Богослужебные тексты для общего народного пения (25 — 26 мая 2013 г.)

Как на Руси отмечали Воскресение Христово

Пасха — главный православный праздник — в народной традиции вобрала в себя еще и множество дохристианских практик. И если во время Великого поста и особенно на Страстной неделе (последней неделе перед пасхальным воскресеньем) уклад жизни в деревнях почти не отличался от региона к региону, то для Святой недели (после Пасхи) в каждой местности был припасен собственный обряд.

Позади осталось Вербное воскресенье, когда в церквях освящали вербу с первыми «барашками». Прошел Чистый четверг, когда в избе все мылось и скоблилось, а хозяйки заготавливали впрок четверговую соль. И Страстная пятница, день самого строгого поста, в который даже младенцев отлучали от груди, тоже закончилась. В Красильную субботу Русь деревенская красила яйца, и, наконец, в ночь с субботы на воскресенье, после всенощной, наступала долгожданная Пасха.

Стихира Пасхе 5-го гласа, с запевом «Да воскреснет Бог» в исполнении О.П. Овчинниковой из города Белово Кемеровской области

Кричать Христа

«Христос воскресе из мертвых» — это главное молитвенное песнопение пасхальной службы (Пасхальный тропарь). Но в ряде деревень он звучал не только в церкви. Например, на Смоленщине исполняли свою, народную версию тропаря. Называлось это «кричать Христа». По названию ясно, что пели Пасхальный тропарь не себе под нос. Женщины, которым доверяли это важное дело, голосовых связок не жалели. Под этот тропарь на Радоницу (девятый день после Пасхи) посещали родительские могилы, в Егорьев день (6 мая) выгоняли скотину на первый выпас, а в Вознесение (через 40 дней после Пасхи) с иконой обходили посевы. Вообще «Христа кричали» в любой обстановке — на улице, во время гуляний, за работой, во время праздничных застолий.

Народная версия тропаря «Христос воскресе» в исполнении жительниц деревни Титково Кардымовского района Смоленской области

Где-то к каноническому тексту тропаря добавляли и от себя. Бога просили о самом главном: здоровье, достатке, хорошем урожае. Такие песнопения исследователи обнаружили в Бежецком районе Тверской области. Здесь же долгое время сохранялась традиция на Пасху обходить деревню с иконой Богоматери, защищая таким образом свое поселение от всяческих бед.

Тропарь Пасхи «Христос воскресе. Воскресните, братцы» в исполнении И.И. Андреевой из деревни Корино Бежецкого района Тверской области

Что такое стихиры

Стихи́ра (от греч. στιχηρόν – многостишие) – богослужебное песнопение, состоящее из нескольких стихов, написанное, в оригинале, одним стихотворным размером, поющееся за богослужением после стихов из Священного Писания.

Число стихир на Всенощном бдении зависит от праздника, чем важнее праздник, тем больше стихир. Стихиры обычно различают по названию псалмов, с которыми они связаны (стихиры на «Господи воззвах», стихиры на «Хвалитех»), или по месту их чтения на службе (на литии, на стиховне).

Стихиры пасхи: текст

Первая евангельская стихира (датируется 1303 годом)

Стихиры Пасхи состоят из пяти тропарей (стихир), которые предваряются отдельными стихами из псалмов (первый стих – «Да воскреснет Бог…», последний – «Слава и ныне»). Стихов всего четыре, стихир – пять. Завершаются стихиры Пасхи троекратным пением тропаря «Христос воскресе…».

Волочиться всегда пригодится

Во многих деревнях было принято на Святой неделе обходить дворы и поздравлять хозяев с Пасхой с помощью специальных песен. Таких обходчиков называли волочёбниками.

Волочёбная песня «Волочёбники, люди добрые» в исполнении жительниц деревни Городище Велижского района Смоленской области

Волочёбные обходы мог совершать любой, кто хотел разжиться чем-нибудь к празднику: считалось, что такой визит обещает хозяевам удачу и процветание. И за него принято было благодарить съестным или даже деньгами. Поэтому по дворам отправлялись и молодые, и старики, где-то только женщины, где-то только мужчины, а где-то деревню обходили сразу несколько пасхальных артелей. Поодиночке не ходили: в этом обрядовом хоре у всех были свои закрепленные роли. Начинать песни было доверено починальнику, остальные подхватывали. Кто не имел голоса, зато мог похвастаться крепким телосложением, становился мехоношей (носил мех, то есть мешок с полученным добром). Репертуар у волочёбников отличался богатством и разнообразием: были отдельные поздравительные песни для хозяев, для их сыновей, для незамужних девок и даже для вдов.

Волочёбная песня для парня «Что в поле, в поле да табун коней» в исполнении жительниц деревни Зеленая Роща Почепского района Брянской области

Волочёбная песня для девушки «А рано-рано Зоечка встала» в исполнении жительниц деревни Зеленая Роща Почепского района Брянской области

Волочёбная песня для вдовы «С-под крутой горы» в исполнении жительниц деревни Зеленая Роща Почепского района Брянской области

Такая процедура очень напоминала святочные колядки. Несмотря на религиозную торжественность Пасхи, с теми, кто не торопился нагрузить мехоношу, волочёбники не церемонились. На голову прижимистого хозяина могли сыпаться разнообразные укоры.

Волочёбная песня-корение «Хто не дасть яечка» в исполнении жительниц деревни Азарово Почепского района Брянской области

Чтобы ходить было веселее, с собой брали музыкантов. Они, засидевшись по домам в пост, охотно пользовались такой возможностью наконец официально разгуляться. Интересно, что в некоторых районах балалайки и гармошки были не в почете. На юге Псковской области, например, дома на Пасху обходили с цимбалами и скрипками.

Наигрыш на скрипке «Волочебная» в исполнении И.П. Ерошенкова из деревни Савченки Куньинского района Псковской области

Заканчивались такие обходы везде одинаково: когда мешок наполнялся, волочёбники накрывали на стол и продолжали праздник.

Волочёбная песня «И шли-бряли волочёбнички» в исполнении жительниц деревни Шумилово Велижского района Смоленской области

Катись, катись, яичко

Троекратные поцелуи (христосование) и битье яйцами в качестве пасхальной традиции дошли и до наших дней. А вот обычай катать яйца сейчас редко где увидишь. Хотя забава эта очень простая: по наклонной доске или желобку крашеное яйцо нужно скатить так, чтобы оно сбило разложенные внизу мелкие предметы. Если сбило — вещь забирают себе. Если нет — яйцо остается и может само стать призом для другого участника. Впрочем, без доски вполне можно было обойтись: яйца катали и по столу, и по траве. Где-то это детское развлечение считалось очень солидным: в Печорском районе яйца катали мужчины, причем пели во время этого хороводную песню.

Хороводная песня на Пасху «И у ворот сосна, она долга выросла» в исполнении А.Г. Киселёвой и К.В. Бурлаковой из деревни Любница Пыльвасского района Эстонского пограничья

Для женщин в этой местности были свои развлечения: они медленно ходили по улицам, держа друг друга под руки. Парни с девками проводили время подинамичней: на берегу озера они качались на качелях и водили хороводы.

Хороводная песня на Пасху «И как грянул гром да перед тучею» в исполнении А.Г. Киселёвой, К.В. Бурлаковой и Л.Н. Бурлаковой из деревни Любница Пыльвасского района Эстонского пограничья

Пошла Старица в бане париться

Хороводы на Пасху любили везде: во время поста церковь такие развлечения не одобряла, а на Святой неделе этот запрет снимался. Существовали специальные хороводы, которые водили только в это время. Так, в Брянской области хороводы (по-местному — карагоды) со Старцем водили только три дня — на Пасху, в следующий за ней понедельник и на Радоницу. Старец и Старица (выбирали на эти роли только мужчин) пачкали сажей лицо и руки, надевали рваное и грязное, вставали в центр круга. Сначала Старцы плясали, а потом исполняли коронный номер в игре «вождение Старца».

Весенние карагоды в селе Павличи Клинцовского района Брянской области

Рассказ о вождении старца с песней «Ой, старец мой» в селе Павличи Клинцовского района Брянской области

Обычаев, связанных с Пасхой, множество. В Перми первую мясную трапезу обязательно начинали с пельменей. В Енисейской губернии, чтобы приготовить четверговую соль, хозяйки клали в печь «воскресные дрова» — поленья, которые по одному откладывали каждое воскресенье в течение Великого поста. Считалось, что огонь из таких дров имеет особенную, очистительную силу. В Беларуси в землю зарывали телячьи кости — чтобы урожай не побило градом. Как бы ни отличались пасхальные ритуалы, смысл у них был один: радоваться Воскресению Христову и весеннему обновлению мира. В старину на Руси верили, что до самого Вознесения Христос будет ходить по земле. А значит, его надо хорошо встретить.

Пасхальное Богослужение – аудио, текст

Пасхальное Богослужение. Ночное. Пасха Христова

Дорогие посетители православного сайта “Семья и Вера”!

ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!

Перед Вами аудиозапись Пасхального Богослужения, записанная в Сретенском монастыре в Пасхальную ночь.

Тем из Вас, кто не может посетить сию торжественную и благодатную службу, предлагаем приобщиться к молящимся прихожанам Сретенского монастыря:

Ниже приведен весь текст Пасхальной службы

СВЕТЛАЯ ПАСХАЛЬНАЯ ЗАУТРЕНЯ

О часе утреннем параекклисиарх, взем благословение у настоятеля, исходит и ударяет в великое, и клеплет довольно. И, вшед во храм, вжигает свещи вся и кандила: устрояет же сосуды два со углием горящим и влагает в них фимиама много благовоннаго, и поставляет един сосуд среди церкве, другий же во святом алтаре, яко да исполнится церковь вся благовония. Таже настоятель, вшед во святый алтарь со иереи и диаконы, облачатся в весь светлейший сан. И раздает свещи братии, и вземлет Честный Крест: кадило же вземлет диакон: иерей же святое Евангелие, ин иерей образ Воскресения Христова: и ставятся лицем на запад. И затворят врата церковная, яже к западу. Исходит настоятель со иереи в притвор, северными дверьми, предыдущим пред ним диаконом со двема свещами, и оба лика поюще стихиру, глас 6:

Воскресение Твое, Христе Спасе, Ангели поют на небесех, и нас на земли сподоби чистым сердцем Тебе славити.

Таже ударяют во вся кампаны и тяжкая, и клеплют довольно. И, вшедше в притвор, станут со Евангелием и со образом, лицем на запад, якоже указася прежде. Таже настоятель вземлет у диакона кадило в правую руку, Крест же в левую и кадит образы и клиросы, и братию по обычаю. Диакону же предносящу пред ним свещу горящу. Братия же вси стоят держаще свещи своя, со вниманием молящеся в себе, и благодаряще нас ради пострадавшаго и воскресшаго Христа Бога нашего. По скончании же каждения, приходит настоятель пред великия врата церкве и покадит диакона, предстояшаго ему со свещею. Тогда взем кадило диакон от руку настоятеля, и покадит самого настоятеля. И паки восприим настоятель кадило, став пред церковными дверьми, зря на восток, и назнаменает великия врата церкве, (затвореная суща), кадилом крестообразно, трижды, держа в левой руце Честный Крест, и светильником стоящим со обою страну.

И велегласно возгласит:

Слава Святей, и Единосущней, и Животворящей, и Неразделимей Троице: всегда, ныне и присно, и во веки веков.

И нам отвещающим: Аминь.

Начинает настоятель, с прочими служители, велегласно настоящий тропарь, во глас 5:

Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав.

И мы тойжде поем подобне, со сладкопением. Поется же сей тропарь трижды от настоятеля, и трижды от нас.

Таже настоятель глаголет стихи:

Первый стих: Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от Лица Его ненавидящии Его.

И на кийждо стих мы поем тропарь: Христос воскресе: весь по единожды.

Вторый стих: Яко исчезает дым, да исчезнут, яко тает воск от лица огня. Христос воскресе: единожды.

Третий стих: Тако да погибнут грешницы от Лица Божия, а праведницы да возвеселятся. Христос воскресе: единожды.

Четвертый стих: Сей день, егоже сотвори Господь, возрадуемся и возвеселимся вонь. Христос воскресе: единожды.

Слава: Христос воскресе: единожды.

И ныне: Христос воскресе: единожды.

Таже настоятель поет вышшим гласом: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ. И отверзает врата.

Входит настоятель с Честным Крестом, предыдущим ему со двема лампадами, и братиям поющим: И сущим во гробех живот даровав. Таже ударяют во вся кампаны и клеплют довольно, три звоны.

Вшед же настоятель со иереи во святый алтарь. И диакон глаголет ектению великую: Миром Господу помолимся. Возглас: Яко подобает Тебе всякая слава:

И начинает предстоятель канон, творение господина Иоанна Дамаскина. Глас 1. Ирмос: Воскресения день: Ирмосы на 4: и тропари на 12, с припевы: Христос воскресе из мертвых. И паки последи кийждо лик ирмос. Последи же на сходе катавасиа, ирмос тойже: Воскресения день: И по нем Xристос воскресе: весь трижды. Творит же начало канона на куюждо песнь всегда предстоятель, десной или левой стране случившейся начати. И кадит в начале канона святыя иконы и оба лики, и братию по чину. И по коейждо песни бывает ектениа малая вне олтаря, якоже рехом, во святый сей день. Возглас внутрь олтаря от иереа. По 1-й песни поет десная страна. По 3-й же поет левая. Сице поем и по прочих песнех.

КАНОН, Глас 1

Песнь 1

Ирмос: Воскресения день, просветимся, людие: Пасха, Господня Пасха! От смерти бо к жизни и от земли к небеси Христос Бог нас преведе, победную поющия.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

Очистим чувствия и узрим неприступным светом Воскресения Христа блистающася, и радуйтеся рекуща, ясно да услышим, победную поюще.

Небеса убо достойно да веселятся, земля же да радуется, да празднует же мир, видимый же весь и невидимый: Христос бо воста, веселие вечное.

Таже ектениа, и возглас: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Песнь 3

Ирмос: Приидите, пиво пием новое, не от камене неплодна чудодеемое, но нетления источник, из гроба одождивша Христа, в Немже утверждаемся.

Ныне вся исполнишася света, небо же и земля, и преисподняя: да празднует убо вся тварь востание Христово, в немже утверждается.

Вчера спогребохся Тебе, Христе, совостаю днесь воскресшу Тебе, сраспинахся Тебе вчера. Сам мя спрослави, Спасе, во Царствии Твоем.

Таже ектениа, и возглас: Яко Ты еси Бог наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Ипакои, глас 4:

Предварившия утро яже о Марии, и обретшия камень отвален от гроба, слышаху от Ангела: во свете присносущнем Сущаго с мертвыми что ищете, яко человека? Видите гробныя пелены, тецыте и миру проповедите, яко воста Господь, умертвивый смерть, яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

И чтение в Григории Богослове, егоже начало: На стражи моей стану: По чтении же паки вжигают свещи братия.

Песнь 4.

Ирмос: На Божественней стражи богоглаголивый Аввакум да станет с нами и покажет светоносна Ангела, ясно глаголюща: днесь спасение миру, яко воскресе Христос, яко Всесилен.

Мужеский убо пол, яко разверзый девственную утробу, явися Христос: яко человек же, Агнец наречеся: непорочен же, яко невкусен скверны, наша Пасха, и яко Бог истинен совершен речеся.

Яко единолетный агнец, благословенный нам венец Христос, волею за всех заклан бысть, Пасха чистительная, и паки из гроба красное правды нам возсия Солнце.

Богоотец убо Давид, пред сенным ковчегом скакаше играя, людие же Божии святии, образов сбытие зряще, веселимся Божественне, яко воскресе Христос, яко Всесилен.

Ектениа, и возглас: Яко Благ и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Песнь 5

Ирмос: Утренюем утреннюю глубоку и вместо мира песнь принесем Владыце, и Христа узрим правды Солнце, всем жизнь возсияюща.

Безмерное Твое благоутробие, адовыми узами содержимии зряще, к свету идяху, Христе, веселыми ногами, Пасху хваляще вечную.

Приступим, свещеноснии, исходящу Христу из гроба, яко жениху, и спразднуем любопразднственными чинми Пасху Божию спасительную.

Ектениа, и возглас: Яко святися и прославися пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Песнь 6

Ирмос: Снизшел еси в преисподняя земли и сокрушил еси вереи вечныя, содержащия связанныя, Христе, и тридневен, яко от кита Иона, воскресл еси от гроба.

Сохранив цела знамения, Христе, воскресл еси от гроба, ключи Девы не вредивый в рождестве Твоем, и отверзл еси нам райския двери.

Спасе мой, живое же и нежертвенное заколение, яко Бог Сам Себе волею привел Отцу, совоскресил еси всероднаго Адама, воскрес от гроба.

Ектениа, и возглас: Ты бо еси Царь мира и Спас душ наших, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Таже кондак, глас 8:

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, но адову разрушил еси силу и воскресл еси, яко победитель, Христе Боже, женам мироносицам вещавый: радуйтеся, и Твоим апостолом мир даруяй, падшим подаяй воскресение.

Икос: Еже прежде солнца Солнце зашедшее иногда во гроб, предвариша ко утру, ищущия яко дне мироносицы девы, и друга ко друзей вопияху: о другини, приидите, вонями помажем Тело живоносное и погребенное, плоть Воскресившаго падшаго Адама, лежащую во гробе. Идем, потщимся, якоже волсви, и поклонимся, и принесем мира яко дары, не в пеленах, но в плащанице обвитому, и плачим, и возопиим: о Владыко, востани, падшим подаяй воскресение.

Воскресная песнь

Воскресение Христово видевше, поклонимся Святому Господу Иисусу, Единому Безгрешному. Кресту Твоему покланяемся, Христе, и святое Воскресение Твое поем и славим: Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем, имя Твое именуем. Приидите, вси вернии, поклонимся святому Христову Воскресению: се бо прииде Крестом радость всему миру. Всегда благословяще Господа, поем Воскресение Его: распятие бо претерпев, смертию смерть разруши. [Трижды.]

Воскрес Иисус от гроба, якоже прорече, даде нам живот вечный и велию милость. [Трижды.]

Песнь 7

Ирмос: Отроки от пещи избавивый, быв Человек, страждет яко смертен, и страстию смертное в нетления облачит благолепие, Един благословен отцев Бог и препрославлен.

Жены с миры богомудрыя в след Тебе течаху: Егоже, яко мертва, со слезами искаху, поклонишася радующияся Живому Богу, и Пасху тайную Твоим, Христе, учеником благовестиша.

Смерти празднуем умерщвление, адово разрушение, иного жития, вечнаго, начало, и играюще поем Виновнаго, Единаго благословеннаго отцев Бога и препрославленнаго.

Яко воистинну священная и всепразднственная сия спасительная нощь, и светозарная, светоноснаго дне, востания сущи провозвестница: в нейже безлетный Свет из гроба плотски всем возсия.

Ектениа, и возглас: Буди держава Царствия Твоего благословенна и препрославленна, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Песнь 8

Ирмос: Сей нареченный и святый день, Един суббот Царь и Господь, праздников праздник и торжество есть торжеств: воньже благословим Христа во веки.

Приидите, новаго винограда рождения, божественнаго веселия, в нарочитом дни Воскресения Царствия Христова приобщимся, поюще Его яко Бога во веки.

Возведи окрест очи твои, Сионе, и виждь: се бо приидоша к тебе, яко богосветлая светила, от запада и севера, и моря, и востока чада твоя, в тебе благословящия Христа во веки.

Троичен: Отче Вседержителю, и Слове, и Душе, треми соединяемое во Ипостасех Естество, Пресущественне и Пребожественне, в Тя крестихомся и Тя благословим во вся веки.

Таже ектениа, и возглас: Яко благословися имя Твое, и прославися Царство Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Припевы на 9-й песни

Величит душа моя воскресшаго тридневно от гроба Христа Жизнодавца.

И ирмос: Светися: И вторый лик поет тойже припев и ирмос. Таже первый лик поет вторый припев:

Величит душа моя волею страдавша и погребена, и воскресшаго тридневно от гроба.

И ирмос: Светися: И вторый лик поет тойже припев, и ирмос. Таже первый лик поет третий припев:

Христос новая Пасха, Жертва живая, Агнец Божий, вземляй грехи мира.

И стих. И вторый лик поет тойже припев и стих. Таже первый лик поет четвертый припев:

Ангел вопияше Благодатней: Чистая Дева, радуйся, и паки реку, радуйся: Твой Сын воскресе тридневен от гроба, и мертвыя воздвигнувый, людие, веселитеся.

И стих. И вторый лик поет тойже припев и стих.

И прочих осмь припевов припевают по единожды ко стихом:

Возбудил еси, уснув, мертвыя от века, царски рыкавый яко от Иуды лев.

Магдалина Мариа притече ко гробу и, Христа видевши, яко вертоградаря вопрошаше.

Ангел облистаяй женам вопияше: престаните от слез, яко Христос воскресе.

Христос воскресе, смерть поправый и мертвыя воздвигнувый, людие, веселитеся.

Днесь всяка тварь веселится и радуется: яко Христос воскресе и ад пленися.

Днесь Владыка плени ада, воздвигнувый юзники, яже от века имяше люте одержимыя.

Величит душа моя Триипостаснаго и Нераздельнаго Божества державу.

Радуйся, Дево, радуйся, радуйся, Благословенная, радуйся, Препрославленная: Твой бо Сын воскресе тридневен от гроба.

Последи же первый лик поет паки первый припев и ирмос.

Таже оба лика, сошедшеся вкупе, поют ирмос и тропарь: Христос воскресе: трижды.

Песнь 9

Ирмос: Светися, светися, новый Иерусалиме: слава бо Господня на тебе возсия, ликуй ныне и веселися, Сионе. Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, о востании Рождества Твоего.

О Божественнаго, о любезнаго, о сладчайшаго Твоего гласа! С нами бо неложно обещался еси быти до скончания века, Христе: Егоже, вернии, утверждение надежди имуще, радуемся.

О Пасха велия и священнейшая, Христе! О мудросте и Слове Божий, и сило! Подавай нам истее Тебе причащатися в невечернем дни Царствия Твоего.

Ектениа, и возглас: Яко Тя хвалят вся силы небесныя, Отца, и Сына, и Святаго Духа, и Тебе славу возсылают, ныне и присно, и во веки веков.

Ексапостиларий

Плотию уснув, яко мертв, Царю и Господи, тридневен воскресл еси, Адама воздвиг от тли и упразднив смерть: Пасха нетления, мира спасение. [Трижды.]

На хвалитех, Всякое дыхание: на глас 1. Поставим стихи 4, и поем стихиры воскресны, глас 1:

Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.

Поем Твою, Христе, спасительную страсть и славим Твое Воскресение.

Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.

Крест претерпевый и смерть упразднивый, и воскресый из мертвых, умири нашу жизнь, Господи, яко Един Всесилен.

Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.

Ада пленивый и человека воскресивый Воскресением Твоим, Христе, сподоби ны чистым сердцем Тебе пети и славити.

Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания, всякое дыхание да хвалит Господа.

Боголепное Твое снизхождение славяще, поем Тя, Христе: родился еси от Девы и неразлучен был еси от Отца: пострадал еси яко человек и волею претерпел еси Крест, воскресл еси от гроба, яко от чертога произшед, да спасеши мир, Господи, слава Тебе.

Стихиры Пасхи. Глас 5

Стих: Да воскреснет Бог и расточатся врази Его.

Пасха священная нам днесь показася: Пасха нова святая: Пасха таинственная: Пасха всечестная: Пасха Христос Избавитель: Пасха непорочная: Пасха великая: Пасха верных: Пасха, двери райския нам отверзающая: Пасха, всех освящающая верных.

Стих: Яко исчезает дым, да исчезнут.

Приидите от видения, жены благовестницы, и Сиону рцыте: приими от нас радости благовещения Воскресения Христова: красуйся, ликуй и радуйся, Иерусалиме, Царя Христа узрев из гроба, яко жениха происходяща.

Стих: Тако да погибнут грешницы от Лица Божия, а праведницы да возвеселятся.

Мироносицы жены, утру глубоку предсташа гробу Живодавца, обретоша Ангела на камени седяща, и той, провещав им, сице глаголаше: что ищете Живаго с мертвыми? Что плачете Нетленнаго во тли? Шедше, проповедите учеником Его.

Стих: Сей день, егоже сотвори Господь, возрадуемся и возвеселимся в онь.

Пасха красная, Пасха, Господня Пасха! Пасха всечестная нам возсия. Пасха! Радостию друг друга обымем. О Пасха! Избавление скорби, ибо из гроба днесь, яко от чертога, возсияв Христос, жены радости исполни, глаголя: проповедите апостолом.

Слава, и ныне, глас 5:

Воскресения день, и просветимся торжеством, и друг друга обымем. Рцем: братие, и ненавидящим нас простим вся Воскресением и тако возопиим: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Таже Христос воскресе: трижды. И поем сие многажды, дондеже целуют братия друг друга.

Иже во святых отца нашего Иоанна, Архиепископа Константинопольскаго, Златоустаго, слово Огласительное во святый и светоносный день преславнаго и спасительнаго Христа Бога нашего Воскресения.

Аще кто благочестив и боголюбив, да насладится сего добраго и светлаго торжества. Аще кто раб благоразумный, да внидет, радуяся, в радость Господа своего. Аще кто потрудися постяся, да восприимет ныне динарий. Аще кто от перваго часа делал есть, да приимет днесь праведный долг. Аще кто по третием часе прииде, благодаря да празднует. Аще кто по шестом часе достиже, ничтоже да сумнится, ибо ничимже отщетевается. Аще кто лишися и девятаго часа, да приступит, ничтоже сумняся, ничтоже бояся. Аще кто точию достиже и во единонадесятый час, да не устрашится замедления: любочестив бо Сый Владыка, приемлет последняго якоже и перваго: упокоевает в единонадесятый час пришедшаго, якоже делавшаго от перваго часа. И последняго милует, и первому угождает, и оному дает, и сему дарствует, и дела приемлет, и намерение целует, и деяние почитает, и предложение хвалит. Темже убо внидите вси в радость Господа своего: и первии и втории, мзду приимите. Богатии и убозии, друг со другом ликуйте. Воздержницы и ленивии, день почтите. Постившиися и непостившиися, возвеселитеся днесь. Трапеза исполнена, насладитеся вси. Телец упитанный, никтоже да изыдет алчай, вси насладитеся пира веры: вси восприимите богатство благости. Никтоже да рыдает убожества, явися бо общее Царство. Никтоже да плачет прегрешений, прощение бо от гроба возсия. Никтоже да убоится смерти, свободи бо нас Спасова смерть. Угаси ю, Иже от нея держимый, плени ада, Сошедый во ад. Огорчи его вкусивша плоти Его. И сие предприемый Исаиа возопи: ад, глаголет, огорчися, срет Тя доле: огорчися, ибо упразднися: огорчися, ибо поруган бысть: огорчися, ибо умертвися: огорчися, ибо низложися: огорчися, ибо связася. Прият тело, и Богу приразися: прият землю, и срете небо: прият еже видяше, и впаде во еже не видяше. Где твое, смерте, жало? Где твоя, аде, победа? Воскресе Христос, и ты низверглся еси. Воскресе Христос, и падоша демони. Воскресе Христос, и радуются Ангели. Воскресе Христос, и жизнь жительствует. Воскресе Христос, и мертвый ни един во гробе. Христос бо, востав от мертвых, Начаток усопших бысть. Тому слава и держава во веки веков. Аминь.

Таже глаголется тропарь святаго. Глас 8:

Уст твоих якоже светлость огня возсиявши благодать, вселенную просвети: не сребролюбия мирови сокровища сниска, высоту нам смиреномудрия показа, но твоими словесы наказуя, отче Иоанне Златоусте, моли Слова, Христа Бога, спастися душам нашим.

Посем диакон глаголет ектении: Помилуй нас, Боже: и Исполним утреннюю молитву нашу Господеви.

И по возгласе, диакон: Премудрость. Мы же: Благослови. Настоятель: Сый благословен Христос Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков. И мы: Аминь. Утверди, Боже: Посем настоятель, держа Крест, вместо: Слава Тебе, Христе Боже: поет: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ. И мы поем: И сущим во гробех живот даровав. И абие настоятель глаголет отпуст: Христос воскресый из мертвых, смертию смерть поправый и сущим во гробех живот даровавый: истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере и всех святых помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец. Таже, Крест возвышая, глаголет: Христос воскресе. Трижды. Мы же отвещаем: Воистину воскресе. Трижды. Таже поем конечное: Христос воскресе: трижды, весь тропарь. И по нем пением кончим: И нам дарова живот вечный, покланяемся Его тридневному Воскресению. Посем многолетны, и целуем Честный Крест, держимый в руку настоятеля.

О часех Святыя Пасхи и всея Светлыя седмицы.

Подобает ведати, яко от сего дне святыя и великия Недели Пасхи даже до субботы, часы сице поются.

Наченшу иерею: Благословен Бог наш: Лик: Аминь. Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав. трижды.

Таже глаголем трижды:

Воскресение Христово видевше, поклонимся Святому Господу Иисусу, Единому Безгрешному. Кресту Твоему покланяемся, Христе, и святое Воскресение Твое поем и славим: Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем, имя Твое именуем. Приидите, вси вернии, поклонимся святому Христову Воскресению: се бо прииде Крестом радость всему миру. Всегда благословяще Господа, поем Воскресение Его: распятие бо претерпев, смертию смерть разруши.

Таже ипакои, глас 4, единощи:

Предварившия утро яже о Марии, и обретшия камень отвален от гроба, слышаху от Ангела: во свете присносущнем Сущаго с мертвыми что ищете, яко человека? Видите гробныя пелены, тецыте и миру проповедите, яко воста Господь, умертвивый смерть: яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

Таже кондак, глас 8, единощи:

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, но адову разрушил еси силу, и воскресл еси яко Победитель, Христе Боже, женам мироносицам вещавый: радуйтеся, и Твоим апостолом мир даруяй, падшим подаяй воскресение.

Таже и сей тропарь единощи:

Во гробе плотски, во аде же с душею яко Бог, в раи же с разбойником, и на Престоле был еси Христе, со Отцем и Духом, вся исполняяй Неописанный.

Слава:

Яко Живоносец, яко рая краснейший, воистинну и чертога всякаго царскаго показася светлейший, Христе, гроб Твой, источник нашего воскресения.

И ныне, Богородичен:

Вышняго освященное Божественное селение, радуйся. Тобою бо дадеся радость, Богородице, зовущим: благословенна Ты в женах еси, Всенепорочная Владычице.

Таже Господи, помилуй, 40. Слава, и ныне: Честнейшую Херувим: Именем Господним благослови, отче. Иерей: Молитвами святых отец наших: Мы же речем: Аминь. И паки глаголем подобне: Христос воскресе: трижды. Слава, и ныне: Господи, помилуй. Трижды. Благослови. И отпуст перваго часа.

Последование Литургии, бывает порану.

Наченшу диакону: Благослови владыко. Настоятелю же возгласившу: Благословено Царство Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. И мы: Аминь. Настоятель поет с прочими служители во святом олтаре: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав. Трижды. И лики тойжде, трижды.

Настоятель глаголет припевы: 1-й. Да воскреснет Бог: Лик: Христос воскресе: единожды. 2-й. Яко исчезает дым: Христос воскресе: единожды. 3-й. Тако да погибнут грешницы: Христос воскресе: единожды. 4-й. Сей день: Христос воскресе: единожды. Слава: Христос воскресе: единожды. И ныне: Христос воскресе: единожды. Таже настоятель поет вышшим гласом: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ. Мы же: И сущим во гробех живот даровав.

Посем глаголет диакон ектению великую.

По ектении же и по возгласе

Антифон 1, псалом 65, глас 2.

Стих 1: Воскликните Господеви вся земля. Припев: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.

И другий лик тойжде стих: Воскликните Господеви вся земля, пойте же имени Его, дадите славу хвале Его. Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.

Стих 2: Рцыте Богу: коль страшна дела Твоя, во множестве силы Твоея солжут Тебе врази Твои. Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.

Стих 3: Вся земля да поклонится Тебе, и поет Тебе, да поет же имени Твоему Вышний. Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.

Слава, и ныне: Купно оба лика вышшим гласом: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.

Таже, ектениа малая.

Антифон вторый, псалом 66, глас тойже.

Стих 1: Боже ущедри ны и благослови ны. Припев: Спаси ны Сыне Божий, воскресый из мертвых, поющия Ти: Аллилуиа. единожды.

Другая страна, тойже стих: Боже, ущедри ны, и благослови ны, просвети лице Твое на ны, и помилуй ны. Спаси ны Сыне Божий:

Стих 2: Да познаем на земли путь Твой, во всех языцех спасение Твое. Спаси ны Сыне Божий:

Стих 3: Да исповедятся Тебе людие Боже, да исповедятся Тебе людие вси. Спаси ны Сыне Божий:

Слава, и ныне: вкупе два лика: Единородный Сыне:

Таже, ектениа.

Антифон 3-й, псалом 67, глас 5.

Стих 1: Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его. Тропарь: Христос воскресе из мертвых:

Другая страна, той же стих: Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от лица Его ненавидящии Его. Христос воскресе:

Стих 2: Яко исчезает дым, да исчезнут, яко тает воск от лица огня. Христос воскресе:

Стих 3: Тако да погибнут грешницы от лица Божия, а праведницы да возвеселятся, да возрадуются пред Богом. Христос воскресе:

И бывает вход. И возглашает диакон, аще есть, аще же ни, иерей: Премудрость, прости. Мы же входное: В церквах благословите Бога, Господа от источник Израилевых. И поем тропарь: Христос воскресе: ипакои: Предварившия утро: Слава, и ныне: кондак: Аще и во гроб снизшел еси:

Вместо же Трисвятаго: Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся: аллилуиа.

Подобает ведати, яко сие начало Литургии, и антифоны, и Елицы во Христа крестистеся: поем во всю седмицу Светлую, даже до Недели новыя: такожде и причастный.

Прокимен, глас 8: Сей день егоже сотвори Господь, возрадуемся и возвеселимся вонь. Стих: Исповедайтеся Господеви, яко благ, яко в век милость Его.

Апостол, Деяний чтение, зачало 1. [Деян. 1, 1 – 8.]

Первое убо слово сотворих о всех, о, Феофиле, яже начат Иисус творити же и учитиПервую книгу написал я к тебе, Феофил, о всем, что Иисус делал и чему учил от начала
Даже до дне, в оньже, заповедав Апостолом Духом Святым, ихже избра, вознесеся:До того дня, в который Он вознесся, дав Святым Духом повеления Апостолам, которых Он избрал,
Пред нимиже и постави Себе жива по страдании Своем во мнозех истинных знамениих, денми четыредесятьми являяся им и глаголя яже о Царствии Божии:Которым и явил Себя живым, по страдании Своем, со многими верными доказательствами, в продолжение сорока дней являясь им и говоря о Царствии Божием.
С нимиже и ядый повеле им от Иерусалима не отлучатися, но ждати обетования Отча, еже слышасте от Мене:И, собрав их, Он повелел им: не отлучайтесь из Иерусалима, но ждите обещанного от Отца, о чем вы слышали от Меня,
Яко Иоанн убо крестил есть водою, вы же имате креститися Духом Святым не по мнозех сих днех.Ибо Иоанн крестил водою, а вы, через несколько дней после сего, будете крещены Духом Святым.
Они же убо сошедшеся вопрошаху Его, глаголюще: Господи, аще в лето сие устрояеши царствие Израилево?Посему они, сойдясь, спрашивали Его, говоря: не в сие ли время, Господи, восстановляешь Ты царство Израилю?
Рече же к ним: несть ваше разумети времена и лета, яже Отец положи во Своей власти:Он же сказал им: не ваше дело знать времена или сроки, которые Отец положил в Своей власти,
Но приимете силу, нашедшу Святому Духу на вы, и будете Ми свидетелие во Иерусалиме же и во всей Иудеи и Самарии и даже до последних земли.Но вы примете силу, когда сойдет на вас Дух Святый; и будете Мне свидетелями в Иерусалиме и во всей Иудее и Самарии и даже до края земли.

Аллилуиа, глас 4: Ты воскрес ущедриши Сиона. Стих: Господь с Небесе на землю призре.

Евангелие от Иоанна, зачало 1. [Ин. 1, 1 – 17.]

В начале бе Слово, и Слово бе к Богу, и Бог бе Слово.В начале было Слово, и Слово было у Бога, и Слово было Бог.
Сей бе искони к Богу:Оно было в начале у Бога.
Вся Тем быша, и без Него ничтоже бысть, еже бысть.Все чрез Него на’чало быть, и без Него ничто не на’чало быть, что на’чало быть.
В Том живот бе, и живот бе свет человеком:В Нем была жизнь, и жизнь была свет человеков.
И свет во тме светится, и тма его не объят.И свет во тьме светит, и тьма не объяла его.
Бысть человек послан от Бога, имя ему Иоанн:Был человек, посланный от Бога; имя ему Иоанн.
Сей прииде во свидетелство, да свидетелствует о Свете, да вси веру имут ему.Он пришел для свидетельства, чтобы свидетельствовать о Свете, дабы все уверовали чрез него.
Не бе той свет, но да свидетелствует о Свете:Он не был свет, но был послан, чтобы свидетельствовать о Свете.
Бе Свет истинный, Иже просвещает всякаго человека грядущаго в мир:Был Свет истинный, Который просвещает всякого человека, приходящего в мир.
В мире бе, и мир Тем бысть, и мир Его не позна:В мире был, и мир чрез Него на’чал быть, и мир Его не познал.
Во своя прииде, и свои Его не прияша.Пришел к своим, и свои Его не приняли.
Елицы же прияша Его, даде им область чадом Божиим быти, верующим во имя Его,А тем, которые приняли Его, верующим во имя Его, дал власть быть чадами Божиими,
Иже не от крове, ни от похоти плотския, ни от похоти мужеския, но от Бога родишася.которые ни от крови, ни от хотения плоти, ни от хотения мужа, но от Бога родились.
И Слово плоть бысть и вселися в ны, и видехом славу Его, славу яко Единороднаго от Отца, исполнь благодати и истины.И Слово стало плотию, и обитало с нами, полное благодати и истины; и мы видели славу Его, славу, как Единородного от Отца.
Иоанн свидетелствует о Нем и воззва глагола: Сей бе, Егоже рех, Иже по мне Грядый, предо мною бысть, яко первее мене бе.Иоанн свидетельствует о Нем и, восклицая, говорит: Сей был Тот, о Котором я сказал, что Идущий за мною стал впереди меня, потому что был прежде меня.
И от исполнения Его мы вси прияхом и благодать воз благодать:И от полноты Его все мы приняли и благодать на благодать,
Яко закон Моисеом дан бысть, благодать (же) и истина Иисус Христом бысть.ибо закон дан чрез Моисея; благодать же и истина произошли чрез Иисуса Христа.

Времене же приспевшу чтения святаго Евангелиа, начальный диакон, хотяй Евангелие чести, глаголет: Благослови владыко благовестителя: Таже настоятель глаголет: Бог молитвами святаго славнаго: и прочая, якоже указася в литургиарии. И исходит диакон, и на обычном месте прямо царских врат, на восток лицем станет, настоятелю прежде возгласившу пред престолом: Премудрость прости услышим святаго Евангелиа. Тожде и вси иереи, елицы суть служащии, по сих же и диакони глаголют, на различных местех ставше, от святаго престола, и до западных врат церковных, един по единому. Посреди же всех стоит архидиакон, и чтут вси по настоятели, един по единому по статиям, якоже настоятель расположит. И предначинает настоятель: От Иоанна святаго Евангелиа чтение. Прочии тожде. Настоятель: Вонмем. Прочии тожде. Настоятель стоя пред престолом на восток лицем, чтет: В начале бе Слово: и прочая. Прочии тожде. И на всяком возгласе, или статии Евангелиа, ударяют в церкви по единощи в кандию. Параекклисиарх же вне церкве в великое било, и в великий кампан: на последнем же возгласе ударяют во вся кампаны, и в великое било, и бывает по чину Божественная Литургиа Златоустаго.

Вместо же Достойно: поем:

Ангел вопияше благодатней, Чистая Дево радуйся, и паки реку, радуйся: Твой Сын воскресе тридневен от гроба, и мертвыя воздвигнувый, людие веселитеся.

Таже ирмос: Светися, светися новый Иерусалиме:

Причастный: Тело Христово приимите, источника безсмертнаго вкусите, аллилуиа. трижды.

Егда же настоятель глаголет: Со страхом Божиим и верою приступите. Мы вместо, Благословен грядый во имя Господне: поем: Христос воскресе: единожды. Настоятель глаголет: Спаси Боже люди Твоя: И мы: Христос воскресе: единожды. Егда же изглаголет иерей: Всегда ныне и присно: И мы: Христос воскресе: единожды. Посем ектениа. Вместо же, Буди имя Господне: и вместо псалма, Благословлю Господа: поем: Христос воскресе: дванадесять, и множае: дондеже анафора от игумена раздастся. Таже настоятель, Благословение Господне на вас: Лик: Аминь. Посем настоятель вместо, Слава Тебе Христе Боже: поет: Христос воскресе из мертвых смертию смерть поправ. И лик: И сущим во гробех живот даровав. Посем настоятель глаголет отпуст со Крестом по обычаю, якоже указася на Утрени.

Да будет же вестно и се, яко врат царских олтаря, великих же и от стран малых, по всем церквам во всю Светлую седмицу не затворяем и во время причащения.

Ведомо же буди и се, яко мяс православнии христиане к церкви не приносят, но в дом ко иерею.

Пасхальное Богослужение – аудио. Текст

Рейтинг
( 1 оценка, среднее 4 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями: