Крестовоздвижение: праздничные антифоны, тропарь и кондак, прокимен, причастен
Антифон 1-й Крестовоздвижения, псалом 21:
Стих 1: Бо́же, Бо́же мой, вонми́ ми,/ вску́ю оста́вил мя еси́? Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас. Стих 2: Дале́че от спасе́ния моего́/ словеса́ грехопаде́ний мои́х. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас. Стих 3: Бо́же мой, воззову́ во дни, и не услы́шиши,/ и в нощи́, и не в безу́мие мне. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас. Стих 4: Ты же во Святе́м живе́ши,/ хвало́ Изра́илева. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас. Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху/ и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
(загрузить)
ҐнтіфHнъ № на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA, pал0мъ к7а:
Стjхъ №: Б9е, б9е м0й, вонми1 ми,/ вскyю њстaвилъ мS є3си2; Припёвъ: Мlтвами бцdы, сп7се, сп7си2 нaсъ. Стjхъ в7: Далeче t сп7сeніz моегw2/ словесA грэхопадeній мои1хъ. Припёвъ: Мlтвами бцdы: Стjхъ G: Б9е м0й, воззовY во дни2, и3 не ўслhшиши,/ и3 въ нощи2, и3 не въ безyміе мнЁ. Припёвъ: Мlтвами бцdы: Стjхъ д7: Тh же во с™ёмъ живeши,/ хвало2 ї}лева. Припёвъ: Мlтвами бцdы: Слaва, и3 нhнэ: Мlтвами бцdы:
Антифон 2-й на Крестовоздвижение, псалом 73:
Стих 1: Вску́ю, Бо́же,/ отри́нул ны еси́ до конца́? Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа. Стих 2: Помяни́ сонм Твой,/ его́же стяжа́л еси́ испе́рва. Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа. Стих 3: Гора́ Сио́н сия́,/ в не́йже всели́лся еси́. Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа. Стих 4: Бог же Царь наш пре́жде ве́ка/ соде́ла спасе́ние посреде́ земли́. Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа.
(загрузить)
ҐнтіфHнъ в7 на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA, pал0мъ o7г:
Стjхъ №: Вскyю, б9е,/ tри1нулъ ны2 є3си2 до концA; Припёвъ: Спаси1 ны, сн7е б9ій, пл0тію распнhйсz, пою1щыz ти2: ґллилyіа. Стjхъ в7: Помzни2 с0нмъ тв0й,/ є3г0же стzжaлъ є3си2 и3спeрва. Припёвъ: Сп7си1 ны, сн7е б9ій: Стjхъ G: ГорA сіHнъ сіS,/ въ нeйже всели1лсz є3си. Припёвъ: Сп7си1 ны, сн7е б9ій: Стjхъ д7: БGъ же, цRь нaшъ, прeжде вёка/ содёла сп7сeніе посредЁ земли2. Припёвъ: Сп7си1 ны, сн7е б9ій: Слaва, и3 нhнэ: Е#динор0дный сн7е:
Антифон 3-й Крестовоздвижения:
Стих 1 (Псалом 98): Госпо́дь воцари́ся,/ да гне́ваются лю́дие. Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́… Стих 2: Госпо́дь воцари́ся, да гне́ваются лю́дие:/ седя́й на Херуви́мех, да подви́жится земля́. Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́… Стих 3: Госпо́дь в Сио́не Вели́к,/ и Высо́к есть над все́ми людьми́. Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́… Стих 4 (Псалом 95): Поклони́теся Го́сподеви/ во дворе́ святе́м Его́. Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́…
ҐнтіфHнъ G на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA:
Стjхъ №. Pал0мъ §и: ГDь воцRи1сz,/ да гнёваютсz лю1діе. Тропaрь: Спаси2, гDи, лю1ди тво‰: Стjхъ в7: ГDь воцRи1сz, да гнёваютсz лю1діе,/ сэдsй на херувjмэхъ, да подви1житсz землS. Тропaрь: Спаси2, гDи, лю1ди тво‰: Стjхъ G: ГDь къ сіHнэ вели1къ,/ и3 выс0къ є4сть надъ всёми людьми2. Тропaрь: Спаси2, гDи, лю1ди тво‰: Стjхъ д7. Pал0мъ §є: Поклони1тесz гDеви/ во дворЁ с™ёмъ є3гw2. Тропaрь: Спаси2, гDи, лю1ди тво‰:
Тропарь Честному Кресту, глас 1:
Спаси́, Го́споди лю́ди Твоя́,/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя,// и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
(загрузить)
Тропaрь честн0му и3 животворsщему кrтY, глaсъ №:
Спаси2, гDи, лю1ди тво‰,/ и3 благослови2 достоsніе твоE,/ побBды на сопроти6вныz дaруz,// и3 твоE сохранsz кrт0мъ твои1мъ жи1тельство.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Кондак Честному Кресту, глас 4:
Вознесы́йся на Крест во́лею,/ тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству/ щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же,/ возвесели́ нас си́лою Твое́ю,/ побе́ды дая́ нам на сопоста́ты,/ посо́бие иму́щым Твое́ ору́жие ми́ра,// непобеди́мую побе́ду.
(загрузить)
Кондaкъ честн0му и3 животворsщему кrтY, глaсъ д7:
Вознесhйсz на кrтъ в0лею/ тезоимени1тому твоемY н0вому жи1тельству/ щедрHты тво‰ дaруй хrтE б9е:/ возвесели2 нaсъ си1лою твоeю,/ побBды даS нaмъ на сопостaты,/ пос0біе и3мyщымъ твоE nрyжіе ми1ра,// непобэди1мую побёду.
Прокимен в пятницу, Кресту Господню, глас 7:
Возноси́те Го́спода Бо́га на́шего,/ и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть.
(загрузить)
Прокjменъ въ пzт0къ, кrтY гDню, глaсъ з7:
Возноси1те гDа бGа нaшего,/ и3 покланsйтесz подн0жію нHгу є3гw2, ћкw свsто є4сть. Стjхъ: ГDь воцRи1сz, да гнёваютсz лю1діе.
Причастен Крестовоздвижения:
Зна́менася на нас свет лица́ Твоего́, Го́споди.
Причaстенъ на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA:
Знaменасz на нaсъ свётъ лицA твоегw2, гDи.
Аллилу́ия. (Трижды)
Ґллилyіа, три1жды.
Автор: Администратор
Дата публикации: 30.08.2019
Отклики (427)
Вы должны авторизоваться, чтобы оставлять отклики.
Тропарь Кресту
Поделиться
Тропарь Животворящему Кресту, то есть песнопение праздника Крестовоздвижения — одна из самых известных молитв. Его часто исполняют в храмах, он входит и в чин водосвятного молебна, и в утреннее молитвенное правило. Но между тем, у этого тропаря драматичная судьба. В силу исторических обстоятельств его текст претерпел изменения. Причём, в богослужебном обиходе утвердились два варианта молитвы.
Вот как звучит первый:
«Cпаси, Господи, люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство».
Второй вариант содержит уточнение: «победы православным христианам на сопротивныя даруя…». И тот, и другой текст являются равно допустимыми. Как правило, в одном храме придерживаются какого-то одного варианта.
В этой молитве Церковь просит, чтобы Господь избавил нас, православных христиан, от бед и несчастий, даровал нам благополучие, силу побеждать всех нарушителей безопасности государства и охранял нас Своим Крестом.
Но дело в том, что до весны тысяча девятьсот семнадцатого года тропарь Животворящему кресту звучал совсем по-другому.
Раньше он назывался: «Тропарь Креста и молитва за Царя и Отечество», и текст его был следующим: «Спаси, Господи, люди Твоя, и благослови достояние Твое; победы Благоверному Императору нашему Николаю Александровичу, на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство».
После отречения Николая Второго новые власти потребовали пересмотреть текст молитвы. Синод Русской Православной Церкви впервые столкнулся с таким вызовом, поэтому пошёл на уступки, строчки про императора заменили на благословение Временного правительства. После Октябрьского переворота молитва за власть, открыто провозглашавшую атеистические взгляды, была невозможна.
Между тем, молитва за Царя и Отечество составляла смысловое ядро всей службы Воздвижения. Ведь событие, лежащее в основе праздника, обретение Честного Креста Господня, произошло благодаря личной вере и политической воле императора Константина Великого.
Он в одиночку остановил привычный ход государственной машины Римской империи: прекратил более чем двухсотлетнее преследование христиан, начал строить законодательство на основе христианской этики, открыто прославил победоносную силу Креста Господня. Константин жил Христом и верой.
В молитвах ко Кресту Церковь напоминает о том, что в центре любого государства должен быть Христос. Она открыто говорит о своём идеале общественно-политического устройства — симфонии, то есть согласии, соработничестве Церкви и государства. Так в кондаке Крестовоздвижения, кратком гимне праздника, Церковь просит: «Тезоименитому Твоему новому жительству» — то есть «Твоему новому государству, носящему Твоё имя» «щедроты Твоя даруй, Христе Боже».
Существует мнение, его, в частности, поддерживал святитель Иоанн, епископ Шанхайский, что в домашнем молитвенном правиле допустимо произносить первоначальный вариант тропаря Кресту. Святитель считал, что это молитва за благоверных царей грядущих эпох.
Тропари, кондаки, величания и задостойники на двунадесятые праздники
Рождество Пресвятой Богородицы. 8/21 сентября
Тропарь, глас 4-й
Рождествó Твоé Богорóдице Дéво, рáдость возвести́ всей вселéнней: из Тебé бо возсия́ Сóлнце прáвды Христóс Бог наш, и разруши́в кля́тву, дадé благословéние, и упраздни́в смерть, даровá нам живóт вéчный.
Кондак, глас 4-й
Иоаки́м и Áнна поношéния безчáдства, и Адáм и Éва от тли смéртныя свободи́стася, Пречи́стая, во святéм рождествé Твоéм. То прáзднуют и лю́дие Твои́, вины́ прегрешéний избáвльшеся, внегдá звáти Ти: неплóды раждáет Богорóдицу и питáтельницу жи́зни нáшея.
Величание
Величáем Тя, Пресвятáя Дéво, и чтим святы́х Твои́х роди́телей, и всеслáвное слáвим рождествó Твоé.
Задостойник, глас 8-й
Чу́жде мáтерем дéвство, и стрáнно дéвам деторождéние; на Тебé, Богорóдице, обоя́ устрóишася. Тем Тя вся племенá земнáя непрестáнно величáем.
Воздвижение Честного и Животворящего Креста 14/27 сентября
Тропарь, глас 1-й
Спаси́, Гóсподи, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твоé, побéды правослáвным христиáном на сопроти́вныя дáруя, и Твоé сохраня́я Крестóм Твои́м жи́тельство.
Кондак, глас 4-й
Вознесы́йся на Крест вóлею, тезоимени́тому Твоему́ нóвому жи́тельству щедрóты Твоя́ дáруй, Христé Бóже; возвесели́ нас си́лою Твоéю, побéды дая́ нам на супостáты, посóбие иму́щим Твоé, ору́жие ми́ра, непобеди́мую побéду.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и чтим Крест Твой святы́й, и́мже нас спасл еси́ от рабóты врáжия.
Задостойник, глас 8-й
Тáин еси́, Богорóдице, рай, невоздéланно возрасти́вший Христá, И́мже Крéстное живонóсное на земли́ насади́ся дрéво. Тем ны́не возноси́му, покланя́ющеся ему́, Тя величáем.
Введение во храм Пресвятой Богородицы 21 ноября/4 декабря
Тропарь, глас 4-й
Днесь благоволéния Бóжия предображéние и человéков спасéния проповéдание, в хрáме Бóжии я́сно Дéва явля́ется и Христá всем предвозвещáет. Той и мы велеглáсно возопии́м: рáдуйся, смотрéния Зи́ждителева исполнéние.
Кондак, глас 4-й
Пречи́стый храм Спáсов, многоцéнный чертог и Дéва, свящéнное сокрóвище слáвы Бóжия, днесь ввóдится в дом Госпóдень, благодáть совводя́щи, я́же в Ду́се Божéственном, ю́же воспевáют Áнгели Бóжии; Сия́ есть селéние небéсное.
Величание
Величáем Тя, Пресвятáя Дéво, Богоизбрáнная Отрокови́це, и чтим éже в храм Госпóдень вхождéние Твоé.
Задостойник, глас 4-й
Я́ко одушевлéнному Бо́жию киво́ту, да никáкоже коснéтся рукá сквéрных; устнé же вéрных, Богорóдице немóлчно глас Áнгела воспевáюще, с рáдостию да вопию́т: и́стинно вы́шши всех еси́, Дéво Чи́стая.
Рождество Гóспода нашего Иисуса Христа 25 декабря/7 января
Тропарь, глас 4-й
Рождествó Твоé, Христé Бóже наш, возсия́ ми́рови свет рáзума, в нем бо звездáм служáщии звездóю учáхуся Тебé клáнятися, Сóлнцу прáвды, и Тебé вéдети с высоты́ Востóка. Гóсподи, слáва Тебé!
Кондак, глас 3-й
Дéва днесь Пресущéственнаго раждáет, и земля́ вертéп Непристу́пному принóсит; Áнгели с пáстырьми славослóвят, волсви́ же со звездóю путешéствуют; нас бо рáди роди́ся Отрочá млáдо, превéчный Бог.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, нас рáди ны́не плóтию рóждшагося от безневéстныя и Пречи́стыя Дéвы Мари́и.
Задостойник, глас 1-й
Люби́ти у́бо нам, я́ко безбéдное стрáхом, удóбее молчáние, любóвию же, Дéво, пéсни ткáти спротя́женно сложéнныя, неудóбно есть: но и, Мáти, си́лу, ели́ко есть произволéние, даждь.
Крещение Господа нашего Иисуса Христа 6/19 января
Тропарь, глас 1-й
Во Иордáне крещáющуся Тебé, Гóсподи, Трóическое яви́ся поклонéние: Роди́телев бо глас свидéтельствоваше Тебé, возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я, и Дух, в ви́де голуби́не, извествовáше словесé утверждéние. Явлéйся, Христé Бóже, и мир просвещéй, слáва Тебé.
Кондак, глас 4-й
Яви́лся еси́ днесь вселéнней, и свет Твой, Гóсподи, знаменáся на нас, в рáзуме пою́щих Тя; пришéл еси́ и яви́лся еси́, Свет непристу́пный.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, нас рáди ны́не плóтию крести́вшагося от Иоáнна в водáх Иордáнских.
Тропари на водоосвящении, глас 8-й
Глас Госпóдень на водáх вопиéт глаго́ля: прииди́те, приими́те вси Ду́ха прему́дрости, Ду́ха рáзума, Ду́ха стрáха Бóжия, я́вльшагося Христá.
Днесь вод освящáется естествó, и разделя́ется Иордáн, и свои́х вод возврáщает стру́и, Влады́ку зря крещáема.
Я́ко человéк на рéку пришéл еси́, Христé Царю́, и рáбское крещéние прия́ти тщи́шися, Блáже, от Предтéчеву руку́, грех рáди нáших, Человеколю́бче!
Слáва и ны́не:
Ко глáсу вопию́щаго в пусты́ни, уготóвайте путь Госпо́день, пришéл еси́, Гóсподи, зрак рáбий прии́м, крещéния прося́, не вéдый грехá. Ви́деша Тя вóды и убоя́шася, трéпетен бысть Предтéча, и возопи́ глагóля: кáко просвети́т свети́льник Свéта, кáко ру́ку положи́т раб на Влады́ку? Освяти́ менé и вóды, Спáсе, взéмляй ми́ра грех.
Задостойник, глас 2-й
Недоумéет всяк язы́к благохвали́ти по достоя́нию, изумевáет же ум и преми́рный пéти Тя, Богорóдице; обáче Благáя су́щи, вéру приими́, и́бо любóвь вéси божéственную нáшу: Ты бо христиáн еси́ Предстáтельница, Тя величáем.
Сретение Господа нашего Иисуса Христа 2/15 февраля
Тропарь, глас 1-й
Рáдуйся, Благодáтная Богорóдице Дéво, из Тебé бо возсия́ Сóлнце прáвды, Христóс Бог наш, просвещáяй су́щия во тьме. Весели́ся и ты, стáрче прáведный, приéмый во объя́тия Свободи́теля душ нáших, дáрующаго нам воскресéние.
Кондак, глас 1-й
Утрóбу Дéвичу освяти́вый рождествóм Твои́м, и ру́це Симеóне благослови́вый, я́коже подобáше, предвари́в, и ны́не спасл еси́ нас, Христé Бóже; но умири́ во брáнех жи́тельство, еди́не Человеколю́бче.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и чтим Пречи́стую Мáтерь Твою́, Éюже по закóну ны́не принéслся еси́ в храм Госпóдень.
Задостойник, глас 3-й
В зако́не, сéни и писáний о́браз ви́дим вéрнии, всяк му́жеский пол, ложеснá разверзáя, свят Бóгу. Тем перворождéнное Слóво Отцá Безначáльна, Сы́на первородя́щася Мáтерию неискусому́жно, величáем.
Благовещение Пресвятой Богородицы 25 марта/7 апреля
Тропарь, глас 4-й
Днесь спасéния нáшего глави́зна, и éже от вéка тáинства явлéние; Сы́н Бóжий Сы́н Дéвы бывáет, и Гаврии́л благодáть благовеству́ет. Тéмже и мы с ним Богоро́дице возопии́м: рáдуйся, Благодáтная, Госпóдь с Тобóю.
Кондак, глас 8-й
Взбрáнной Воевóде победи́тельная, я́ко избáвльшеся от злых, благодáрственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богорóдице, но я́ко иму́щая держáву непобеди́мую, от вся́ких нас бед свободи́, да зовéм Ти: рáдуйся, Невéсто Неневéстная.
Величание
Архáнгельский глас вопиéм Ти, Чи́стая: рáдуйся, Благодáтная, Госпóдь с Тобóю.
Задостойник, глас 4-й
Я́ко одушевлéнному Бóжию Кивóту, да никáкоже коснéтся рукá сквéрных. Устнé же вéрных Богорóдице немóлчно, глас Áнгела воспевáюще, с рáдостию да вопию́т: рáдуйся, Благодáтная, Госпóдь с Тобóю.
Вход Господень в Иерусалим (последнее воскресенье перед Пасхой)
Тропарь, глас 1-й
Óбщее воскресéние прéжде Твоея́ стрáсти уверя́я, из мéртвых воздви́гл еси́ Лáзаря, Христé Бо́же. Тéмже и мы, я́ко óтроцы побéды знáмения нося́ще, Тебé победи́телю смéрти вопиéм: осáнна в вы́шних, благословéн Гряды́й во и́мя Госпóдне.
Тропарь, глас 4-й
Спогрéбшеся Тебé крещéнием, Христé Бóже наш, безсмéртныя жи́зни сподóбихомся воскресéнием Твои́м, и воспевáюще зовéм: осáнна в вы́шних, благословéн Гряды́й во и́мя Госпóдне.
Кондак, глас 6-й
На престóле на небеси́, на жребя́ти на земли́ носи́мый, Христé Бóже, Áнгелов хвалéние и детéй воспевáние прия́л еси́ зову́щих Ти: благословéн еси́, гряды́й Адáма воззвáти.
Задостойник, глас 4-й
Бог Госпóдь и яви́ся нам, состáвите прáздник, и веселя́щеся прииди́те, возвели́чим Христá, с вáиями и вéтвьми, пéсньми зову́ще: благословéн Гряды́й во и́мя Гóспода Спáса нáшего!
Светлое Христово Воскресение. Пасха
Стихира, глас 6-й
Воскресéние Твоé, Христé Спáсе, Áнгели пою́т на небесéх, и нас на земли́ сподóби чи́стым сéрдцем Тебé слáвити.
Тропарь, глас 5-й
Христóс воскрéсе из мéртвых, смéртию смерть попрáв и су́щим во гробéх живóт даровáв.
Кондак, глас 8-й
Áще и во гроб снизшéл еси́, Безсмéртне, но áдову разруши́л еси́ си́лу, и воскрéсл еси́, я́ко Победи́тель, Христé Бóже, женáм миронóсицам вещáвый: рáдуйтеся! и Твои́м апóстолом мир дáруяй, пáдшим подая́й воскресéние.
Воскресéние Христóво ви́девше, поклони́мся Святóму Гóсподу Иису́су, еди́ному безгрéшному, Кресту́ Твоему́ покланя́емся, Христé, и святóе воскресéние Твоé поéм и слáвим: Ты бо еси́ Бог наш, рáзве Тебé инóго не знáем, и́мя Твоé имену́ем. Прииди́те, вси вéрнии, поклони́мся святóму Христóву воскресéнию; се бо прии́де Крестом рáдость всему́ ми́ру; всегдá благословя́ще Гóспода, поéм воскресéние Егó, распя́тие бо претерпéв, смéртию смерть разруши́.
Ексапостиларий Пасхи
Плóтию усну́в, я́ко мертв. Царю́ и Го́споди, триднéвен воскрéсл еси́, Адáма воздви́г от тли и упраздни́в смерть: Пасхá нетлéния, мира спасéние.
Задостойник, глас 1-й
Áнгел вопия́ше Благодáтней: Чи́стая Дéво, рáдуйся! И пáки реку́: рáдуйся! Твой Сы́н воскрéсе триднéвен от грóба, и мéртвыя воздви́гнувый: лю́дие, весели́теся.
Свети́ся, свети́ся, нóвый Иерусали́ме: слáва бо Госпóдня на тебé возсия́. Лику́й ны́не и весели́ся, Сиóне. Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богорóдице, о востáнии Рождествá Твоегó.
Вознесение Господа нашего Иисуса Христа (в 40-й день по Воскресении)
Тропарь, глас 4-й
Вознéслся еси́ во слáве, Христé Бóже наш, рáдость сотвори́вый ученикóм обетовáнием Святáго Ду́ха, извещéнным им бы́вшим благословéнием, я́ко Ты еси́ Сы́н Бóжий, Избáвитель ми́ра.
Кондак, глас 6-й
Éже о нас испóлнив смотрéние, и я́же на земли́ соеди́нив небéсным, вознéслся еси́ во слáве, Христé Бóже наш, никáкоже отлучáяся, но пребывáя неотсту́пный, и вопия́ лю́бящим Тя: Аз есмь с вáми и никтóже на вы.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и почитáем éже на небесá с пречи́стою Твоéю Плóтию Божéственное вознесéние.
Задостойник, глас 1-й
Тя пáче ума и словесé Мáтерь Бóжию, в лéто Безлéтнаго неизречéнно Рóждшую, вéрнии единому́дренно величáем.
Пятидесятница. День Святой Троицы (50-й день по Воскресении)
Тропарь, глас 8-й
Благословéн еси́, Христé Бóже наш, И́же прему́дры ловцы́ явлéй, низпослáв им Ду́ха Святáго, и тéми уловлéй вселéнную, Человеколю́бче, слáва Тебé.
Кондак, глас 8-й
Егдá снизшéд язы́ки слия́, разделя́ше язы́ки Вы́шний, егдá же óгненныя язы́ки раздая́ше, в соединéние вся призвá; и соглáсно слáвим Всесвятáго Ду́ха.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и чтим Всесвятáго Ду́ха Твоего́, Его́же от Отцá послáл еси́ божéственным ученикóм Твои́м.
Задостойник, глас 1-й
Рáдуйся, Цари́це, матеродéвственная слáво: вся́ка бо удобообращáтельная благоглагóливая устá витии́ствовати не мóгут, Тебé пéти достóйно; изумевáет же ум всяк Твоé рождествó разумéти. Тéмже Тя соглáсно слáвим.
Преображение Господа нашего Иисуса Христа 6/19 августа
Тропарь, глас 7-й
Преобрази́лся еси́ на горé, Христé Бóже, показáвый ученико́м Твои́м слáву Твою́, я́коже можáху; да возсия́ет и нам грéшным свет Твой присносу́щный, моли́твами Богорóдицы, Светодáвче, слáва Тебé.
Кондак, глас 7-й
На горé преобрази́лся еси́, и я́коже вмещáху ученицы́ Твои́, слáву Твою́, Христé Бóже, ви́деша; да егдá Тя узрят распинáема, страдáние у́бо уразумéют во́льное, ми́рови же проповéдят, я́ко Ты еси́ вои́стинну Óтчее сия́ние.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и почитáем пречи́стыя плóти Твоея́ преслáвное преображéние.
Задостойник, глас 4-й
Рождествó Твоé нетлéнно яви́ся, Бог из боку́ Твоéю прóйде, я́ко Плотонóсец яви́йся на земли́, и с человéки поживé. Тя, Богорóдице, тем вси величáем.
Успение Пресвятой Богородицы 15/28 августа
Тропарь, глас 1-й
В рождествé дéвство сохрани́ла еси́, во успéнии ми́ра не остáвила еси́, Богорóдице, престáвилася еси́ к живóту, Мáти су́щи Животá, и моли́твами Твои́ми избавля́еши от смéрти ду́ши нáша.
Кондак, глас 2-й
В моли́твах неусыпáющую Богорóдицу и в предстáтельствах непрелóжное уповáние, гроб и умерщвлéние не удержáста: я́коже бо Живóта Мáтерь, к животу́ престáви во утрóбу Всели́выйся приснодéвственную.
Величание
Величáем Тя, Пренепорóчная Мáти Христá Бóга нáшего, и всеслáвное слáвим успéние Твоé.
Задостойник, глас 1-й
Побеждáются естествá устáвы в Тебé, Дéво чи́стая, дéвствует бо рождествó, и живóт предобручáет смерть; по рождествé Дéва, и по смéрти живá, спасáеши при́сно, Богорóдице, наслéдие Твоé.
Тропарь Крестовоздвижения
Поделиться
Фото: https://flic.kr/p/25k58Bi
Заслуга в находке главных исторических доказательств евангельских событий принадлежит святой императрице Елене, матери императора Константина Великого. Святая Елена жила в четвертом веке по Рождестве Христовом. До шестидесяти лет она была язычницей, а затем обратилась в христианство. Евангелие настолько воодушевило императрицу, что, несмотря на преклонный возраст, она отправилась в Палестину, где возглавила археологические раскопки. Их результат оказался поразительным. Благодаря святой Елене был обнаружен Крест, на котором распяли Иисуса Христа. Событие случилось 27-го сентября по современному календарю. В честь обретения (находки) реликвии был установлен праздник, названный Крестовоздвижением. Крест Христов после обретения воздвигли, то есть подняли и показали всем, кто был в это время рядом. С тех пор в Православной Церкви существует традиция ежегодно 27-го сентября демонстрировать во время богослужения икону креста. Раньше Крестовоздвижение занимало в церковном календаре третье место по важности — после Пасхи и Рождества Христова. Об торжественности этого праздника свидетельствуют богослужебные песнопения.
Особое место в богослужении праздника Крестовоздвижения занимает тропарь. Тропарем принято именовать краткое молитвословие, раскрывающее смысл церковного торжества. И исторический, и богословский, вероучительный. Вот как выглядит тропарь праздника Крестовоздвижения: «Спаси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое, победы православным христианом на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство».
А это перевод текста на русский язык: «Спаси, Господи, людей Твоих и благослови наследие Твоё, победы православным христианам над неприятелями даруя и Крестом Твоим сохраняя Твой народ».
В древности на месте выражения «православным христианам» стояли иные слова — «благочестивым императорам». Православная Церковь в Византии имела государственный статус. Император же считался помазанником Божиим, верным защитником подданных. На флаге Византии был изображен крест. Поэтому Крестовоздвижение являлось фактически государственным праздником Византийской империи. Времена изменились — православных империй больше не существует. Но Церковь по-прежнему в день Крестовоздвижения просит у Бога помощи. Не для императоров уже, а для всех православных христиан.
Тропарь Крестовоздвижения поется в один из самых торжественных моментов богослужения. Священник выносит из алтаря крест с изображением распятия Иисуса Христа. Крест торжественно поднимается вверх и демонстрируется прихожанам как знамя победы Бога над смертью и грехом. Затем реликвия полагается на подставку в центре храма. Священник трижды кадит крест, в это время поется тропарь праздника. Давайте послушаем, как он звучит в исполнении хора Сретенского монастыря города Москвы.