Значение и текст акафиста святителю Николаю Чудотворцу


Акафист святителю Николаю Чудотворцу

Аудио:

38:04

Кондак 1

Воз­бра́н­ный Чу­до­тво́р­че и из­ря́д­ный уго́д­ни­че Хрис­то́в, ми́­ру все­му́ ис­то­ча́­яй мно­го­це́н­ное ми́­лос­ти ми́­ро и не­ис­чер­па́е­мое чу­де́с мо́ре, вос­хва­ля́ю тя лю­бо́­вию, свя­ти́­те­лю Нико́лае; ты же, я́ко име́яй дерз­но­ве́­ние ко Го́с­по­ду, от вся́­ких мя бед сво­боди́, да зо­ву́ ти:

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Икос 1

А́н­ге­ла о́б­ра­зом, зем­на́­го су́­ща естество́м, яви́ те­бе́ всея́ тва́­ри Созда́тель: благопло́дную бо доб­ро́­ту ду­ши́ тво­ея́ прови́дев, пре­бла­же́н­не Нико́лае, нау­чи́ всех вопи́ти те­бе́ си́це:

Ра́­дуй­ся, от утро́бы ма́терния очище́нный; ра́­дуй­ся, да́же до кон­ца́ освяще́нный.

Ра́­дуй­ся, рожде́нием сво­и́м роди́телей удиви́вый; ра́­дуй­ся, си́­лу ду­ше́в­ную а́бие по рож­де­стве́ яви́вый.

Ра́­дуй­ся, са́­де зем­ли́ обетова́ния; ра́­дуй­ся, цве́­те Бо­же́ст­вен­на­го сажде́ния.

Ра́­дуй­ся, лозо́ доброде́тельная виногра́да Хри­сто́­ва; ра́­дуй­ся, дре́­во чудото́чное рая́ Иису́сова.

Ра́­дуй­ся, кри́не ра́йскаго прозябе́ния; ра́­дуй­ся, ми́­ро Хри­сто́­ва благоуха́ния.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю отго́нится ры­да́­ние; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю прино́сится ра́дование.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 2

Ви́­дя­ще тво­и́х мир излия́ние, Бо­го­му́д­ре, просвеща́емся душа́ми и теле­сы́, ди́в­на­го тя мирото́чца живоно́сна, Нико́лае, разуме́юще: чу­де­сы́ бо, я́ко вода́ми, бла­го­да́­тию Бо́­жиею излива́ющимися, напая́еши ве́р­но во­пию́­щих Бо́­гу: Аллилу́иа.

Икос 2

Ра́­зум не­ура­зу­ме́н­ный вра­зум­ля́я о Свя­те́й Тро́­ице, был еси́ в Нике́и со свя­ты́­ми отцы́ по­бо́р­ник испове́дания пра­во­сла́вныя ве́­ры: ра́вна бо Отцу́ Сы́­на испове́дал еси́, соприсносу́щна и сопресто́льна, А́рия же безу́мнаго обличи́л еси́. Се­го́ ра́­ди ве́рнии научи́шася вос­пе­ва́­ти тебе́:

Ра́­дуй­ся, ве­ли́­кий бла­го­че́с­тия сто́л­пе; ра́­дуй­ся, ве́р­ных прибе́жища гра́де.

Ра́­дуй­ся, тве́р­дое Пра­во­сла́­вия укреп­ле́­ние; ра́­дуй­ся, чест­но́е Пре­свя­ты́я Тро́ицы носи́ло и похвале́ние.

Ра́­дуй­ся, Отцу́ равноче́стна Сы́­на пропове́давый; ра́­дуй­ся, А́рия возбеси́вшагося от Собо́ра свя­ты́х отгна́вый.

Ра́­дуй­ся, о́т­че, отце́в сла́вная кра­со­то́; ра́­дуй­ся, всех богому́дрых прему́драя добро́то.

Ра́­дуй­ся, о́гненная сло­ве­са́ испуща́яй; ра́­дуй­ся, до́б­ре ста́­до свое́ наставля́яй.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю ве́­ра утвержда́ется; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю е́ресь низлага́ется.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 3

Си́­лою, да́н­ною ти свы́­ше, сле­зу́ вся́­ку отъя́л еси́ от ли­ца́ лю́­те стра́ждущих, богоно́сне о́т­че Нико́лае: а́лчущим бо яви́л­ся еси́ корми́тель, в пучи́не морсте́й су́­щим из­ря́д­ный прави́тель, не­ду́­гую­щим ис­це­ле́­ние и всем всяк помо́щник по­ка­за́л­ся еси́, во­пию́­щим Бо́­гу: Аллилу́иа.

Икос 3

Име́яше вои́стину, о́т­че Нико́лае, с Не­бе­се́ песнь те­бе́ воспева́ема бы­ти, а не от зем­ли́: ка́­ко бо кто от че­ло­ве́к возмо́жет тво­ея́ свя­ты́­ни ве­ли́­чия пропове́дати? Но мы, лю­бо́­вию твое́ю побежда́еми, во­пи­е́м ти си́це:

Ра́­дуй­ся, о́б­ра­зе а́гнцев и па́стырей; ра́­дуй­ся, свято́е очисти́лище нра́вов.

Ра́­дуй­ся, доб­ро­де́­те­лей ве­ли́­ких вмес­ти́­ли­ще; ра́­дуй­ся, свя­ты́­ни чи́с­тое и чест­но́е жили́ще.

Ра́­дуй­ся, све­ти́ль­ни­че все­све́т­лый и вселюби́мый; ра́­дуй­ся, све́­те златоза́рный и непоро́чный.

Ра́­дуй­ся, до­сто́й­ный А́н­ге­лов со­бе­се́д­ни­че; ра́­дуй­ся, до́б­рый че­ло­ве́­ков наста́вниче.

Ра́­дуй­ся, пра́­ви­ло ве́­ры благочести́выя; ра́­дуй­ся, о́б­ра­зе кро́­тос­ти духо́вныя.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю от страс­те́й те­ле́с­ных избавля́емся; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю сла́достей духо́вных исполня́емся.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 4

Бу́ря недоуме́ния смуща́ет ми ум, ка́­ко досто́йно есть пе́­ти чу­де­са́ твоя́, блаже́нне Нико́лае? Ни­кто́­же бо мо́­жет я исче­сти́, а́ще бы и мно́ги язы́ки име́л и гла­го́­ла­ти восхоте́л; но мы, ди́в­но Бо́­гу в те­бе́ прославля́ющемуся, дерза́ем вос­пе­ва́­ти: Аллилу́иа.

Икос 4

Слы́шаша, бо­го­му́д­ре Нико́лае, бли́жнии и да́льнии ве­ли́­чие чу­де́с тво­и́х, я́ко по возду́ху ле́гкими благода́тными крила́ми навы́кл еси́ су́­щих в бе­да́х предваря́ти, ско́ро от тех избавля́я всех, во­пию́­щих к те­бе́ такова́я:

Ра́­дуй­ся, из­бав­ле́­ние от пе­ча́­ли; ра́­дуй­ся, подая́ние благода́ти.

Ра́­дуй­ся, неча́емых зол прогони́телю; ра́­дуй­ся, жела́емых бла­ги́х насади́телю.

Ра́­дуй­ся, ско́­рый уте́­ши­те­лю в беде́ су́­щих; ра́­дуй­ся, стра́шный наказа́телю оби́дящих.

Ра́­дуй­ся, чу­де́с пучи́но, Бо́­гом излия́нная; ра́­дуй­ся, зако́на Хри­сто́­ва скрижа́ли, Бо́­гом пи́санныя.

Ра́­дуй­ся, кре́п­кое па́дающих возведе́ние; ра́­дуй­ся, пра́во стоя́щих утвержде́ние.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю вся­кая лесть обнажа́ется; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю вся­кая и́стина сбыва́ется.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 5

Бо­го­те́ч­ная звез­да́ яви́л­ся еси́, наставля́я по мо́­рю пла́­ваю­щих лю́­те, и́м­же смерть предстоя́ше вско́ре ино­гда́, а́ще не бы ты предста́л еси́ при­зы­ва́­ющим тя в по́­мощь, Чу­до­тво́р­че свя­ты́й Нико́лае; уже́ бо несты́дно бесо́м лета́ющим и погрузи́ти кораб­ли́ хотя́щим запрети́в, отгна́л еси́ их, ве́р­ныя же научи́л еси́ спаса́ющему то­бо́ю Бо́­гу взыва́ти: Аллилу́иа.

Икос 5

Ви́деша отрокови́цы, на брак скве́рный ни­ще­ты́ ра́­ди угото́ванныя, вели́кое твое́ к ни́щим ми­ло­се́р­дие, пре­бла­же́н­не о́т­че Нико́лае, ег­да́ ста́рцу роди́телю их но́щию узель­цы́ три зла́та тая́ся пода́л еси́, сама­го́ со дще́рьми избавля́я от паде́ния грехо́внаго. Того́ ра́­ди слы́­ши­ши от всех си́це:

Ра́­дуй­ся, ми́­лос­ти превели́кия со­кро́­ви­ще; ра́­дуй­ся, про­мыш­ле́­ния о лю́­дех прия́телище.

Ра́­дуй­ся, пи́­ще и от­ра́­до к те­бе́ при­бе­га́ю­щих; ра́­дуй­ся, хле́­бе неснеда́емый а́лчущих.

Ра́­дуй­ся, бо­га́т­ство, бе́дне живу́щим на зем­ли́, Бо́­гом да́нное; ра́­дуй­ся, воздви́жение ско́­рое убо́гих.

Ра́­дуй­ся, бы́ст­рое ни́­щих услы́­ша­ние; ра́­дуй­ся, скор­бя́­щих прия́тное попече́ние.

Ра́­дуй­ся, трие́х дев не­по­ро́ч­ный невести́телю; ра́­дуй­ся, чис­то­ты́ усе́рдный храни́телю.

Ра́­дуй­ся, не­на­де́ж­ных на­де́я­ние; ра́­дуй­ся, все­го́ ми́­ра наслажде́ние.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 6

Пропове́дует мир весь те­бе́, пре­бла­же́н­не Нико́лае, ско́­ра­го в бе­да́х за­сту́п­ни­ка: я́ко мно́гажды во еди́нем часе́, по зем­ли́ путеше́ствующим и по мо́­рю пла́вающим, предваря́я, посо́бствуеши, ку́п­но всех от злых сохраня́я, во­пию́­щих к Бо́­гу: Аллилу́иа.

Икос 6

Возсия́л еси́ свет жи­во́т­ный, из­бав­ле́­ние нося́ воево́дам, непра́ведную смерть прия́ти иму́­щим, те­бе́, до́б­рый па́­сты­рю Нико́лае, при­зы­ва́­ющим, ег­да́ вско́ре я́вль­ся во сне царе́ви, устраши́л еси́ его́, сих же неврежде́нных отпусти́ти повеле́л еси́. Се­го́ ра́­ди с ни́­ми ку́п­но и мы бла­го­да́р­ствен­но во­пи­е́м ти:

Ра́­дуй­ся, усе́рд­но при­зы­ва́­ющим тя по­мо­га́­яй; ра́­дуй­ся, от непра́веднаго убие́ния избавля́яй.

Ра́­дуй­ся, от ле́стныя сохраня́яй кле­ве­ты́; ра́­дуй­ся, непра́ведныя разруша́яй сове́ты.

Ра́­дуй­ся, растерза́яй лжу я́ко пау­чи́­ну; ра́­дуй­ся, возноша́яй сла́вно и́стину.

Ра́­дуй­ся, непови́нных от уз разреше́ние; ра́­дуй­ся, и мертвеце́в оживле́ние.

Ра́­дуй­ся, прояви́телю пра́в­ды; ра́­дуй­ся, помрачи́телю непра́вды.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю непови́ннии из­бав­ле­ни от ме­ча́; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю наслади́шася све́та.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 7

Хо­тя́ богоху́льное ере­ти́­чес­кое отгна́ти зло­смра́­дие, ми́­ро вои́стину бла­го­во́н­ное, та́инственное яви́л­ся еси́, Нико́лае: лю́­ди Мире́йския упа́сл еси́ и весь мир сво­и́м бла­го­да́т­ным ми́­ром испо́лнил еси́. И от нас у́бо богоме́рзкое грехо́вное зло­смра́­дие от­же­ни́, да благоприя́тно Бо́­гу во­пи­е́м: Аллилу́иа.

Икос 7

Но́­ва­го тя Но́я, наста́вника ковче́га спаси́тельнаго разуме́ем, о́т­че свя­ты́й Нико́лае, бу́­рю всех лю́­тых разгоня́ющаго направле́нием сво­и́м, ти­ши­ну́ же Боже́ственную принося́щаго во­пию́­щим такова́я:

Ра́­дуй­ся, обу­ре­ва́­емых ти́­хое при­ста́­ни­ще; ра́­дуй­ся, утопа́ющих из­ве́ст­ное храни́лище.

Ра́­дуй­ся, пла́­ваю­щих посре­де́ пучи́н до́б­рый ко́рм­чий; ра́­дуй­ся, треволне́ния морска́я уставля́ющий.

Ра́­дуй­ся, превожде́ние су́­щих в ви́хрех; ра́­дуй­ся, согре́яние су́­щих во мра́зех.

Ра́­дуй­ся, сия́ние, ско́рбный мрак разгоня́ющее; ра́­дуй­ся, све­ти́­ло, вся кон­цы́ зем­ли́ просвеща́ющее.

Ра́­дуй­ся, от бе́зд­ны гре­хо́в­ныя че­ло­ве́­ки избавля́яй; ра́­дуй­ся, в бе́зд­ну а́дскую сата­ну́ вверга́яй.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю дерз­но­ве́н­но бе́зд­ну ми­ло­се́р­дия Бо́­жия при­зы­ва́­ем; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю от по­то́­па гне­ва из­ба́вль­ше­ся, мир с Бо́­гом обрета́ем.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 8

Стра́н­ное чу́­до явля́­ет­ся при­те­ка́ю­щим к те­бе́, блаже́нне Нико́лае, свяще́нная твоя́ це́р­ковь: в ней бо и ма́­лое мо­ле́­ние при­но­ся́­ще, ве́лиих не­ду́­гов прие́млем ис­це­ле́­ние, а́ще то́кмо по Бо́­зе упо­ва́­ние на тя воз­ло­жи́м, ве́р­но во­пию́­ще: Аллилу́иа.

Икос 8

Весь еси́ всем вои́стину помо́щник, богоно́се Нико́лае, и собра́л еси́ вку́­пе вся прибега́ющия к те­бе́, я́ко свободи́тель, пита́тель и врач ско́­рый всем земны́м, на по­хва­лу́ всех под­ви­зая вопи́ти к те­бе́ си́це:

Ра́­дуй­ся, вся́­ких ис­це­ле́­ний ис­то́ч­ни­че; ра́­дуй­ся, лю́­те стра́­жду­щим помо́щниче.

Ра́­дуй­ся, заре́, сия́ющая в нощи́ грехо́вней блужда́ющим; ра́­дуй­ся, ро­со́ небото́чная в зно́и трудо́в су́щим.

Ра́­дуй­ся, по­да­ва́­яй тре́­бую­щим благострое́ние; ра́­дуй­ся, уготовля́яй про­ся́­щим изоби́лие.

Ра́­дуй­ся, мно́гажды про­ше́­ние предваря́яй; ра́­дуй­ся, ста́рым седи́нам си́­лу обновля́яй.

Ра́­дуй­ся, мно́гих за­блу́жд­ших от пу­ти́ и́с­тин­на­го обличи́телю; ра́­дуй­ся, та́­ин Бо́­жи­их ве́р­ный служи́телю.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю за́висть попира́ем; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю благонра́вное жи­тие́ исправля́ем.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 9

Вся́­кия уто­ли́ бо­ле́з­ни, ве­ли́­кий наш зас­ту́п­ни­че Нико́лае, растворя́я бла­го­да́т­ная врачева́ния, услажда́ющая ду́­ши на́­ша, серд­ца́ же веселя́щая всех усе́рд­но к по́­мо­щи тво­е́й при­те­ка́ю­щих, Бо́­гу же во­пию́­щих: Аллилу́иа.

Икос 9

Ви­ти́я суему́дренныя не­чес­ти́­вых ви́­дим то­бо́ю посра́мленныя, бо­го­му́д­ре о́т­че Нико́лае: А́рия бо ху́льника, разделя́юща Бо­жест­во́, и Саве́ллия, смеша́юща Свя­ту́ю Тро́ицу, препре́л, нас же во Правосла́вии укрепи́л еси́. Се­го́ ра́­ди во­пи­е́м ти си́це:

Ра́­дуй­ся, щи́­те, защища́яй бла­го­че́с­тие; ра́­дуй­ся, ме­чу́, посеца́яй злоче́стие.

Ра́­дуй­ся, учи́­те­лю Бо­же́ст­вен­ных ве­ле́­ний; ра́­дуй­ся, губи́телю богопроти́вных уче́ний.

Ра́­дуй­ся, ле́ствице, Бо́­гом утвержде́нная, е́ю­же восхо́дим к Не­бе­си́; ра́­дуй­ся, по­кро́­ве, Бо́­гом зда́нный, и́м­же покрыва́ются мно́зи.

Ра́­дуй­ся, нему́дрых умудри́вый тво­и́ми сло­ве­сы́; ра́­дуй­ся, лени́вых подви́гнувый тво­и́ми нра́вы.

Ра́­дуй­ся, све́т­лос­те за́­по­ве­дей Бо́­жи­их неугаси́мая; ра́­дуй­ся, луче́ оправда́ний Гос­по́д­них пресве́тлая.

Ра́­дуй­ся, я́ко уче́нием тво­и́м со­кру­ша́­ют­ся ерети́ческия гла­вы́; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю ве́рнии сподобля́ются сла́вы.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 10

Спас­ти́ хо­тя́ ду́­шу, плоть твою́ ду́хови покори́л еси́ вои́стину, о́т­че наш Нико́лае: молча́ньми бо пре́ж­де и боре́ньми с по́мыслы, дея́нию богомы́слие приложи́л еси́, богомы́слием же ра́­зум соверше́н стя­жа́л еси́, и́м­же дерз­но­ве́н­но с Бо́­гом и А́н­ге­лы бесе́довал еси́, всег­да́ вопия́: Аллилу́иа.

Икос 10

Сте­на́ еси́ похваля́ющим, пре­бла­же́н­не, чу­де­са́ твоя́ и всем к зас­туп­ле­нию тво­ему́ при­бе­га́ю­щим; те́м­же и нас, в доброде́тели убо́­гих, от ни­ще­ты́, на­па́с­ти, не­ду́­гов и нужд разли́чных сво­бож­да́й, во­пию́­щих ти с лю­бо́­вию такова́я:

Ра́­дуй­ся, от убо́жества ве́ч­на­го изыма́яй; ра́­дуй­ся, бо­га́т­ство не­тле́н­ное подава́яй.

Ра́­дуй­ся, бра́шно неги́блющее а́лчущим пра́в­ды; ра́­дуй­ся, пи­тие́ не­ис­чер­па́е­мое жа́ждущим жи́зни.

Ра́­дуй­ся, от мяте́жа и бра́­ни соблюда́яй; ра́­дуй­ся, от уз и плене́ния свобожда́яй.

Ра́­дуй­ся, пре­сла́в­ный в бе­да́х зас­ту́п­ни­че; ра́­дуй­ся, превели́кий в на­па́с­тех защи́тниче.

Ра́­дуй­ся, мно́гих от по­ги́­бе­ли исхи́тивый; ра́­дуй­ся, безчи́сленных неврежде́нно сохрани́вый.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю лю́тыя сме́р­ти гре́ш­нии избега́ют; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю жизнь ве́ч­ную ка́ющиися получа́ют.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 11

Пе́­ние Пресвяте́й Тро́­ице па́­че ины́х прине́сл еси́, пре­бла­же́н­не Нико́лае, умо́м, сло́­вом и де́­лом: мно́гим бо испыта́нием правове́рная повеле́ния уясни́л еси́, ве́­рою, на­де́ж­дою и лю­бо́­вию наставля́я нас в Тро́­ице Еди́­но­му Бо́­гу вос­пе­ва́­ти: Аллилу́иа.

Икос 11

Светоза́рную лу­чу́ во мра́це жи­тия́ су́­щим неугаси́мую ви́­дим тя, Бо́­гом избра́нне о́т­че Нико́лае: с невеще́ственными бо а́нгельскими све́ты бесе́дуеши о несозда́нном Тро́ическом Све́­те, ве́р­ных же ду́­ши просвеща́еши, во­пию́­щих ти такова́я:

Ра́­дуй­ся, озаре́ние Три­со́л­неч­на­го Све́­та; ра́­дуй­ся, денни́це незаходи́маго Со́лнца.

Ра́­дуй­ся, све­ще́, Боже́ственным пла́менем возжже́нная; ра́­дуй­ся, я́ко угаси́л еси́ бесо́вский пла́мень нече́стия.

Ра́­дуй­ся, све́т­лое правове́рия пропове́дание; ра́­дуй­ся, доброзра́чное све́­та ева́нгельскаго сия́ние.

Ра́­дуй­ся, мо́л­ние, е́реси пожига́ющая; ра́­дуй­ся, гро́­ме, устраша́ющий соблазня́ющия.

Ра́­дуй­ся, и́с­тин­на­го научи́телю ра́­зу­ма; ра́­дуй­ся, та́инственнаго изъяви́телю ума́.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю попра́ся по­кло­не­ние тва́­ри; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю научи́хомся покланя́тися Твор­цу́ в Тро́ице.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 12

Бла­го­да́ть, да́н­ную ти от Бо́­га, све́дущии, ра́дующеся, твою́ па́­мять пра́зднуем по до́лгу, пре­сла́в­ный о́т­че Нико́лае, и к чу́д­ному зас­туп­ле­нию тво­ему́ вседу́шно притека́ем; пресла́вных же тво­и́х дея́ний, я́ко пес­ка́ морска́го и мно́­жест­ва зве́зднаго исче­сти́ не могу́ще, недоуме́нием объя́ти бы́вше, во­пи­е́м к Бо́­гу: Аллилу́иа.

Икос 12

Пою́­ще твоя́ чу­де­са́, вос­хва­ля́­ем тя, все­хва́ль­не Нико́лае: в те­бе́ бо Бог, в Тро́­ице прославля́емый, ди́в­но про­сла́­ви­ся. Но а́ще и попремно́гу соста́вленныя от души́ псал­мы́ и пе́сни при­но́­сим ти, Чу­до­тво́р­че свя­ты́й, ни­что́же твори́м ра́вно дарова́нию чу­де́с тво­и́х, и́м­же удивля́ющеся, во­пи­е́м к те­бе́ такова́я:

Ра́­дуй­ся, Ца­ря́ ца́рст­вую­щих и Го́с­по­да госпо́дствующих слу­жи́­те­лю; ра́­дуй­ся, служи́телей Его́ не­бе́с­ных сожи́телю.

Ра́­дуй­ся, лю́­дем ве́р­ным поможе́ние; ра́­дуй­ся, ро́­да хри­сти­а́н­ска­го возвыше́ние.

Ра́­дуй­ся, по­бе́­ды тезоимени́тый; ра́­дуй­ся, венцено́сче наро́читый.

Ра́­дуй­ся, всех доб­ро­де́­те­лей зер­ца́­ло; ра́­дуй­ся, всех при­те­ка́ю­щих к те­бе́ кре́п­кое забра́ло.

Ра́­дуй­ся, по Бо́­зе и Бо­го­ро́­ди­це, все на́­ше упо­ва́­ние; ра́­дуй­ся, теле́с на́­ших здра́­вие и душ спасе́ние.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю от ве́ч­ныя сме́р­ти сво­бож­да́­ем­ся; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю без­ко­не́ч­ныя жи́з­ни сподобля́емся.

Ра́­дуй­ся, Нико́лае, ве­ли́­кий Чудотво́рче.

Кондак 13

О, пре­свя­ты́й и пре­чу́д­ный о́т­че Нико́лае, уте­ше́­ние всех скор­бя́­щих, ны́нешнее на́­ше при­ими́ при­но­ше́­ние и от гее́нны из­ба­ви­ти­ся нам Го́с­по­да умо­ли́ бо­го­приятным тво­и́м хо­да́­тай­ством, да с то­бо́ю вос­пе­ва́­ем: Аллилу́иа.

Этот кондак чи­та­ет­ся три­жды, за­те́м 1‑й икос «А́н­ге­ла о́б­ра­зом…» и 1‑й кондак «Воз­бра́н­ный Чу­до­тво́р­че и из­ря́д­ный уго́дниче…»

Мо­ли́т­ва 1‑я

О, всесвяты́й Нико́лае, уго́д­ни­че преизря́дный Госпо́день, те́п­лый наш зас­ту́п­ни­че и вез­де́ в ско́р­бех ско́­рый по­мо́щ­ни­че! Помо­зи́ ми, гре́шному и уны́лому, в настоя́щем сем жи­тии, умо­ли́ Го́с­по­да Бо́­га дарова́ти ми ос­тав­ле́­ние всех мои́х гре­хо́в, ели́ко согреши́х от ю́нос­ти моея́, во всем жи­тии мое́м, де́­лом, сло́­вом, помышле́нием и все́­ми мои́ми чу́вствы; и во исхо́де ду­ши́ моея́ помо­зи́ ми, окая́нному, умо­ли́ Го́с­по­да Бо́­га всея́ тва́­ри Соде́теля, из­ба́­ви­ти мя воз­душ­ных мыта́рств и ве́ч­на­го му­че́­ния: да всег­да́ про­слав­ля́ю От­ца́, и Сы́­на, и Свя­та́­го Ду́­ха, и твое́ ми́лостивное предста́тельство, ны́­не и при́с­но, и во ве́­ки ве­ко́в. Ами́нь.

Мо­ли́т­ва 2‑я

О, всеблаги́й о́т­че Нико́лае, па́­сты­рю и учи́­те­лю всех, ве́­рою при­те­ка́ю­щих ко тво­ему́ зас­туп­ле­нию и те́плою мо­ли́т­вою те­бе́ при­зы­ва́ю­щих! Ско́ро потщи́ся и из­ба́­ви Хрис­то́­во ста́­до от вол­ко́в губя́щих е; и вся́­ку стра­ну́ хри­сти­ан­скую огра­ди́ и со­хра­ни́ свя­ты́­ми тво­и́ми мо­ли́т­ва­ми от мир­ска́­го мяте́жа, тру́­са, на­ше́ст­вия иноплеме́нников и меж­до­усо́б­ныя бра́­ни, от гла́­да, по­то́­па, ог­ня́, ме­ча́ и внеза́пныя сме́р­ти. И я́ко­же поми́ловал еси́ трие́х муже́й, в темни́це седя́щих, и изба́вил еси́ их от ца­ре́­ва гне­ва и посече́ния ме́чнаго, та́­ко по­ми́­луй и ме­не́, умо́м, сло́­вом и де́­лом во тме гре­хо́в су́­ща, и из­ба́­ви мя гне­ва Бо́­жия и ве́ч­ныя ка́зни. Я́ко да тво­и́м хо­да́­тай­ством и по́­мо­щию, Сво­и́м же милосе́рдием и бла­го­да́­тию, Хрис­то́с Бог ти́­хое и безгре́шное жи­тие́ даст ми пожи́ти в ве­це сем, и из­ба́­вит мя от шу́ияго стоя́­ния, спо­до́­бит же дес­на́­го со все́­ми свя­ты́­ми во ве́­ки ве­ко́в. Ами́нь.

Понятие про тропарь и кондак

Кондак и тропарь относятся к жанрам церковного песнопения. Самым известным автором кондаков был Роман Сладкопевец, сириец по происхождению, преподобный Софийского собора в Константинополе (VI век). До VIII века стихотворные произведения служили главной формой проповеди в музыкальной форме.

Стихотворный объем включал от 20 до 30 строф, в которых имелись вступление, припев и заключение. Основную часть музыкального стиха исполнял канонарх, припев – миряне, присутствующие на богослужении.

В настоящее время молитва состоит из 2 строф, в которых раскрывается суть празднования или обращения к Небесному Покровителю:

  • Господу;
  • Богородице;
  • ангелу;
  • святому угоднику.

Кондак является составной частью канона и акафиста. В каноне он поется после 3-й и 6-й песни. Отдельно кондак читают на утренней литургии, повечерии. В многострофном виде читают при отпевании священнослужителя (священника, архиерея).

Акафист (хвалебный гимн) состоит из 13 кондаков и 12 икосов. В заключении каждого кондака поется «Аллилуйя» (что означает «хвалите Бога»). Последний (13-й) кондак читается трижды, после чего исполняется первый икос.

Тропарь – краткий и емкий по содержанию припев, в котором раскрывается суть библейского празднования или особенность духовного подвига святого. Время введения в литургическое богослужение – IV век.

николай чудотворец

Тропарь служит основой православных песнопений:

  • канона;
  • акафиста;
  • кондака.

Если тропарь употребляется в первой строфе канона, задавая мелодику и ритм последующим песнопениям (икосам), то он называется ирмосом.

Название «тропарь» в церковной гимнографии меняется в зависимости от назначения стихотворной формы.

Разновидности тропаря:

  • стихира (повтор строк псалма);
  • кондак (3-й, 6-й в каноне);
  • седален (разделение между икосами);
  • богородичен (9-я песнь в каноне или любой тропарь Богородице);
  • катавасия (ирмос, исполняемый 2-мя хорами).

Краткая молитва может употребляться как в рифмованной, так и в нерифмованной форме. Тропари составляют основу «Минеи» (годичного оборота постоянных богослужений), входят в сборник «Тропарион» для исполнения церковными хорами.

Значение тропаря и кондака святителю Николаю в православии

Николай Чудотворец на протяжении 17 столетий молится за страждущих перед Богом. Жизнь святого – пример милосердного отношения к людям, кроткого благочестия. По велению Господа он оставил служение в храме города Ликии и отправился в город Мир, чтобы добрыми делами прославлять имя Божье.

николай чудотворец

Тропарь и кондак – письменные свидетельства, подтверждающие роль Николая Угодника в утверждении заветов Спасителя среди людей.

Рейтинг
( 1 оценка, среднее 5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями: