегрешений очищение.

Песнь 5

Ирмос: Просветивый сиянием пришествия Твоего, Христе, / и освятивый Крестом Твоим мира концы, / сердца просвети светом Твоего Богоразумия, // православно поющих Тя.

Умныма очима непрестанно на Солнце Правды взирающи, / просветилася еси Того сиянием, / добродетелей лучами в житии твоем просиявши, / темже и нас просвети, // Светоподателя за ны умоляющи.

Державная венценосице, / умудри и просвети люди православныя, / яко да в праведности тебе последующе, / ризы же своя паче снега убеливше, / внидут в Горний Иерусалим, // идеже свет возсия невечерний.

Ризою жестокою / облекалася еси на земли, всеблаженная, / непрестанно молящися, / да подаст тебе Господь одежду светлу, / Одеяйся светом яко ризою, / и в Чертог украшенный введет тя, // из негоже вся извергнутся не имущии одеяния брачна.

Богородичен: Себе осуждаю прежде испытания, Богорадованная, / студная дела ношу един осужденный, / но предстани мне яко предстательница сущи всем, / и лютаго осуждения избави мя.

Песнь 6

Ирмос: Обыде нас последняя бездна, / несть избавляяй, вменихомся яко овцы заколения, / спаси люди Твоя, Боже наш: // Ты бо крепость немощствующих и исправление.

Угодила еси Богу, / и избегла еси погибельнаго рова, / и на Гору Господню взошла еси, / ум твой всегда горe воздвизающи, / сердце же долу во смирение преклоняющи, // и прешла еси житейскую пучину безбедно.

Юдоль плачевную жития земнаго / царским путем прешла еси, богомудрая, / и достигла еси Града Божия, / в немже ныне прославляешися. / Но призри с высоты на чтущия тя, / аще и во глубине падений пребывающия, // и избави ны от скверн и к Богу возведи ны.

Церкви корабля / никогдаже возмогут волны моря житейскаго потопити, / темже и вся яже на нем / безбедно брега онаго блаженнаго достизают / и потопления корабля веры не терпят. / Сие познавши, премудрая Феофание, / корабля церковнаго не оставляющи, // преплыла еси глубину несмущенно.

Богородичен: Освяти мой ум, и просвети сердце мое, Святая Мати Божия, / и одержащих мя зол измени: / да Тя славлю твердую Заступницу мою.

Кондак, глас 3-й

Царским венцем на земли венчанная, / блаженная Феофание, / Небеснаго венца возжелала еси, / темже и плоть твою бдением же и пощением озлобляла еси, / багряницею царскою вретище власяно прикрывающи / и молитвы теплыя Богу приносящи на всяк час, / подвиги же твоя творя тайне. / Темже тя яве прослави Подвигоположник Христос Бог наш, / и ныне ти вси взываем: / радуйся, блаженная царице, // яко сподобилася еси Небеснаго Царствия.

Икос

Приидите, царие и вельможи, / царицу, преподобным в житии поревновашую, достойно почтим, / приидите, нищии и убозии, / милостивую в милосердии Отцу Небесному подражавшую прославим, / приидите, священницы и вси людие, / новую богоявленную нашу заступницу верно воспоим / и в молитву сию Богу приводяще, той возопиим: / радуйся, блаженная царице, // яко сподобилася еси Небеснаго Царствия.

Песнь 7

Ирмос: Тебе, умную, Богородице, пещь разсмотряем, вернии;/ якоже бо отроки спасе три, Превозносимый, / мир обнови во чреве Твоем всецел, // хвальный отцев Бог и препрославлен.

Анны честныя твоея матере безчадствовавшия, / якоже древле матере Самуиловы, / молитва слезная услышана бысть, / утеши бо ю дарованием чада, – / тебе, богоявленныя отроковицы, – // Хвальный отцев Бог и Препрославлен.

Рахили, Сарре и Ревекке / и всем праведным женам / в житии твоем последующи, / явилася еси паче оных преславна, / ибо славою почтенная земною, / на престоле же посажденная, / сердцем и умом не вознеслася еси. / Темже предстоиши ныне пред Престолом Всецаря, / и твоя моления приемлет // Хвальный отцев Бог и Препрославлен.

Издревле праведно пожившим в хождении пред Богом подражающи, / ангелом убо в чистоте и целомудрии, / преподобным же в постех и псалмопении, / и страстотерпцем в претерпении всех зол, / Самому же Вседержителю в милосердии, / явилася еси воистинну достойна счислена быти ликом святых Его, / темже и венча тя во Царствии Своем, / иже на земли тя увенчавый, // Хвальный отцев Бог и Препрославлен.

Богородичен: Блаженная Дево, прибежище скорбящих всех верных, / от всякаго искушения, и печали, и злобы завидящих мне изми, / и от грех и различных недуг избави.

Песнь 8

Ирмос: В пещи отроцы Израилевы, / якоже в горниле добротою благочестия чистее злата блещахуся, глаголюще: / благословите, вся дела Господня, Господа, // пойте и превозносите во вся веки.

Целомудрием яко багряницею одеяна, / и смиренномудрием, яко виссом облечена, / и прочими добродетельми, паче венца царскаго украшена, / благодатию же Божиею, яко росою в пещи искушений орошаема, / лику спасаемых приобщилася еси, / с нимиже ныне поеши: / благословите, вся дела Господня, Господа, // пойте и превозносите Его во веки.

Уста твоя воистинну хранящи, / николиже слово гнило ты рекла еси, / Господеви непрестанно поющи / и к рабом твоим яко ко братии глаголющи, / темже и чтущия тя подвизаеши сердцем и усты воспевати: / благословите, вся дела Господня, Господа, // пойте и превозносите Его во веки.

Плоть твою нещадно изнуряющи / и в молениях яко безплотна пребывающи, / слезами же душу орошающи, / страстей пламень угасила еси, / темже и ныне с лики огнезрачными Небесных Сил / Троицу Всесвятую воспевающи, / не престай молитися о нас, / да избавимся огня вечнующаго / и в прохладнем месте воспоем: / благословите, вся дела Господня, Господа, // пойте и превозносите Его во веки.

Богородичен: Пресвятая Отроковице, апостолов похвало, мучеников славо, / славы вечныя причастника мя сотвори, взывающа: // благословите Духа Пресвятаго во вся веки.

Песнь 9

Ирмос: Образ чистаго рождества Твоего, / огнепалимая купина показа неопальная; / и ныне на нас напастей / свирепеющую угасити молимся пещь, // да Тя, Богородице, непрестанно величаем.

Одр твой иже бе златом и виссом украшен, / презрела еси, богомудрая, / и на земли смиренно возлегла еси / на костех и рубах острых, / да конечно страсти победиши, / темже тя ныне за Вечерею Христовою / со святыми возлегшую в невечернем дни // любовию величаем.

Естеством жена немощная, / духом же крепчайшая мужей, / славою и честию царица / и смирением Христова раба, / блаженная Феофание, / в лице Божиих угодник вчинилася еси, / милостыни бо твоя и подвизи твои пред Богом воспомянушася, / и ныне тя, Христом и Церковию Его прославленную, // непрестанно вси сердцем и усты величаем.

Моя скудныя молитвы и хвалы / от устен нечистых тебе приносимыя, / приими блаженная царице, / и якоже в земнем твоем странствовании / ни единаго же любовию своею оставляла еси, / о всех милостивное попечение имущи, / сице и о нас тебе поющих / Христу Богу молися непрестанно / и от бед всех и напастей огради, / да тя яко заступницу святую // вседушно величаем.

Акафист

Кондак 1

Избра́нней и преди́вней уго́днице Бо́жией блаже́нней цари́це Феофа́нии пе́ние похва́льное прино́сим во вселе́тней па́мяти ея́, и, я́ко иму́щей дерзнове́ние ко Го́споду, взыва́ем: испроси́ у Царя́ Ца́рствующих Христа́, да моли́твами твои́ми соприча́стницы Собо́ра всех святы́х бу́дем, умиле́нно пою́ще ти: Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Икос 1

А́нгелы в помо́щники себе́ призыва́ша боголюби́вый иллю́стрий Константи́н с благоче́стною супру́гою А́нною, Бо́га о дарова́нии ча́да приле́жно умоля́я, Богоро́дицу и Ма́терь Све́та о разреше́нии безпло́дия хода́тайства прося́, во хра́ме Ея́ всечестне́м в Фора́кии: «Да разреши́тся, о Госпожа́ ми́ра, безпло́дие на́ше Твои́м милосе́рдием, и да прии́мем по хода́тайству Твоему́ от Созда́теля чадоро́дие!» Ми́лости Боже́ственныя дар бы́сть дще́рь Феофа́ния блаже́нная, моли́твенница о христиа́нах правосла́вных, е́й же ра́достно пое́м такова́я:

Ра́дуйся, пло́де моли́твы Бо́гом дарова́нный.

Ра́дуйся, я́ко роди́телей рожде́нием твои́м Бог возвесели́вый.

Ра́дуйся, я́ко в младе́нчестве крести́ти тя Госпо́дь их умудри́вый.

Ра́дуйся, я́ко отрокови́цею ко Христу́ после́довавшая.

Ра́дуйся, я́ко христиа́нским благоче́стием украси́лася еси́, во уче́нии преуспе́вшая.

Ра́дуйся, я́ко ма́слина благоле́пна нра́вом и благопло́дна умо́м взраще́нная.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 2

Ви́дя дарова́ния твоя́, ра́зум и красоту́ ве́лию, Феофа́ние блаже́нная, избра́ тя импера́тор на брак чист деви́цу досто́йну сы́ну своему́ Льву́, с ним же пра́ведно и свя́то на земли́ пожи́вши, пое́ши Христу́ Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 2

Ра́зумом бога́та еси́, роди́телей труда́ми благоче́стия преиспещре́нна, прекра́сная же́но Феофа́ние, во дни жития́ твоего́ в пала́тах ца́рских лише́ния поне́сшая безро́потно пра́ведным житие́м имени́тая всем лю́дем. Мы же со умиле́нием ти свя́то на земли́ пожи́вшей пое́м:

Ра́дуйся, в послуша́нии Бо́гу пребыва́ющая.

Ра́дуйся, Го́сподеви и ны́не со смиренному́дрием тружда́ющаяся.

Ра́дуйся, Христу́ с благогове́нием и тре́петом ра́дующаяся.

Ра́дуйся, во дни́ земна́го жития́ твоего́ благообра́зно ходя́щая.

Ра́дуйся, жено́ царя́, во ору́жие све́та облаче́нная.

Ра́дуйся, зна́ющим житие́ твое́ Све́том Христо́вым просвеще́ние да́рующая.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 3

Си́лою Бо́жией укрепле́нная ты, блаже́нная цари́це Феофа́ния, я́ко по ра́дости бра́чней, сама́ Десни́ца Госпо́дня утеше́ние ти дарова́ла есть, свята́я же́но, и скорбь заточе́ния безви́нного с ю́ным царе́м супру́гом твои́м благове́рным бре́менем ле́гким понесла́ еси́ безро́потно. Ве́рнии Христу́ лю́дие пою́т Ему́ о вас: Аллилу́ия.

Икос 3

Име́яй в се́рдце свое́м любо́вь нелицеме́рну, наде́жду изве́стну и ве́ру непосты́дну Бо́гу, блаже́нная цари́це, неви́нно заточе́ние с возлю́бленным о Го́споде супру́гом твои́м претерпе́ла еси́. Три ле́та в кре́пости посто́м и моли́твою ду́шу свою́ обогаща́ла еси́, се́рдце украша́я доброде́тельми. Те́мже и ра́зум твой Све́том Христо́вым освяща́ем и просвеща́ем бы́сть. Мы же́ удивле́нные по́двигом твои́м воспева́ем тя, Феофа́ние:

Ра́дуйся, сло́во апо́стола о супру́жестве исполня́ющая.

Ра́дуйся, любо́вь и́стовую и пре́данность супру́гу своему́ явля́ющая.

Ра́дуйся, смире́ния о́бразе, Сами́м Христо́м возвели́ченная.

Ра́дуйся, по возгла́се пти́цы, облича́ющем царя́, с му́жем освобожде́нная.

Ра́дуйся, в черто́зех ца́рских о спасе́нии души́ попече́ние соверша́вшая.

Ра́дуйся, супру́гом, я́ко хода́таица пред Бо́гом почита́емая.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 4

Бу́ри страсте́й стороня́сь, в ца́рских черто́гах подви́жнически пожила́ еси́, блаже́нная цари́це, Феофа́ние, и те́сным путе́м в селе́ния ра́йские вошла́ еси́, иде́же воспева́еши Христу́ Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 4

Слы́шала еси́, Феофа́ние, Спа́совы глаго́лы: «А́ще кто хо́чет по Мне идти́, да отве́ржется себе́, и во́зьмет крест свой, и по Мне гряде́т». Те́мже, цари́це свята́я, Христу́ после́довала еси́. Мы же, взира́я на по́двиги и труды́ твоя́, зове́м ти си́це:

Ра́дуйся, плотски́я стра́сти свя́тостию победи́вшая.

Ра́дуйся, житие́ доброде́тельное возлюби́вшая.

Ра́дуйся, у́ды твоя́ ору́дием Пра́вды Бо́жия сотвори́вшая.

Ра́дуйся, стопы́ своя́ к за́поведям Христо́вым напра́вившая.

Ра́дуйся, род ца́рский пра́ведностию украша́ющая.

Ра́дуйся, цари́цею и подви́жницею пребыва́ющая.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 5

Боготе́чней звезде́, теку́щей к Ца́рствию Небе́сному уподо́бися житие́ твое́, Феофа́ние блаже́нная, е́же све́том ста для лю́дей придво́рных. И́хже душа́м назида́ние благо́е да́руя, науча́ла еси́ благоприя́тно пе́ти Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 5

Ви́деша царь Лев, супру́г твой, тя смире́нием бога́тую, Феофа́ние свята́я, я́ко на слу́ги и рабы́ни ты взира́ла еси́, ка́ко на бра́тию и сесте́р равноче́стных ти, всех почита́я зва́нием о Го́споде. Любо́вь христиа́нская бысть посреде́ вас. Мы же о сем со умиле́нием пое́м такова́я:

Ра́дуйся, всех о Го́споде возлюби́вшая.

Ра́дуйся, подвла́стным ти лю́дем чадолюби́вою ма́терию бы́вшая.

Ра́дуйся, боле́знующих се́рдцем вы́ну утеша́ющая.

Ра́дуйся, у́ста своя́ в чистоте́ сохрани́вшая.

Ра́дуйся, кля́твы николи́же оброни́вшая.

Ра́дуйся, всем к тебе́ взыва́ющим помога́ющая.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 6

Пропове́дница яви́лася еси́ подви́жнического жития́, блаже́нная цари́це Феофа́ние, ни в пусты́нях, ни в гора́х и в верте́пах, но в ца́рских черто́гах ди́вно свя́то и непоро́чно пожи́ла еси́, по́двигами и труда́ми прославля́я Бо́га и вопия́ Ему́: Аллилу́ия.

Икос 6

Возсия́ в черто́гах ца́рских свет доброде́тельного и подви́жнического жития́ твоего́, о ма́ти преблаже́нная, и вся Византи́я ви́дя ко спасе́нию твори́мыя смире́нные по́двиги и труды́ твоя́ удивля́хуся. Мы же усе́рдно любо́вию тя почита́юще, че́вствуем похвала́ми си́ми:

Ра́дуйся, о спасе́нии души́ попече́ние до́бре сотвори́вшая.

Ра́дуйся, под порфи́рою ца́рскою власяни́цу гру́бую носи́вшая.

Ра́дуйся, многотру́дное те́ло твое́ на рого́же кра́ткому сну предава́вшая.

Ра́дуйся, вме́сто ца́рския сне́ди хлеб и о́вощи вкуша́вшая.

Ра́дуйся, чте́нием Свяще́нного Писа́ния ду́шу свою́ утеша́вшая.

Ра́дуйся, су́етныя жи́зни удово́льствиями пренебрега́вшая.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 7

Хотя́ ца́рь Лев, ви́дя свя́тость жития́ твоего́, хра́м во и́мя твое́ воздви́гнути, блаже́нная Феофа́ние. Ты же, цари́це, не то́кмо не соизво́лила супру́гу своему́, но возбрани́ла де́ло сие́ ре́вностно. Тем же твоему́ смире́нию глубо́кому дивля́хуся, зове́м Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 7

Но́вый нача́ созида́ти храм во и́мя твое́ благове́рный муж твой, цари́це, послу́шав сло́во твое́, не препира́ся во́ле твое́й. Рекл у́бо ца́рь Му́дрый: «А́ще Феофа́ния свята́ есть, да бу́дет па́мять ея́ в со́нме всех святы́х, во сла́ву от всех святы́х Сла́вимому Бо́гу! Ему́ же и от нас да бу́дет сла́ва во ве́ки. Ами́нь.» Храм всех святы́х именова́ся, и пра́зденством таковы́м Це́рковь Христо́ва обогати́ся. Ра́дости испо́лнишася, пое́м тебе́, Феофа́ние, похвалы́ сия́:

Ра́дуйся, в ли́ке му́дрых дев в черто́г Спа́сов прите́кшая.

Ра́дуйся, святы́м уго́дникам Госпо́дним почте́ние сугу́бое воздаю́щая.

Ра́дуйся, цари́це, Царя́ Царе́й слуга́ избра́нная.

Ра́дуйся, венце́м Сла́вы Бо́жия увенча́нная.

Ра́дуйся, со́нмом святы́х ра́достне сре́тенная.

Ра́дуйся, собо́р пра́ведных украша́ющая.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 8

Стра́нное неве́рным и похваля́емое ве́рными житие́ твое́, блаже́нная цари́це Феофа́ние, и́бо дух твой не плени́ся черто́гами ца́рскими, но в го́рняя устреми́ся, взыску́я блаже́нства небе́снаго. Мы же похваля́я по́двиги и труды́ твоя́, вопие́м Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 8

Всю себе́ житию́ подви́жническому преда́вши, любо́вию к Бо́гу и бли́жним пламене́яй, цари́це сла́вная! Приле́жно се́рдце твое́ гове́нию и слу́жбам Бо́жиим бысть. Се бо во обитель святы́х апо́столов, ю́же ты возлюби́ла все́ю душе́ю, ча́сто удаля́лася еси́, моли́тву творя́ богоуго́дную. Мы же, жела́я восхвали́ти тя, пое́м такова́я:

Ра́дуйся, сия́нием красоты́ небе́сныя озаре́нная.

Ра́дуйся, во Ца́рствии Бо́жии водворе́нная.

Ра́дуйся, Ве́чныя Сла́вы упова́нием на Христа́ Бо́га дарова́нием обогаще́нная.

Ра́дуйся, присносу́щныя ра́дости сподо́бившаяся.

Ра́дуйся, обетова́ние получи́вшая, я́ко Пра́вду соде́явшая.

Ра́дуйся, во све́тлости святы́х сла́дость Богообще́ния принима́ющая.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 9

Вся́кое естество́ а́нгельское удиви́ся житию́ твоему́, Феофа́ние блаже́нная, цари́цею по избра́нию бы́вше, по призва́нию преподо́бием возсия́ла еси́. Сего́ ра́ди в Собо́ре святы́х жен пое́ши Христу́ Бо́гу, Укрепи́вшему тя на по́двиг сей: Аллилу́ия.

Икос 9

Вити́я многовеща́нныя не возмо́гут о смире́нии твое́м изрещи́. Недоуме́ют бо, ка́ко цари́цею бы́ша, но в Ца́рствие Небе́сное взошла́ еси́ путе́м у́зким, многотру́дным и приско́рбным, по за́поведи Христа́ Влады́ки твоего́, Феофа́ние, широ́кий путь презре́вша и отве́ргнув. Благогове́я пред о́бразом твоего́ жи́тельства вопие́м ти си́це:

Ра́дуйся, посто́м и моли́твою ду́шу свою́ убеля́вшая.

Ра́дуйся, по́двигом твои́м пустынножи́телям поревнова́вшая.

Ра́дуйся, исполне́нием за́поведей у Бо́га оправда́ние сниска́вшая.

Ра́дуйся, моля́щихся тебе́ Ми́лостию Христо́вою осеня́ющая.

Ра́дуйся, со смире́нием на Спа́са упова́ние полага́вшая.

Ра́дуйся, воздержа́нием ве́лиим люде́й и а́нгелов удивля́ющая.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 10

Спасти́ся хотя́ от бури́ жите́йския к тебе́ прибега́ем, о ма́ти на́ша, блаже́нная цари́це Феофа́ния, я́ко к до́брей наста́внице. Ты бо в черто́зех царе́вых о пло́ти вознераде́в, постом, бдение́м и моли́твою ду́шу свою́ спасла́ еси́ и свети́льником благоче́стия лю́дем яви́лася еси́. Да с тобо́ю вопие́м Христу́: Аллилу́ия.

Икос 10

Стена́, покров и прибе́жище была́ еси́ всем ни́щим и убо́гим, притека́ющим к тебе́, блаже́нная цари́це, хра́мам и оби́телям благотворя́, тле́нное раздава́я, да нетле́нное приобря́щеши. Тем же вопие́м ти такова́я:

Ра́дуйся, забо́тами о бе́дных утеше́ние душе́ мно́гажды прия́вшая.

Ра́дуйся, вдо́вам и си́рым благотвори́вшая.

Ра́дуйся, хра́мам и монастыря́м благоде́ющая.

Ра́дуйся, и́ноков, я́ко бра́тий возлюби́вшая.

Ра́дуйся, наставле́ниям духо́вного отца́ при́сно внима́вшая.

Ра́дуйся, моли́твенницею о всех правосла́вных христиа́нах ста́вшая.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 11

Пе́ние немо́лчное пред Престо́лом Пресвяты́я Тро́ицы воздае́ши, блаже́нная цари́це Феофа́ния, моли́тва твоя́ Го́сподом, я́ко фимиа́м прие́млема быва́ет. Ты бо всю себе́ в же́ртву жи́ву принесла́ Творцу́ твоему́. Мы же Ди́вному во святы́х Бо́гу пое́м о тебе́: Аллилу́ия.

Икос 11

Светоза́рное твое́ житие́, множество́м чуде́с бога́тое, я́ко луча́ми просвеща́ет сердца́ су́щих на земли́ и к ра́зуму Боже́ственному наставля́я. Та́кожде и нетле́ние моще́й твои́х ве́ру на́шу укрепля́ет и оби́лие благода́ти поуча́ет и нас ве́село взыва́ти ти:

Ра́дуйся, я́ко звезда́ многосве́тлая, доброде́телей све́тлостию озаре́нная.

Ра́дуйся, я́ко во сла́ву непристу́пную вше́дшая.

Ра́дуйся, я́ко жизнь и́стинную и ве́чную прия́вшая.

Ра́дуйся, я́ко посто́м изнури́вши себе́, пи́щи небе́сныя насле́дницею себе́ яви́вшая.

Ра́дуйся, я́ко умертви́вши плоть твою́ боле́зньми мно́гими , жи́зни бу́дущия дости́гшая.

Ра́дуйся, я́ко совоку́пльшися служи́телем небе́ за ны моля́щаяся.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Кондак 12

Благода́ть получи́ла еси́ от подвигополо́жника Христа́, блаже́нная цари́це Феофа́ния, неду́ги душе́вныя и теле́сныя исцеля́ти и у ра́ки моще́й твои́х чудеса́ мно́гие изоби́луют и до ны́не. К ним же припа́дающе ве́рою, мо́лим тя, изба́ви нас, чту́щих святу́ю па́мять твою́, от всех зол и напа́стей, и сподо́би моли́твами твои́ми в селе́ниях ра́йских пе́ти Богу́: Аллилу́ия.

Икос 12

Пою́ще житие́ твое́ подвига́ преиспо́лненное, и преселе́ние в Ца́рство Небе́сное сла́вяще, иде́же со святы́ми воспева́еши, Феофа́ние, всесвято́е и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ублажа́ем па́мять твою́, взыва́юще ти такова́я:

Ра́дуйся, от Пастыренача́льника Христа́ неувяда́емый вене́ц сла́вы прия́вшая.

Ра́дуйся, я́ко и́мя Го́спода Иису́са в житии́ свое́м просла́вившая.

Ра́дуйся, кро́тко пожи́вши на земли́, ми́лости и бла́гости испо́лнившаяся.

Ра́дуйся, досто́йна обита́ния в Царстве́ Христово́м сподо́бившаяся.

Ра́дуйся, слеза́ми покая́ния и умиле́ния пред Бо́гом радость ве́лию обре́тшая.

Ра́дуйся, му́драя де́во Жениху́ Христу́ све́тел свети́льник сохранивша́я.

Ра́дуйся, блаже́нная цари́це Феофа́ния, свя́то и непоро́чно на земле́ жи́ти нас подвиза́ющая.

Рейтинг
( 2 оценки, среднее 4 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями: