Каноны Троице, читаемые на воскресной полунощнице
В период от Святой Пасхи до дня Пятидесятницы всем мы должны попробовать сохранить радость о Воскресшем Спасителе и подготовиться к торжеству Пресвятой Троицы. Желая помочь участникам нашего сообщества в этом деле, мы публикуем тексты канонов и особых тропарей ко Пресвятой Троице, которые, согласно церковному Уставу, должны читаться на воскресной Полунощнице. Мы бы хотели предложить всем желающим присоединить эти каноны (по одному на каждый воскресный день, начиная с Антипасхи) к своему утренему правилу или же, возможно, читать их вместо правила (а может быть, просто попробовать совершать келейно саму воскресную полунощницу — ее последование можно найти на сайте «Азбука веры»).
Красота этих замечательных молитвословий и их глубокое догматическое содержание поможет нам возвысить душу и не забыть о дне сошествия Святого Духа, к которому мы сейчас молитвенно готовим наши сердца.
Текст статьи будет обновляться!
Канон, глас I. Творение Митрофана, митр. Смирнского
Песнь 1
Ирмос: Твоя победительная десница боголепно в крепости прославися: та бо безсмертне, яко всемогущая, противныя сотре, израильтяном путь глубины новосоделавшая.
Припев: Пресвятая Троице Боже наш, слава Тебе.
Едино Триипостасное Начало, Серафими немолчно славят: безначальное, присносущное, творительное всех, непостижимое, еже и всяк язык верно почитает песньми.
Да человеком единственное, трисиятельное Твое явиши Божество, создавый прежде человека, по твоему образу вообразил еси, ум ему, и слово и дух дав, яко Человеколю́бец.
Слава: Свыше показуя единственную богоначальных в триех ипостасех державу, Отче, рекл еси равнодетельному Твоему Сыну, и Духу: приидите сошедше, языки их слияим.
И ныне, Богородичен: ум убо есть Нерожденный Отец, образно премудрыми предречеся, Слово же Собезначально, Cоестественный Cын и Дух Святый, иже в Деве Слова создавший воплощение.
Песнь 3
Ирмос: Едине ведый человеческаго существа немощь, и милостивно в не воображся, препояши мя с высоты силою, еже вопити Тебе, Святый: одушевленный храме неизреченныя славы Твоея, Человеколю́бче.
Ты древле яве Аврааму яко явился еси триипостасный, единствен же естеством Божества, богословия истиннейшее образно явил еси: и верно поем Тя, единоначальнаго Бога, и трисолнечнаго.
Из Тебе родивыйся боголепно нетленно, Отче, возсия свет от света, Сын непременен, и Дух Божественный, свет изыде: единаго Божества светлости триипостасней покланяемся верно, и славим.
Слава: Единица Троица преестественне, неизреченно паче смысла, умными существы славится, трисвятыми гласы немолчную вопию́щими хвалу: имиже согласно поется и нами триипостасный Господь.
И ныне, Богородичен: Из Тебе временне без семене произыде вышшелетный, уподобивыйся нам невидимый, и единому естеству и господьству Отчу научив, и Сыновню, и Духову, Богородице: темже Тя славим.
Господи, помилуй, трижды. Седален, глас 1.
Отцу и Сыну поклонимся вси, и Духу правому и равночестну, слава Троице несозданней, и пребожественней силе, ю́же славят безплотных чинове: сию́ днесь и земнороднии со страхом верно восхвалим.
Слава, и ныне, Богородичен: Настави ны на путь покаяния, уклоняющыяся присно к безпутием зол, и преблагаго прогневающыя Господа, неискусобрачная благословенная Марие, прибежище отчаянных человеков, Божие пребывание.
Песнь 4
Ирмос: Гору Тя благодатию Божиею приосененную, прозорливыма Аввакум усмотрив очима, из Тебе изыти Израилеву провозглашаше Святому, во спасение наше и обновление.
Возсияй ми Богоначалие трисолнечное, сияньми Твоих богодетельных озарений, в сердечных очесех доброте мечтатися, еже паче ума богоначальныя Твоея светлости, и светодетельнаго и сладкаго причастия.
Первее небеса утвердил еси, Господи, и всю́ силу их словом Твоим вседетельным, и Духом уст соестественным, с нимиже владычествуеши всяческими в трисиятельне единоначалии Божества.
Слава: Яко создал еси мя по образу Твоему и подобию, Богоначальная и вседетельная Троице, неслиянная Единице, вразуми, просвети, во еже творити волю Твою́ святую, благую в крепости, и совершенную.
И ныне, Богородичен: Родила еси от Троицы Единаго, Пречистая, Богоначальнейша Сына, воплощшася нас ради из Тебе, озаряюща земнородных, трисолнечнаго Божества невечерним светом и сияньми.
Песнь 5
Ирмос: Просветивый сиянием пришествия Твоего, Христе, и осветивый Крестом Твоим мира концы, сердца просвети светом Твоего Богоразумия, православно пою́щих Тя.
Яже первой ангельской непосредственне утвари, неприступными Твоея доброты лучами осияваемой быти благоволивши, Твоими светлостьми просвети, Троице единоначальственнейшая, православно Тебе пою́щих.
Ныне естество, единственное Богоначалия трисолнечное, воспевает Тя. Еже осуществовала еси за благость, прегрешений избавление и напастей испрошающи, и бед и скорбей.
Слава: Отца, и Сына, и Духа Святаго, Едино Естество и Божество верою славим, делительное, нераздельное, единаго Бога невидимыя и видимыя же твари.
И ныне, Богородичен: Речения вся пророческая преднаписаша, Пречистая, Твое рождество, неизреченное и неудобь сказуемое, еже мы познахом, тайноводительное единственнаго и трисолнечнаго Божества.
Песнь 6
Ирмос: Обыде нас последняя бездна, несть избавляяй, вменихомся яко овцы заколения, спаси лю́ди Твоя, Боже наш: Ты бо крепость немощствующих и исправление.
Равностатную силу яко имущи, Троице пресущественная, в тождестве хотения, Единица еси проста и нераздельна: Ты убо нас силою Твоею соблюди. [Дважды]
Слава: Ты вся веки хотением Твоим, яко блага составила еси от не сущих, непостижимая Троице, таже и человека создала еси: но и ныне от всякаго избави мя обстояния.
И ныне, Богородичен: Солнца незаходимаго дом была еси, создавшаго и в чину поставльшаго светила великая Всесильне, Пречистая Дево Богоневестная: но и ныне страстей мя избави помрачения.
Господи помилуй, трижды. Седален, глас 1.
Троице святей, и нераздельному Естеству, в Трех Лицех секомей несечено, и пребывающей нераздельней по существу Божества, поклонимся земнороднии со страхом, и славим яко Творца и Владыку, Бога преблагаго.
Слава, и ныне, Богородичен: Управи, Чистая, окаянную мою́ душу, и ущедри ю́ от множества прегрешений, во глубину поползшуюся погибели, Всенепорочная, и в час мя страшный смертный Ты исхити оглаголующих демонов, и всякия муки.
Песнь 7
Ирмос: Тебе умную, Богородице, пещь разсмотряем вернии: якоже бо отроки спасе три Превозносимый, мир обнови, во чреве Твоем всецел, хвальный отцев Бог, и препрославлен.
Слове Божий, соестественное сияние Вседержителя Бога, якоже обещал еси еже у тебе, богодетельное вселение сотвори, яко благоутробен, со Отцем Твоим и Духом: и страшна бесом мя покажи, и страстем. [Дважды]
Слава: Да Твоего благоутробия, Владыко, покажеши пучину нам, Сына Твоего послав к нашему смирению, паки вообразил еси на первую светлость, но и ныне Божественным мя вразуми Духом.
И ныне, Богородичен: Иже на херувимстем престоле носимый, и всех Царь, во чреве Твоем девственнем вселися, Пречистая, всех избавляя от истления, яко Человеколю́бец: но и ныне Твоими мя молитвами сохрани.
Песнь 8
Ирмос: Чуда преестественнаго показа образ, огнеросная пещь древле: огнь бо не опали ю́ныя дети, Христово являя безсеменное от Девы Божественное Рождество. Тем воспевающе воспоим: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
Манием богодетельным, Господи всех, Триипостасне и Вседержителю, небеса простерл еси яко кожу: таже и земли повесил еси глубину, всемогущею Твоею дланию. Темже и рабы Твоя укрепи любовию и верою Твоею, Человеколю́бче: да Тя славим желанием во веки. [Дважды]
Слава: Просвети Богоначальным светом пою́щих Тя, Трисолнечный Свете Лицы, единственный же паки существом, и к Твоим светодательным лучам взирати присно: имиже насыщуся славы Твоея сладкия, и светодательныя, и пребогатыя: и превозношу Тя верно во веки.
И ныне, Богородичен: Вознесе на небеса, человеческое прием естество непреложне Сын Твой, Пречистая Богородице, превосхождением благости избавль древния тли. Емуже благодарственно воспеваем: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Образ чистаго рождества Твоего, огнепалимая купина показа неопальная: и ныне на нас напастей свирепеющую угасити молимся пещь, да Тя, Богородице, непрестанно величаем.
Спаси, Спасителю твари, чувственныя же и умныя рабы Твоя от вражия навета и озлобления, Пресвятая Троице Единосущная, и соблюдай стадо Твое выну ненаветно. [Дважды.]
Слава: Да глубину неизчетную существенныя покажеши Твоея благости, дал еси нам обеты: трисолнечный, и единоначальный Боже Всесильный, спасительныя Твоим рабом, ихже совершити сподоби.
И ныне, Богородичен: Призри на наша моления, иже в триех Богоначальных Ипостасех, един сый Бог во истине веруемый: и подаждь Твоим рабом утешение, молитвами Пречистыя и препетыя Богоматере.
Ипакои, глас 1: Разбойничо покаяние рай окраде, / плачь же мироносиц радость возвести, / яко воскресл еси, Христе Боже, / подаяй мiрови велию милость.
Тропари Троичны
Достойно есть яко воистинну, славити Тя Бога Слова, Егоже трепещут и трясутся Херувими, и славословят Силы Небесныя, Воскресшаго тридневно из гроба, Христа Жизнодавца страхом прославим.
Воспоим вси боголепно песньми Божественными, Отца, и Сына, и Духа Божественаго, Триипостасную Державу, Едино Царство и Господьство.
Юже поют вси земнороднии, и славословят Силы Небесныя, от всех верно поклоняемую, Единицу по Существу Триипостасную
Господоначальную Херувим и Богоначальную без сравнения Серафим, Нераздельную Троицу во Единице, сущее Богоначалие, Тя величаем.
Отцу Безначальному и Богу, Собезначальному Слову, со Духом поклоняюся: неразлучное едино соединяемое Существо, Тричисленую Единицу песньми почтим.
Лучезарныя Твоя молния возсияй ми, Боже мой, Триипостасне, Вседетелю, и дом мя покажи Твоея неприступныя славы, светел и светоносен и неизменен.
Егоже трепещут и трясутся Херувими, и славословят Ангельская воинства, от Девы неизреченно воплощшагося Христа Жизнодавца, страхом прославим.
Троичная терминология
Великой проблемой IV в., преимущественно тринитарного, было выразить божественное единство и различие, одновременность в Боге монады[49] и триады[50], т.е. единства и троичности. У отцов Церкви можно видеть подлинно творческое отношение к языку: используя филосовские термины или слова, заимствованные из повседневного языка, они так преобразовали их смысл, что сообщили им способность обозначать поразительную и новую реальность, которую открывает только христианство — реальность личности и в Боге, и в человеке, ибо человек сотворен по образу Бога. Были выработаны следущие богословские термины.
Усия (греч. ὸυσία) — сущность. Чтобы выразить общую для Трех реальность,“разделяя между Тремя неделимое Божество”,
как говорит св. Григорий Богослов, святые отцы выбрали слово “усия”. Это был философский термин, означавший “сущность”, но вульгаризировавшийся; его стали употреблять, например, в значении “имущество”, или “владение”. В этом слове, родственном глаголу “быть” (ὲιμί), звучал онтологический отголосок, поэтому оно могло подчеркнуть онтологическое единство Божества. Св. Иоанн Дамаскин в своей “Диалектике” дает следующее определение термина “усия”: “Субстанция (усия) есть самосущая вещь, не нуждающаяся для своего существования ни в чем другом”[51].
Ипостась (греч. ύπόστασις) — Лицо, личность. Не являясь философским термином, слово ύπόστασις обозначало на обычном языке то, что действительно существует, “существование” (от греческого глагола ύφίσταμαι). Св. Иоанн Дамаскин поясняет: “Слово «ипостась» имеет два значения: Иногда оно обозначает простое бытие. Согласно этому значению, субстанция (ὸυσία) и ипостась – одно и то же. Поэтому неторые из святых отцов говорили: «природы, или ипостаси». Иногда же термин «ипостась» обозначает бытие само по себе, бытие самостоятельное. Согласно этому значению, под ним разумеется индивид, отличающийся от других лишь численно, например: «Петр, Павел, какая нибудь определенная лошадь»”[52].
Итак до выработки троичной терминологии, оба понятия служили почти синонимами и оба относились к сфере бытия: ὸυσία (усия) обозначает субстанцию индивидуальную, хотя и может обозначать сущность, общую для некоторых индивидов; ύπόστασις (ипостась) – существование вообще, но может также прилагаться к субстанциям индивидуальным. Блаж. Феодорит Кирский делает следующее уточнение: “Для мирской философии нет никакой разницы между «усией» и «ипостасью». Ибо «усия» обозначает то, что есть, а «ипостась» – то, что существует. Но, по учению святых отцов, между «усией» и «ипостасью» имеется та же разница, как между общим и частным”[53]. Гениальность святых отцов заключалась здесь в том, что они пользовались обоими синонимами, чтобы различать в Боге то, что является общим, – усию – субстанцию, или сущность, и то, что является частным, — ипостась, или лицо. Таким образом, сообщив каждому из этих терминов отдельное значение, отцы могли укоренить личность в бытии и персонализировать онтологию.
Омоусиос
(греч. όμοούσιος) — единосущный, тождественный по сущности, сосущностный. Это слово, так же как и слово όυσία- сущность, родственно глаголу έιμί — быть. И όμοούσιος, и όυσία подчеркивали тождественность, но όμοούσιος вводило нечто безмерно новое, поскольку выражаемая им тождественность сущности соединяла два различных лица, не поглощая их в этом единстве.
Учение Церкви о Святой Троице и состав этого учения
Догмат о Святой Троице излагается в символах веры, в частности в символе св. Григория Чудотворца, в Никео-Цареградском. Наиболее полное и отчетливое учение о Св. Троице содержится в символе, который приписывают св. Афанасию. Вот как св. Афанасий выразил это учение:
“Вера кафолическая сия есть: да единого Бога в Троице, и Троицу во единице почитаем, ниже сливающе ипостаси, ниже существо разделяюще. Ина бо есть ипостась Отча, ина Сыновня, ина Святаго Духа.
Но Отчее, и Сыновнее, и Святаго Духа едино есть божество, равна слава, соприсносущно величество. Каков Отец, таков и Сын, таков и Святый Дух… Тако: Бог Отец, Бог Сын, Бог и Дух Святый; обаче не три бози, но един Бог…
Отец ни от кого есть сотворен, ни создан, ниже рожден. Сын от Отца Самого есть, не сотворен, не создан, но рожден. Дух Святый от Отца не сотворен, не создан ниже рожден, но исходящ.
И в сей Троице ничтоже первое или последнее, ничтоже более или менее, но целы три ипостаси, соприсносущны суть себе и равны”.
Таким образом, в этом символе очевидны три основных положения учения о Святой Троице.
1. Бог троичен, т.е. в Нем три лица
, или
ипостаси
: Отец, Сын и Святой Дух.
2. Каждое лицо Троицы есть Бог
, но три лица не есть три Бога, а суть
единое
Божественное существо.
3. Все лица Троицы различаются между собой личными
свойствами.
В свете этих положений и изложим ниже учение о Пресвятой Троице.
Великой проблемой IV в., преимущественно тринитарного, было выразить божественное единство и различие, одновременность в Боге монады[49] и триады[50], т.е. единства и троичности. У отцов Церкви можно видеть подлинно творческое отношение к языку: используя филосовские термины или слова, заимствованные из повседневного языка, они так преобразовали их смысл, что сообщили им способность обозначать поразительную и новую реальность, которую открывает только христианство — реальность личности и в Боге, и в человеке, ибо человек сотворен по образу Бога. Были выработаны следущие богословские термины.
Усия (греч. ὸυσία) — сущность. Чтобы выразить общую для Трех реальность,“разделяя между Тремя неделимое Божество”,
как говорит св. Григорий Богослов, святые отцы выбрали слово “усия”. Это был философский термин, означавший “сущность”, но вульгаризировавшийся; его стали употреблять, например, в значении “имущество”, или “владение”. В этом слове, родственном глаголу “быть” (ὲιμί), звучал онтологический отголосок, поэтому оно могло подчеркнуть онтологическое единство Божества. Св. Иоанн Дамаскин в своей “Диалектике” дает следующее определение термина “усия”: “Субстанция (усия) есть самосущая вещь, не нуждающаяся для своего существования ни в чем другом”[51].
Ипостась (греч. ύπόστασις) — Лицо, личность. Не являясь философским термином, слово ύπόστασις обозначало на обычном языке то, что действительно существует, “существование” (от греческого глагола ύφίσταμαι). Св. Иоанн Дамаскин поясняет: “Слово «ипостась» имеет два значения: Иногда оно обозначает простое бытие. Согласно этому значению, субстанция (ὸυσία) и ипостась – одно и то же. Поэтому неторые из святых отцов говорили: «природы, или ипостаси». Иногда же термин «ипостась» обозначает бытие само по себе, бытие самостоятельное. Согласно этому значению, под ним разумеется индивид, отличающийся от других лишь численно, например: «Петр, Павел, какая нибудь определенная лошадь»”[52].
Итак до выработки троичной терминологии, оба понятия служили почти синонимами и оба относились к сфере бытия: ὸυσία (усия) обозначает субстанцию индивидуальную, хотя и может обозначать сущность, общую для некоторых индивидов; ύπόστασις (ипостась) – существование вообще, но может также прилагаться к субстанциям индивидуальным. Блаж. Феодорит Кирский делает следующее уточнение: “Для мирской философии нет никакой разницы между «усией» и «ипостасью». Ибо «усия» обозначает то, что есть, а «ипостась» – то, что существует. Но, по учению святых отцов, между «усией» и «ипостасью» имеется та же разница, как между общим и частным”[53]. Гениальность святых отцов заключалась здесь в том, что они пользовались обоими синонимами, чтобы различать в Боге то, что является общим, – усию – субстанцию, или сущность, и то, что является частным, — ипостась, или лицо. Таким образом, сообщив каждому из этих терминов отдельное значение, отцы могли укоренить личность в бытии и персонализировать онтологию.
Омоусиос
(греч. όμοούσιος) — единосущный, тождественный по сущности, сосущностный. Это слово, так же как и слово όυσία- сущность, родственно глаголу έιμί — быть. И όμοούσιος, и όυσία подчеркивали тождественность, но όμοούσιος вводило нечто безмерно новое, поскольку выражаемая им тождественность сущности соединяла два различных лица, не поглощая их в этом единстве.
Учение Церкви о Святой Троице и состав этого учения
Догмат о Святой Троице излагается в символах веры, в частности в символе св. Григория Чудотворца, в Никео-Цареградском. Наиболее полное и отчетливое учение о Св. Троице содержится в символе, который приписывают св. Афанасию. Вот как св. Афанасий выразил это учение:
“Вера кафолическая сия есть: да единого Бога в Троице, и Троицу во единице почитаем, ниже сливающе ипостаси, ниже существо разделяюще. Ина бо есть ипостась Отча, ина Сыновня, ина Святаго Духа.
Но Отчее, и Сыновнее, и Святаго Духа едино есть божество, равна слава, соприсносущно величество. Каков Отец, таков и Сын, таков и Святый Дух… Тако: Бог Отец, Бог Сын, Бог и Дух Святый; обаче не три бози, но един Бог…
Отец ни от кого есть сотворен, ни создан, ниже рожден. Сын от Отца Самого есть, не сотворен, не создан, но рожден. Дух Святый от Отца не сотворен, не создан ниже рожден, но исходящ.
И в сей Троице ничтоже первое или последнее, ничтоже более или менее, но целы три ипостаси, соприсносущны суть себе и равны”.
Таким образом, в этом символе очевидны три основных положения учения о Святой Троице.
1. Бог троичен, т.е. в Нем три лица
, или
ипостаси
: Отец, Сын и Святой Дух.
2. Каждое лицо Троицы есть Бог
, но три лица не есть три Бога, а суть
единое
Божественное существо.
3. Все лица Троицы различаются между собой личными
свойствами.
В свете этих положений и изложим ниже учение о Пресвятой Троице.
Канон Святей и Живоначальной Троице, глас 1.
Все каноны
Троичен канон Октоиха, поемый на Воскресной Полуношнице прилучившегося гласа. Канон адаптирован для келейного чтения.
Троичны. Глас 1:
Плотски́ми образова́нии Безпло́тных сил / к мы́сленному и невеще́ственному возводи́ми уму́ / и Трисвято́ю пе́снию Триипоста́снаго Божества́ прие́млюще сия́ние, / херуви́мски возопии́м Еди́ному Бо́гу: / Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же наш, Богоро́дицею поми́луй нас.
Слава: Со все́ми Небе́сными си́лами / херуви́мски Су́щему в Вы́шних возопии́м, / трисвяту́ю возсыла́юще хвалу́: / Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же наш, моли́твами всех святы́х Твои́х поми́луй нас.
И ныне: Воста́вше от сна, припа́даем Ти, Бла́же, / и А́нгельскую песнь вопие́м Ти, Си́льне: / Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же, Богоро́дицею поми́луй нас.
Та́же, Кано́н ко святе́й и живонача́льней тро́ице, его́же краестро́чие: Еди́но Тя́ пою́ трисо́лнечное естество́.
Творе́ние Митрофа́ново
Пе́снь 1
Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо безсме́ртне, я́ко всемогу́щая, проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.
Припе́в: Пресвята́я Тро́ице Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Еди́но Триипоста́сное Нача́ло, Серафи́ми немо́лчно сла́вят: безнача́льное, присносу́щное, твори́тельное все́х, непостижи́мое, е́же и вся́к язы́к ве́рно почита́ет пе́сньми.
Да челове́ком еди́нственное, трисия́тельное Твое́ яви́ши Божество́, созда́вый пре́жде челове́ка, по твоему́ о́бразу вообрази́л еси́, у́м ему́, и сло́во и ду́х да́в, я́ко Человеколю́бец.
Сла́ва: Свы́ше показу́я еди́нственную богонача́льных в трие́х ипоста́сех держа́ву, Отче, ре́кл еси́ равноде́тельному Твоему́ Сы́ну, и Ду́ху: прииди́те соше́дше, язы́ки и́х слия́им.
И ны́не, Богоро́дичен: у́м у́бо е́сть Нерожде́нный Оте́ц, обра́зно прему́дрыми предрече́ся, Сло́во же Собезнача́льно, Cоесте́ственный Cы́н и Ду́х Святы́й, и́же в Де́ве Сло́ва созда́вший воплоще́ние.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Еди́не ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь, и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й: одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.
Ты́ дре́вле я́ве Авраа́му я́ко яви́лся еси́ триипоста́сный, еди́нствен же естество́м Божества́, богосло́вия и́стиннейшее обра́зно яви́л еси́: и ве́рно пое́м Тя́, единонача́льнаго Бо́га, и трисо́лнечнаго.
Из Тебе́ роди́выйся боголе́пно нетле́нно, О́тче, возсия́ све́т от све́та, Сы́н непреме́нен, и Ду́х Боже́ственный, све́т изы́де: еди́наго Божества́ све́тлости триипоста́сней покланя́емся ве́рно, и сла́вим.
Сла́ва: Еди́ница Тро́ица преесте́ственне, неизрече́нно па́че смы́сла, у́мными существы́ сла́вится, трисвяты́ми гла́сы немо́лчную вопию́щими хвалу́: и́миже согла́сно пое́тся и на́ми триипоста́сный Госпо́дь.
И ныне, Богоро́дичен: Из Тебе́ вре́менне без се́мене произы́де вышшеле́тный, уподо́бивыйся на́м неви́димый, и еди́ному естеству́ и госпо́дьству О́тчу научи́в, и Сыно́вню, и Ду́хову, Богоро́дице: те́мже Тя́ сла́вим.
Го́споди, поми́луй, три́жды
Седа́лен, гла́с 1.
Отцу́ и Сы́ну поклони́мся вси́, и Ду́ху пра́вому и равноче́стну, сла́ва Тро́ице несозда́нней, и пребоже́ственней си́ле, ю́же сла́вят безпло́тных чи́нове: сию́ дне́сь и земноро́днии со стра́хом ве́рно восхва́лим.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Наста́ви ны́ на пу́ть покая́ния, уклоня́ющыяся при́сно к безпу́тием зо́л, и преблага́го прогне́вающыя Го́спода, неискусобра́чная благослове́нная Мари́е, прибе́жище отча́янных челове́ков, Бо́жие пребыва́ние.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Го́ру Тя́ благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.
Возсия́й ми́ Богонача́лие трисо́лнечное, сия́ньми Твои́х богоде́тельных озаре́ний, в серде́чных очесе́х добро́те мечта́тися, е́же па́че ума́ богонача́льныя Твоея́ све́тлости, и светоде́тельнаго и сла́дкаго прича́стия.
Пе́рвее небеса́ утверди́л еси́, Го́споди, и всю́ си́лу и́х сло́вом Твои́м вседе́тельным, и Ду́хом у́ст соесте́ственным, с ни́миже влады́чествуеши вся́ческими в трисия́тельне единонача́лии Божества́.
Сла́ва: Я́ко созда́л еси́ мя́ по о́бразу Твоему́ и подо́бию, Богонача́льная и вседе́тельная Тро́ице, неслия́нная Еди́нице, вразуми́, просвети́, во е́же твори́ти во́лю Твою́ святу́ю, благу́ю в кре́пости, и соверше́нную.
И ныне, Богоро́дичен: Родила́ еси́ от Тро́ицы Еди́наго, Пречи́стая, Богонача́льнейша Сы́на, вопло́щшася на́с ра́ди из Тебе́, озаря́юща земноро́дных, трисо́лнечнаго Божества́ невече́рним све́том и сия́ньми.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ Богоразу́мия, правосла́вно пою́щих Тя́.
Я́же пе́рвой а́нгельской непосре́дственне у́твари, непристу́пными Твоея́ добро́ты луча́ми осиява́емой бы́ти благоволи́вши, Твои́ми све́тлостьми просвети́, Тро́ице единонача́льственнейшая, правосла́вно Тебе́ пою́щих.
Ны́не естество́, еди́нственное Богонача́лия трисо́лнечное, воспева́ет Тя́. Е́же осуществова́ла еси́ за бла́гость, прегреше́ний избавле́ние и напа́стей испроша́ющи, и бе́д и скорбе́й.
Сла́ва: Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Свята́го, Еди́но Естество́ и Божество́ ве́рою сла́вим, дели́тельное, неразде́льное, еди́наго Бо́га неви́димыя и ви́димыя же тва́ри.
И ныне, Богоро́дичен: Рече́ния вся́ проро́ческая преднаписа́ша, Пречи́стая, Твое́ рождество́, неизрече́нное и неудо́бь сказу́емое, е́же мы́ позна́хом, тайноводи́тельное еди́нственнаго и трисо́лнечнаго Божества́.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш: Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.
Равноста́тную си́лу я́ко иму́щи, Тро́ице пресу́щественная, в то́ждестве хоте́ния, Еди́ница еси́ проста́ и неразде́льна: Ты́ у́бо на́с си́лою Твое́ю соблюди́. [Два́жды.]
Сла́ва: Ты́ вся́ ве́ки хоте́нием Твои́м, я́ко бла́га соста́вила еси́ от не су́щих, непостижи́мая Тро́ице, та́же и челове́ка создала́ еси́: но и ны́не от вся́каго изба́ви мя́ обстоя́ния.
И ныне, Богоро́дичен: Со́лнца незаходи́маго до́м была́ еси́, созда́вшаго и в чину́ поста́вльшаго свети́ла вели́кая Всеси́льне, Пречи́стая Де́во Богоневе́стная: но и ны́не страсте́й мя́ изба́ви помраче́ния.
Го́споди поми́луй, три́жды
Седа́лен, гла́с 1.
Тро́ице святе́й, и неразде́льному Естеству́, в Тре́х Ли́цех секо́мей несе́чено, и пребыва́ющей неразде́льней по существу́ Божества́, поклони́мся земноро́днии со стра́хом, и сла́вим я́ко Творца́ и Влады́ку, Бо́га преблага́го.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Упра́ви, Чи́стая, окая́нную мою́ ду́шу, и уще́дри ю́ от мно́жества прегреше́ний, во глубину́ попо́лзшуюся поги́бели, Всенепоро́чная, и в ча́с мя́ стра́шный сме́ртный Ты́ исхити́ оглаго́лующих де́монов, и вся́кия му́ки.
Пе́снь 7
Ирмо́с: Тебе́ у́мную, Богоро́дице, пе́щь разсмотря́ем ве́рнии: я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г, и препросла́влен.
Сло́ве Бо́жий, соесте́ственное сия́ние Вседержи́теля Бо́га, я́коже обеща́л еси́ е́же у тебе́, богоде́тельное вселе́ние сотвори́, я́ко благоутро́бен, со Отце́м Твои́м и Ду́хом: и стра́шна бесо́м мя́ покажи́, и страсте́м. [Два́жды.]
Сла́ва: Да Твоего́ благоутро́бия, Влады́ко, пока́жеши пучи́ну на́м, Сы́на Твоего́ посла́в к на́шему смире́нию, па́ки вообрази́л еси́ на пе́рвую све́тлость, но и ны́не Боже́ственным мя́ вразуми́ Ду́хом.
И ныне, Богоро́дичен: И́же на херуви́мстем престо́ле носи́мый, и все́х Ца́рь, во чре́ве Твое́м де́вственнем всели́ся, Пречи́стая, все́х избавля́я от истле́ния, я́ко Человеколю́бец: но и ны́не Твои́ми мя́ моли́твами сохрани́.
Пе́снь 8
Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго показа́ о́браз, огнеро́сная пе́щь дре́вле: о́гнь бо не опали́ ю́ныя де́ти, Христо́во явля́я безсе́менное от Де́вы Боже́ственное Рождество́. Те́м воспева́юще воспои́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода, и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Ма́нием богоде́тельным, Го́споди все́х, Триипоста́сне и Вседержи́телю, небеса́ просте́рл еси́ я́ко ко́жу: та́же и земли́ пове́сил еси́ глубину́, всемогу́щею Твое́ю дла́нию. Те́мже и рабы́ Твоя́ укрепи́ любо́вию и ве́рою Твое́ю, Человеколю́бче: да Тя́ сла́вим жела́нием во ве́ки.
Сла́ва: Просвети́ Богонача́льным све́том пою́щих Тя́, Трисо́лнечный Све́те Ли́цы, еди́нственный же па́ки существо́м, и к Твои́м светода́тельным луча́м взира́ти при́сно: и́миже насы́щуся сла́вы Твоея́ сла́дкия, и светода́тельныя, и пребога́тыя: и превозношу́ Тя ве́рно во ве́ки.
И ныне, Богоро́дичен:: Вознесе́ на небеса́, челове́ческое прие́м естество́ непрело́жне Сы́н Тво́й, Пречи́стая Богоро́дице, превосхожде́нием бла́гости изба́вль дре́вния тли́. Ему́же благода́рственно воспева́ем: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода, и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́, огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная: и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти мо́лимся пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.
Спаси́, Спаси́телю тва́ри, чу́вственныя же и у́мныя рабы́ Твоя́ от вра́жия наве́та и озлобле́ния, Пресвята́я Тро́ице Единосу́щная, и соблюда́й ста́до Твое́ вы́ну ненаве́тно. [Два́жды.]
Сла́ва: Да глубину́ неизче́тную су́щественныя пока́жеши Твоея́ бла́гости, да́л еси́ на́м обе́ты: трисо́лнечный, и единонача́льный Бо́же Всеси́льный, спаси́тельныя Твои́м рабо́м, и́хже соверши́ти сподо́би.
И ныне, Богоро́дичен: При́зри на на́ша моле́ния, и́же в трие́х Богонача́льных Ипоста́сех, еди́н сы́й Бо́г во и́стине ве́руемый: и пода́ждь Твои́м рабо́м утеше́ние, моли́твами Пречи́стыя и препе́тыя Богома́тере.
Ипакои, глас 1:
Разбо́йничо покая́ние рай окра́де, / плачь же мироно́сиц ра́дость возвести́, / я́ко воскре́сл еси́, Христе́ Бо́же, / подая́й мiрови ве́лию ми́лость.
Молитва Пресвятей Троице:
Всемогу́щая и Животворя́щая Свята́я Тро́ице и светонача́льная, я́же мирную вся́кую и премирную тварь, за еди́ну бла́гость от не су́щих приведы́й, и промышля́я и содержа́. И́же по про́чих Твои́х неизрече́нных о земно́м ро́де благодея́ниих, и покая́ние нам ра́ди плотска́го неможе́ния до сме́рти дарова́вый: не оста́ви нас окая́нных в лука́вых на́ших дея́ниих умре́ти, ниже́ злонача́льнику и зави́стцу, и губи́телю посме́шство бы́ти. Зри́ши бо Благосе́рде, ели́к у́бо о́наго на нас наве́т и вражда́, ели́ко же и на́ше страстова́ние, и сла́бость, и небреже́ние. Но неоску́дныя Твоя́ бла́гости соде́лай на нас, мо́лим на вся́кий день и час прогне́вающии Тя честны́х и животво́рных за́поведей преступле́нием. И вся у́бо всего́ преше́дшаго живота́ на́шего, и до ны́нешняго часа́ согреше́нная на́ми, в дея́ниих, или́ глаго́ланиих, или́ в помышле́ниих, оста́ви и прости́. Сподо́би же нас, про́чее сконча́ти житие́ в покая́нии, и умиле́нии, и соблюде́нии святы́х Твои́х повеле́ний. А́ще у́бо сла́достию прельсти́вшеся, многообра́зне согреши́хом, или́ ме́рзкими похотьми́ неполе́зными и вре́дными обольсти́вшеся препроводи́хом: а́ще гне́вом и я́ростию подви́гшеся безслове́сною, кого́ бра́та на́шего оскорби́хом, а́ще язы́ком неизбе́жных и стро́потных и кре́пких сете́й объя́хомся: а́ще ко́им чувств на́ших, или́ все́ми, во́лею или́ нево́лею, ве́дуще или́ не ве́дуще, от восхище́ния, или́ поуче́ния безу́мно поползо́хомся: а́ще же лука́выми по́мыслы и су́етными со́весть оскверни́хом: а́ще ли ко́им други́м о́бразом прегреши́хом, от предприя́тия и обы́чая томи́ми зла́го: прости́ нам, и оста́ви вся Всеще́дре, Пребла́же и Многоми́лостиве: и да́руй нам про́чее бо́дрость и си́лу, во е́же твори́ти во́лю Твою́ бла́гу, и благоуго́дну и соверше́нну: да нощна́го и мра́чнаго зла, светови́дным покая́нием преме́ншеся, и я́ко во дни благообра́зно ходя́ще, и очище́ни объяви́мся человеколю́бию Твоему́ недосто́йнии, воспева́юще Тя и велича́юще во ве́ки, ами́нь.
Как понимать, что христианский Бог един, но троичен в Лицах
Христианский догмат о Святой Троице является непостижимым в полной мере для человеческого разума. Неслучайно, догматы вообще могут именоваться крестом для людского разума. Человек в полной мере не может постигнуть сущности божества, так как Бог непостижим по своей природе. Священное Писание говорит, что Господь живет во свете неприступном (1 Тим.6-16). Святитель Иоанн Златоуст это трактует так,что даже область бытия Божия неприступна человеческому разуму, тем более нельзя говорить о постижении сущности Бога. Господь, по учению святителя Григория Паламы, может быть познаваем через Свою энергию (благодать).
Многие выдающиеся богословы хотели проникнуть в тайну Святой Троицы. Например, блаженный Августин бродил как-то по берегу моря с мыслями об этом. Ему явился ангел и посоветовал сначала ложкой вырыть ямку на береге, а потом этой ложкой перелить море в ямку. Только после этого можно будет хотя бы попытаться понять сущность тайны Святой Троицы. То есть, сделать это в полной мере невозможно.
Христианин должен принимать на веру догмат о том, что Бог один, но троичен в Лицах: Отец, Сын и Святой Дух – Троица единосущная и нераздельная. Бог не только нумерически один, но и по сущности един. Все три Лица Святой Троицы обладают равным божественным достоинством. Отличаются Лица друг от друга только образом своего Личностного бытия. Так, Отец ни от кого не рождается и не происходит, Сын превечно рождается от Отца, Дух Святой превечно от Бога Отца исходит. В Троице три ипостаси, три лица, три личности, но одна (единая) природа, одно (единое) естество, одна (единая) сущность. Конечно, не понятно как в одном Боге могут быть три Лица, три ипостаси, три личности. Но в христианском богословии есть термин триединства божества. Троичность рассматривается через лицо, личность и ипостась, а единство определяется единой сущностью, природой и естеством. Необходимо понимать, что в Боге три Лица не разделяются на трех разных богов и не сливаются между собой в одно божество.
Можно привести некоторый пример. Когда человек видит солнце, ощущает свет от него и чувствует тепло, он вполне ясно представляет себе солнечное светило, как объект, отдельно лучи и тепло. Но вместе с этим, человек не разделяет все эти три составляющие на нечто отдельное и независящее друг от друга. Образно говоря, так же и в Святой Троице. Однако это сравнение не может в полной мере отобразить сути триединства божества в меру того, что весь наш мир просто не обладает такими понятиями, которые могут пролить свет на раскрытие сущности Бога. Само мышление человека ограничено…
Существуют и другие примеры из тварного мира, которые минимально отображают в себе триединство. Например, человек и его трехсоставность. В христианстве есть учение о том, что человек состоит из тела, души и духа.
Порядок чтения Канонов
Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Аминь.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, сокровище благих и жизни подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Читается трижды, с крестным знамением и поясными поклонами.)
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имени Твоего ради.
Господи, помилуй. (Трижды.) Слава, и ныне.
Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси, и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас, аминь.
Господи, помилуй. (12 раз.) Слава, и ныне.
Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. (Поклон.)
Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу. (Поклон.)
Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему. (Поклон.)
Псалом 142
Господи, услыши молитву мою, внуши моление мое во истине Твоей, услыши мя в правде Твоей, и не вниди в суд с рабом Твоим, яко не оправдится пред Тобою всяк живый. Яко погна враг душу мою, смирил есть в землю живот мой, посадил мя есть в темных, яко мертвыя века. И уны во мне дух мой, во мне смятеся сердце мое. Помянух дни древния, поучихся во всех делех Твоих, в творениих руку Твоею поучахся. Воздех к Тебе руце мои, душа моя яко земля безводная Тебе. Скоро услыши мя, Господи, исчезе дух мой, не отврати лица Твоего от мене, и уподоблюся низходящим в ров. Слышану сотвори мне заутра милость Твою, яко на Тя уповах. Скажи мне, Господи, путь, в оньже пойду, яко к Тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих, Господи, к Тебе прибегох. Научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой. Дух Твой благий наставит мя на землю праву. Имене Твоего ради, Господи, живиши мя правдою Твоею, изведеши от печали душу мою и милостию Твоею потребиши враги моя и погубиши вся стужающия души моей, яко аз раб Твой есмь.
Слава, и ныне. Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе, Боже. (Трижды.) Господи, помилуй (12 раз). Слава, и ныне.
Бог Господь и явися нам, благословен Грядый во имя Господне.
Стих 1: Исповедайтеся Господеви, яко Благ, яко в век милость Его. Припев: Бог Господь и явися нам, благословен Грядый во имя Господне.
Стих 2: Обышедше обыдоша мя и именем Господним противляхся им. Бог Господь и явися нам, благословен Грядый во имя Господне.
Стих 3: Не умру, но жив буду и повем дела Господня. Бог Господь и явися нам, благословен Грядый во имя Господне.
Стих 4: Камень, Егоже небрегоша зиждущии, Сей бысть во главу угла, от Господа бысть Сей и есть дивен во очесех наших. Бог Господь и явися нам, благословен Грядый во имя Господне.
Затем дважды читаем тропарь святой.
Слава, и ныне, Богородичен по гласу тропаря (см. Приложение) (Примечание: Богородичен берется того же гласа, что и предшествующий ему тропарь.).
Псалом 50.
Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя; яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих; яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши внегда судити Ти. Се бо, в беззакониях зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие; возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая; тогда возложат на олтарь Твой тельцы.
И читаем канон.