В православном церковном календаре присутствует много святых имен, которые особо чтятся, но эти имена, с разностью по датам, имеют частое повторение.
А вот День ангела, именины Валерия и Валерии, встречаются редко, всего лишь по 2 памятных даты на мужское и женское имя.
Святых с этими редкими именами всего четыре, и до 20 века, ими назывались, в большинстве своем, служители Церкви. Только намного позже эти имена возымели свою популярность среди населения России.
Святые покровители Валерия и Валерии в православии
В православных Святцах у носителя мужского имени Валерий имеются несколько святых покровителей:
- Валерий Мелитинский, принявший мученическую смерть за Христа через пытки и усекновение головы;
- Валерий Севастийский, принявший мученическую смерть через пытки на озере Севастии, в лютый мороз, и умерший на его берегу.
Святой мученик Валерий Севастийский
У женщин в православии, носящих имя Валерия, также имеются две святые покровительницы:
- Валерия Кесарийская, принявшая мученическую смерть за свое вероисповедание;
- Валерия, царица, насильно выданная замуж за язычника, императора Максимилиана, была казнена за свою веру во Христа.
Советуем Вам также ознакомиться с тем, когда именины у Марины.
мч. Валерий Севастийский
Молитва 40 мученикам Севастийским
О, святии, славнии страстотерпцы Христовы, четыредесяте, во граде Севастии Христа ради мужественно пострадавшии, чрез огнь бо и воду проидосте и, яко друзи Христовы, в покой Небеснаго Царствия вшедше, имате велие дерзновение ко пресвятей Троице ходатайствовать о роде христианском, наипаче же о почитающих святую память вашу и с верою и любовию вас призывающих. Испросите у Всещедраго Бога прощение согрешений наших и жития нашего исправление, да, в покаянии и нелицемерной любви друг, ко другу поживше, со дерзновением предстанем Страшному Судищу Христову и вашим предстательством одесную Праведнаго Судии предстанем. Ей, угодницы Божии, будите нам защитницы от всех враг, видимых и невидимых, да под кровом святых ваших молитв избавимся от всех бед, зол и напастей до последняго дне жизни нашея и тако прославим великое и достопоклоняемое Имя Вседетельныя Троицы, Отца, Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
АКАФИСТ СВЯТЫМ СОРОКА МУЧЕНИКАМ СЕВАСТИЙСКИМ
Кондак 1
Избраннии страстотерпцы Христовы четыредесяте, во граде Севастийстем чрез огнь и воду прошедшии и в покой вечный вшедшии, песньми восхваляем вас, заступников наших. Вы же, яко имущии велие дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободите, любовию вам зовущих: Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Икос 1
Ангели Божии, хранителие рода человеческаго, зряще пред мучителем дерзновенное ваше исповедание Христа, на подвиг страдальческий невидимо вас укрепляху. Мы же, ведуще вас, подвиг сей добре совершивших, радостно взываем: Радуйтеся, дерзновенным исповеданием Христа возвеселившии Ангелы; Pадуйтеся, дивным терпением вашим мучителей удивившии. Радуйтеся, страдании вашими диавола посрамившии; Pадуйтеся, непобедимою силою Христовою противу невидимаго врага вооружившиися и вся злохитрыя того на вы козни победившии. Радуйтеся, неизчетнаго мученическаго лика украшение; Pадуйтеся, земныя воинствующия Церкви сильнии помощницы. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 2
Видя зверонравный мучитель веру мучеников, заключи их в темницу; Господь же благоутробный яве посети Своя рабы, похваляя начаток подвига их и увещевая неослабно оный совершити, яко токмо претерпевый до конца венчается в Царствии Небесном и сподобляется со Ангелы пети: Аллилуиа. Икос 2
Разум Божественный от явльшагося вам Христа приемше, утвердистеся в страдальческом подвизе, святии страстотерпцы, и укоризну Агриколаа мучителя в похвалу себе вменисте. Сего ради вам вопием: Радуйтеся, разум правый боговедения стяжавшии и волю свою воле Божией всецело предавшии; Pадуйтеся, вся прелести мирския и славу воинскую ради Христа ни во чтоже вменившии. Радуйтеся, ласканий мучителя не послушавшии и грозных того прещений не убоявшиися; Pадуйтеся, темничное заключение Христа ради претерпевшии. Радуйтеся, Спасителем мира во узах посещеннии, благими словесы от Него утешеннии и на подвиг укрепленнии; Pадуйтеся, яко с верою вас почитающих в скорбех утешаете и от бед избавляете. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 3
Cила Вышняго содела вас, страстотерпцы святии, сильных в слове пред нечестивыми, темже не терпя дерзновения вашего, гордый мучитель паки в темницу вас вверже, в нюже радостно текосте, поюще Богу: Аллилуиа. Икос 3
Имуще, страстотерпцы, в темнице сострадальца вашего Кириона блага себе учителя, укреплястеся в вере Христовой и, по днех осмих ведени бывше на судище, безбоязненно предстаете Лисию князю и Агриколаю воеводе, мудре обличисте их нечестие. За таковое ваше дерзновение приносим вам сицевые хвалы: Радуйтеся, в броню веры Христовы облеченнии и щитом благодати Его покровеннии; Pадуйтеся, единаго Христа паче всех возлюбивший и ради Его повеления беззаконныя мучителей презревшии. Радуйтеся, силу Христову пред нечестивыми проповедавшии и всемогущество Божие яве показавшии; Pадуйтеся, яко и каменная метания вам не прикасахуся. Радуйтеся, яко та силою Божиею на метающих я возвращахуся; Pадуйтеся, яко и ныне молитвами вашими к Богу вражия стрелы от нас отражаете. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 4
Бурею злобы противу Христа дыша, гордый Лисий третицею вверже страдальцев в темницу, в нейже паки Христос явися, ободряя, утешая их и нетленныя венцы в Царствии Небесном обещавая; они же, сия слышавше, радостно пояху Богу: Аллилуиа. Икос 4
Слышавше мучителие твердое страстотерпцев Христа исповедание, осудиша я на всенощное в хладнем езере стояние; они же, огнь любве Божественныя в сердцах имуще, не убояхуся лютаго мраза, но единодушно славяще Бога, идоша на страдание. Мы же, терпению сих чудящеся, зовем сице: Радуйтеся, добропобеднии Христовы исповедницы; Pадуйтеся, кумирослужения низложителие. Радуйтеся, терпением лютаго мучения в покой вечный вшедшии; Pадуйтеся, болезньми страданий обретшии неизреченныя блага. Радуйтеся, драгие и крепцыи четыредесяте камение; Pадуйтеся, Церковь Христову собою укрепляющии и осиявающии. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 5
Боготечнии звезды Христовы явистеся святии, в нощнем хладе во езере Севастийстем сияющии, ихже не прельсти теплая баня соблазна, но со Ангелы Богу пояху: Аллилуиа. Икос 5
Видевше святии, яко един от них отпаде, убоявся бо мраза нощнаго, и скрыся в теплой бане и абие умре, тепле взываху ко Господу, да их укрепит в подвизе страдания и прославит имя Свое. Мы же зовем вам сице: Радуйтеся, славнии победоносцы, вся козни сопротивных победившии; Pадуйтеся, всю нощь нази ю езере стоявшии. Радуйтеся, единодушно тамо Господа призывавшии; Pадуйтеся, яко в терпении вашем помощь скорую Господь низпосла вам. Радуйтеся, яко свет Божественный с небесе осия вас; Pадуйтеся, венцы пресветлии с небесе приявшии. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 6
Проповедницы дивнаго чудесе, стражие, в бани бывшии, поведаша, како в нощи свет небесный во езере облиста мученики, лед растопи и хлад в теплоту преложи, еже слышавше, мучителие паче злобою распаляхуся, не ведуще пети Богу: Аллилуиа. Икос 6
Возсиявшу во езере свету небесному, возсия и в сердце единаго от стражей благодать Божия, яко той, совлекше ризы своя, ввержеся во езеро ко святым мучеником, восполняя место отпадшаго, и тако посрамися князь тьмы, ликовавый о умалении лика страдальцев; имже мы ныне вопием таковая: Радуйтеся, Христовы страстотерпцы, молитвами и терпением вашими веселие диавола в печаль обратившии; Pадуйтеся, от злобы и коварства его верныя избавляющии. Радуйтеся, в хладе воды благодатию Святаго Духа просветившиися; Pадуйтеся, стоянием вашим во езере мысленнаго змия главу сокрушившии. Радуйтеся, полная четыредесятнице, Христу бодренно представшая; Pадуйтеся, верою, терпением и страданием Христа ради блаженство райское унаследовавшии. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 7
Хотяще чуднии страдальцы веру во Христа непорочно сохранити, славу воинскую и ласкания мучителей ни во что же вменисте и вся лютая мучения, аки безплотнии, претерпесте, воспевающе всесильному человеколюбцу Богу: Аллилуиа. Икос 7
Новое и последнее умысли мучитель страдание святым мучеником, да голени их млатами сокрушени будут, еже и претерпеша страдальцы доблественно. И тако скончавше мученический подвиг, предаша души своя в руце Божии и прияша от Него нетленныя венцы. Мы же возглашаем в похвалу им сице: Радуйтеся, прекраснии леторасли сада Иисусова, не секирами, но млатом посеченнии; Pадуйтеся, драгие сосуды благодати Божией, за имя Христово сокрушеннии. Радуйтеся, страдальческий подвиг славно скончавшии; Pадуйтеся, от ликов Ангельских в сожительство приятые. Радуйтеся, от пророков и апостолов, яко тех стопам последовавшии, любезно сретенные; Pадуйтеся, всего рода христианскаго слава великая. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 8
Странное чадолюбие и неустрашимую доблесть показа чудная матерь Святаго Мелитона, единаго от лика страдальцев; видящи бо телеса мучеников отвозима на сожжение, своего же сына, еще жива, коварно оставленна, взя того на рамена своя, и той, испустив дух свой, Предста с прочими Христу Богу, в веселии поя Ему: Аллилуиа. Икос 8
Все зверонравие проявиша мучителие, егда повелеша святая телеса мучеников сожещи огнем и прах их в реку воврещи, да истребится от человек память их, обаче посрамишася, Господь же в роды вечныя прослави я пред Ангелы и человеки. Сего ради тако вопием к ним: Радуйтеся, по словеси псалмопевца, чрез огнь и воду прошедший; Pадуйтеся, страстем Христовым общницы. Радуйтеся, страдальческим подвигом вашим врагов Церкве Христовы посрамившии и верных в вере укрепившии; Pадуйтеся, неусыпные молитвенницы за род христианский. Радуйтеся, вечно пребывающии в обителех Отца Небеснаго; Pадуйтеся, предстательством своим у Господа благостояние миру испрошающии. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 9
Вси христиане зело удивишася, како кости святых мученик чудесно нощию в реце светло просияша, и честно собрани, по велению святых, неоскудныя верным исцеления подают, да поем дивному во святых Своих Богу: Аллилуиа. Икос 9
Ветия древний, Духом Божиим озаренный, о кончине верных во Псалтири пророчески пояше: «Проидохом сквозе огнь и воду, и извел ны еси в покой». Вы же, святии мученицы, делом сие исполниша. Сего ради в похвалу вам вопием: Радуйтеся, исполнивши Давидово проречение; Pадуйтеся, в страданиях ваших, яко злато в горниле, очистившиися. Радуйтеся, соблюдшие до конца веру Христову; Pадуйтеся, предстательством вашим к Богу от бед нас спасающии. Радуйтеся, в скорбех и нуждных обстояниих нам помогающии; Pадуйтеся, ко спасению душ наставляющии. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 10
Спасению нашему многомощнии споспешницы есте, святии страстотерпцы, темже усердно к вам прибегаем; помозите нам вашим предстательством ко Господу остающее время земнаго нашего жития в покаянии благочестно проводити и во всех обстояниих Промыслителю Богу благодарно взывати: Аллилуиа. Икос 10
Стеною молитв ваших ограждайте нас, страстотерпцы Христовы, от всех зол и козней вражиих, да охраняеми вами, ублажаем вас поименно сице: Радуйтеся, Кирионе, Кандиде и Домне, Божественнаго писания наставницы; Pадуйтеся, ангие и Аетие славнии, душами вашими, яко орли, на небеса возлетевшии. Радуйтеся, Афанасие, Аглаие, Вивиане и Горгоние, Христа Бога возлюбившии; Pадуйтеся, Екдите, Гаие, Евноикие, Евтихие, Дометиане и Иоанне, души своя за Христа положившии. Радуйтеся, Исихие, Ираклие, Кирилле, Клавдие, Лисимахе и Леонтие, небесная блага получившии; Pадуйтеся, Илиане и Илие, пророку Илии в ревности о славе Божией поревновавшии. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 11
Пение хвалебное приносим вам, святии мученицы, яко любве ради Христовы плоти своея не пощадисте и кровию своею торжество веры возвеличисте; темже и память ваша, яко пресветлых светильников веры, вечно в Церкви сияет, верных смыслы озаряя, поющих Богу: Аллилуиа. Икос 11
Светом небесным осиянных, умныма очима зрим вас, преславнии страстотерпцы Христовы, престолу бо Пресвятыя Троицы выну предстоите и молитвы о мире со дерзновением приносите; темже молебно и хвалебно вам взываем: Радуйтеся, страстотерпцы Христовы Николае, Приске, Смарагде, Сакердоне, Севериане и Сисиние, злобы вражия славнии победителие; Pадуйтеся, Филокгимоне и Феофиле, любве Божественныя делом совершителие. Радуйтеся, Худионе, Ксанфие и Флавие, воини Христовы предобрии; Pадуйтеся, Мелитоне, Феодуле и Валенте, вернейшии раби Бога Вышняго. Радуйтеся, Христовы мученицы Валерие, Александре и Акакие, всеусерднейшии исполнителие велений Господних; Pадуйтеся, весеннею памятию вашею нам весну Христова вечнаго блаженства возвещающии. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 12
Благодатию обильно исполняется обитель Ксиропотамская, имущи честныя мощи ваша, преславнии мученицы и чудотворцы. Темже и нас, память вашу светло совершающих, благодати Божией молитвами вашими исполните, да поем чудес подателю Богу: Аллилуиа. Икос 12
Поюще честная страдания ваша, святии мученицы, хвалим Господа, вас укрепившаго и венцы нетленными на небеси венчавшаго, и яко угодников Божиих и теплых наших пред Ним заступников, восхваляем сице: Радуйтеся, четыредесять непоколебимых столпов Христовы Церкве; Pадуйтеся, яко вся концы земли славною памятию вашею озаряете. Радуйтеся, в ваших немощех телесных велию крепость духа явившии; Pадуйтеся, яко в трудех поста и молитвы и нас утешаете и укрепляете. Радуйтеся во граде Севастийстем, яко солнце мысленное, страданьми возсиявшии; Pадуйтеся, посвященных имени вашему храмов и обителей святых неусыпные покровителие. Радуйтеся, святии четыредесяте мученицы Севастийстии, преславнии чудотворцы. Кондак 13
О святии страстотерпцы Севастийстии, лести лукаваго славнии победоносцы! Предстательством вашим у Господа испросите нам победу на душевредныя страсти и гордость житейскую, да, в покаянии поживше, Небеснаго Царствия сподобимся, всегда о вас благодарно поюще Богу: Аллилуиа. Этот кондак читается трижды. Затем икос 1-й «Ангели Божии…» и кондак 1-й «Избраннии страстотерпцы…»
КАНОН ПЕРВЫЙ 40-КА МУЧЕНИКОВ СЕВАСТИЙСКИХ
глас 2 Песнь 1
Ирмос: Грядите, людие, поим песнь Христу Богу, раздельшему море и наставльшему люди, яже изведе из работы египетския, яко прославися. Боговенчанный полк пою мучеников Христовых, Богодухновенными песньми, четыредесяти, летнюю память светло торжествуяй, яко прославися. На земли всего отвергшеся именования, изволиша четыредесяте христоименное звание, имже ныне в Вышних живут. Сущии во Христе, плоть и мир возненавидевше, ветхаго убо человека совлекостеся со привременною одеждею, во одежду же нетления облекостеся. Богородичен: Кто изрещи Твое по достоинству возможет паче слова зачатие? Бога бо родила еси плотию, Пречистая, нам явльшагося, Спаса всех нас. Песнь 3
Ирмос: Утверди нас в Тебе, Господи, Древом умерщвлей грех, и страх Твой всади в сердца нас, поющих Тя. Воинство, и жизнь, и красоту телес, и богатство пренебрегше, благославнии четыредесять Христа вместо всех наследоваша. Камением нещадно четыредесяте повелением биеми мучителевым, метания Божиим Духом на повелевающия возвращахуся. Глаголаше на самаго, мучителевыми устнами змий создавшаго хулу, но того богоборная уста на мученики каменьми сокрушаются. Богородичен: Без семене во утробе Бога зачала еси и рождши несказанно воплощшася, на Негоже зрети не смеют, Чистая, Небесныя силы, Приснодево. Седален, глас 8
Христу ввоинившеся мученически, врага низложивше страдальчески, делы исполнисте пророка глаголы: сквозе бо огнь и воду мужески проидосте, покой обретше, жизнь нетленную. Темже Небесными украшшеся венцы, с лики веселитеся безплотных, блаженнии страстотерпцы прехвальнии, молите Христа Бога грехов оставление даровати чтущим любовию святую память вашу. Песнь 4
Ирмос: Услышах, Господи, слух Твоего смотрения и прославих Тя, Едине Человеколюбче. Умовредуете,— глаголаху страдальцы,— странную тщету всуе простирающе, пребезбожнейшии. Изощрены мечи, и звери, и огнь, и крест святым Христовы гонители простираху. Страшен нам,— глаголаху страдальцы,— огнь геенский, нынешняго же, яко клеврета, не убоимся. Да отъяты будут руки, сожжена же буди нога,— святии вопияху,— нетленны бо сия паки приимем. Богородичен: Молим Тя, Пречистая, Бога безсеменно заченшую, присно молитися за рабы Твоя. Песнь 5
Ирмос: Света Подателю и веков Творче, Господи, во свете Твоих повелений настави нас: разве бо Тебе, инаго бога не знаем. Неистовством пребезумным гонителей страдальцы под воздухом на студени обноществовати осудившеся, воспеваху пение Богу благодарственное. Радующеся четыредесяте Христовы мученицы, болезненный претерпевше лед, во езере стояще, надеждею Божественных венцев укрепляеми. Смех предлагается четыредесятем Христовым мучеником, удавлен быв прежде гнездящийся в водах змий, пагубородныя бо крепости лишися. Богородичен: Тебе, рождшей Христа, всех Зиждителя, зовем: радуйся, Чистая, радуйся, возсиявшая Свет нам, радуйся, вмещшая Бога Невместимаго. Песнь 6
Ирмос: В бездне греховней валялся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже, мя возведи. Радостне началозлобный восхити, яко от двоюнадесяти Иуду окаяннаго, и от Едема человека, от четыредесяти отпадшаго. Безстуден сый, всуе шатаяся, якоже бо разбойником и Матфием первее, тако и ныне мучитель стрегущаго званием осудися. Суемудренный и рыдания достоин, иже животов обоих погреши, огнем бо растаяся и ко огню отыде негасимому. Богородичен: Неискусомужно, Дево, родила еси и вечнуеши Дева, являющи истиннаго Божества, Сына и Бога Твоего, образы. Кондак, глас 6
Все воинство мира оставльше, на Небесех Владыце прилепистеся, страстотерпцы Господни четыредесять, сквозе огнь бо и воду прошедше, блаженнии, достойно восприясте славу с Небес и венцев множество. Икос
На престоле неприступнем седящему, простершему Небо, яко кожу, и землю утвердившему, и собравшему воды в сонмы их, вся от не сущих сотворшему быти и всем подающу дыхание и живот, приемлющему от Архангел пение, и от Ангел покланяемому, и от всех славимому, Христу Вседержителю, Зиждителю и Богу нашему, припадаю, недостойный, принося мое моление, слова благодати прошу: да возмогу благочестно воспети и аз святыя, яже Сам показав победители, даровав им славу с Небес и венцев множество. Песнь 7
Ирмос: Образу златому, на поле Деире служиму, трие Твои отроцы небрегоша безбожнаго веления, посреде же огня ввержени, орошаеми, пояху: благословен еси, Боже отец наших. Ужасеся, зря венцы, страж четыредесяти, и, отринув любожизненное, вперися рачением явленныя Твоея славы, и с мученики пояше: благословен еси, Боже отец наших. В баню притек душетленну, умерщвляется жизнолюбный; христолюбец же, хищник изряднейший виденных быв, якоже в бани нетления с мученики пояше: благословен еси, Боже отец наших. Огню мысленному, возжжену во умех четыредесяти, многокозненное нечествующих попаляшеся безумие, якоже некий воск таемь. Тебе же, Христе, воспеваху: благословен еси, Боже отец наших. Яко зело светла, благолепна же, Христе, Креста Твоего сила, противными венцы плетущи четыредесятим мучеником. Воду бо и огнь прошедше, в нетлении зовут: благословен еси, Боже отец наших. Богородичен: Тя купину Моисей в горе Синайстей огнепалимую, Чистая, предзряше, понесшую неопально нестерпимую зарю неизреченнаго Существа, соединившагося дебельству плоти, единыя в ней святых Ипостасей. Песнь 8
Ирмос: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго и пламень в росу преложшаго Бога, пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки. Неистовно страдальцем поустив враг всяко здание, всеми постыдеся, четыредесять бо непрестанно поют Господа и превозносят во вся веки. Немилостивно за Христа телес ваших уды сокрушшеся, всесожжение Божественно принесостеся Богу, со Ангелы присно ликуете, мученицы, поюще Христа во веки вся. Крепостию смысла, егоже роди, на рамена вземши, христолюбивая мати, благочестия плод приносит, с мученики мученика, священнодейству Авраамову подобящися. К непрестанней жизни правотечно, о сыне, твори шествие,— христолюбивая мати христолюбивому детищу вопияше,— не терплю тебе второе, Подвигоположнику Христу явитися. Богородичен: Иже в недрех Отчих нераздельно же Сына седящаго, в вещественнем чреве Твоем всельшася, Чистая, поем, Дево Богоневесто, и превозносим во вся веки. Песнь 9
Ирмос: От Бога Бога Слова, неизреченною мудростию пришедшаго обновити Адама, ядию в тление падшаго люте, от святыя Девы неизреченно воплотившагося нас ради, вернии, единомудренно песньми величаем. За Христа обнажившеся и камением биени бывше, воздушную претерпесте зимность, водный лед и сокрушение удес и, огнем опальшеся, в речней сияете быстрине издалеча, якоже светила, мученицы четыредесяте. Жезл силы Божественныя, крест стяжавше, вопияху Христу страдальцы четыредесяте: Владыко Всесильный Победителю, рукою Твоею да венчаемся, да вси Тя песньми непрестанно величаем. Яко болезнен убо лед, якоже зело безмерна лютость, юже претерпесте, мраза, но сладок рай, Авраамова бо недра патриарха греют вас в селех вечных, мученицы четыредесяте. Победивше страданьми и венцы приимше от Божественныя Владычни десницы, ныне даровати молитеся мир миру и нам спасение, мученицы четыредесяте. Богородичен: Невесто Мати Дево, Ангельская множества Твоего молят Сына, приими моление наше, едина надеждо верных, и мир миру и нам спасение, Тебе любящим, даруй. Светилен
Десятицу четверочисленную, победоносный полк, воинство святых мученик воспоим достойно, огнем бо, и студению, и водою посрамиша враждебных полки и от Христа Спаса венцы прияша славы.
КАНОН ВТОРЫЙ 40-КА МУЧЕНИКОВ СЕВАСТИЙСКИХ
глас 2 Песнь 1
Ирмос: Грядите, людие, поим песнь Христу Богу, раздельшему море и наставльшему люди, яже изведе из работы египетския, яко прославися. Бога нам, мученицы четыредесяте, ныне благопременна сотворите молитвами вашими, чистою сердца любовию призывающим вас. На Небесех трисолнечнаго сияния зарями просвещаеми, четыредесяте, на земли измерзшия зимою напастей, покрыйте ны, поющия вы. Неразорима благочестия и непоколебимая Церкве забрала, четыредесяте, христоименитое звание люте смущаемаго ныне умирите. Богородичен: Преестественно над всеми сущаго родила еси Зиждителя и Господа, плоть бывша нас ради, человек, Дево Богородице Мати Неискусомужная. Песнь 3
Ирмос: Утверди нас в Тебе, Господи, Древом умерщвлей грех, и страх Твой всади в сердца нас, поющих Тя. Воинство мученическое и спряженный личе мученик венценосец, Владыце предстояще, восхваляющия вы присно спасайте. Езером страстей обуреваемии и волною напастей лютых, к вам, четыредесятем Христовым воином, прибегаем. В недрех Авраамовых согреваемии и славною одеждею украшаемии, зимою обстояния связанных разрешити помолитеся. Богородичен: Утверждение буди, и прибежище, и покров, Дево Богоневесто, верою к Тебе прибегающим и Божию Тя Матерь исповедающим. Седален, глас 8
Христу ввоинившеся мученически, врага низложивше страдальчески, делы исполнисте пророка глаголы: сквозе бо огнь и воду мужески проидосте, покой обретше, жизнь нетленную. Темже Небесными украшшеся венцы, с лики веселитеся безплотных, блаженнии страстотерпцы прехвальнии, молите Христа Бога грехов оставление даровати чтущим любовию святую память вашу. Песнь 4
Ирмос: Услышах, Господи, слух Твоего смотрения и прославих Тя, Едине Человеколюбче. Просвещение нам, мученицы, от Бога бысте, в сияние бо облекостеся неприсенное. Богоизбранный, молися, соборе мученик венценосный, избавити бед воспевающия тя. Свет неприступный, святии, Христов видети сподобльшеся, сущия во тьме сияти удостойте. Облистающе, славнии, мысленным Христа светонаставлением, к зари Божественней руководствуйте. Богородичен: Песнословяще, Чистая, из утробы Твоея воплощшагося, Тя славословим, яко Божию Матерь. Песнь 5
Ирмос: Света Подателю и веков Творче, Господи, во свете Твоих повелений настави нас: разве бо Тебе, инаго бога не знаем. Неистовства еретическаго, четыредесяте, и ныне избавите Христову честную Церковь, в нейже рождшеся, в толико достоинство и славу преминусте. Явльшеся нам, четыредесяте Христовы мученицы Богозарнии, огневиднии светильницы, просвещают верным благочестия путь спасительный. От земли преставистеся к Небесней сени, мученицы, идеже Христу Подвигоположнику предстояще, Божественныя мя радости улучити сподобите. Богородичен: Яко непостижимое и неудобозримое всякому, Владычице, еже паче ума таинство, Отроковице, Божественнаго Твоего рождества, сущаго бо воистину Бога нам родила еси. Песнь 6
Ирмос: В бездне греховней валялся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже, мя возведи. Бодрствующии и трезвеннии хранителие рода человеческаго явистеся, державнии, и молитвенницы молений, помощницы же печальных поставистеся. Неприступными сияюще добротами в Церкви Христове, всехвальнии, искушений избавите с любовию вас почитающих. Бесящихся мучителей всеизряднии древле потребителие прелести бысте и нам ныне помощь скорая и стена будите. Богородичен: На Тя упование возложих, Мати Приснодево, спасения моего и Тя Предстательницу положих жизни, тверду же и непоколебиму. Кондак, глас 6
Все воинство мира оставльше, на Небесех Владыце прилепистеся, страстотерпцы Господни четыредесять, сквозе огнь бо и воду прошедше, блаженнии, достойно восприясте славу с Небес и венцев множество. Икос
На престоле неприступнем седящему, простершему Небо, яко кожу, и землю утвердившему, и собравшему воды в сонмы их, вся от не сущих сотворшему быти и всем подающу дыхание и живот, приемлющему от Архангел пение, и от Ангел покланяемому, и от всех славимому, Христу Вседержителю, Зиждителю и Богу нашему, припадаю, недостойный, принося мое моление, слова благодати прошу: да возмогу благочестно воспети и аз святыя, яже Сам показав победители, даровав им славу с Небес и венцев множество. Песнь 7
Ирмос: Образу златому, на поле Деире служиму, трие Твои отроцы небрегоша безбожнаго веления, посреде же огня ввержени, орошаеми, пояху: благословен еси, Боже отец наших. Наста светло летняя ваша память, всебогатии, просвещающи далече сияющая поста светлостию. Сию празднующе верою, с вами воспеваем: благословен еси, Боже отец наших. Решителие страстей и светильницы, издалеча сияющии, мира очищение, прелести разрушение, велегласнии истины проповедницы, лжи прогонителие всем явистеся, поюще: благословен еси, Боже отец наших. Светила мысленная, сияюще нам, явистеся, мученицы, обуреваемыя спасаете и наставляете плавающия, жития волнующияся бурею, Христу воспевающе: благословен еси, Боже отец наших. Красно Богу и Ангелом возжеленно, четыредесяте Богособранное, и Богодухновенное, и пресветлое ополчение, Божественное и страшное всеоружие вопиюще и глаголюще: благословен еси, Боже отец наших. Богородичен: Светильник Света, и облак светел, и священия место показася, Неискусобрачная, ибо святых Святаго Слова прият несказанно. Егоже поюще, взываем: благословен еси, Боже отец наших. Песнь 8
Ирмос: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго и пламень в росу преложшаго Бога, пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки. Претворшеся к жизни истинней, еже о Христе ныне сокровенней, к зимней и болезненней кончине, доблии, крепко вдастеся, спасения и оставления просяще нам. От земли к Небесным прешедше, страдальцы венценосцы, Церкви мученик победоносных личе, бед, страстей, обстояний избавления просите нам и спасения. Расторг смерти узы Спас, страдальцем победы подаде на смерть, четыредесять бо, мразом согреваеми, пояху и спасения всем верным просяще. Напастей прилоги, нападение страстей, демонов искушения Божественный страстоносец лик молитвою изымает яве от поющих Христа во веки. Богородичен: Умерщвленыя и к персти смертней и тлению сведеныя воскресила еси, Едина, Начальника жизни рождши, Христа Бога нашего, Владычице Дево, Чистая Богородительнице. Песнь 9
Ирмос: От Бога Бога Слова, неизреченною мудростию пришедшаго обновити Адама, ядию в тление падшаго люте, от святыя Девы неизреченно воплотившагося нас ради, вернии, единомудренно песньми величаем. Преестественныя зари, и радости несказанныя, и славы сподобистеся улучити, ныне же любовию чтущия вас напастей, и бед, и лукавствия избавите вражия, Христовы воини, мученицы четыредесяте. Силу, пребогатии, Божественную с Небесе приемше и крепость, соузницы Христовы, льсти прогонителие бысте, отгоняще всяку идольскую мглу непостоянную и просвещающе мир, мученицы четыредесяте. Украшшеся добротою честнаго мучения и Божественнаго причастницы бывше естества, воистину радуетеся, Свету срастворившеся светлейшему и чистому, Христовы воини, мученицы четыредесяте. Ныне Христу предстояще благочестивым дерзновением и отонуду Божества светом облистаеми, славнии, восхваляющия вы зарею осветитися трисиянною прилежно молите, мученицы четыредесяте. Богородичен: Явльшийся, Дево, души моея примрак света Твоего невещественными блистаньми озари, двере Божественнаго Света, и огня вечнаго избавитися сподоби, Чистая, верою и любовию песньми Тя величающаго. Светилен
Десятицу четверочисленную, победоносный полк, воинство святых мученик воспоим достойно, огнем бо, и студению, и водою посрамиша враждебных полки и от Христа Спаса венцы прияша славы.
Молитва иная
О святии славнии страстоносцы Христовы четыредесяте, во граде Севастии Христа ради мужественно пострадавшии, чрез огнь бо и воду проидосте, и яко друзи Христовы в покой Небеснаго Царствия вшедше, имате велие дерзновение ко Пресвятей Троице ходатайствовати о роде христианском: наипаче же о почитающих святую память вашу, и с верою и любовию вас призывающих. Испросите у всещедраго Бога прощение согрешений наших и жития нашего исправление, да в покаянии и нелицемерной любви друг ко другу поживше, со дерзновением предстанем страшному судищу Христову, и вашим предстательством одесную праведнаго Судии предстанем. Ей, угодницы Божии, будите нам защитницы от всех враг видимых и невидимых, да под кровом святых ваших молитв избавимся от всех бед, зол и напастей до последняго дне жизни нашея, и тако прославим великое и достопокланяемое имя вседетельныя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Житие святого Валерия Мелитинского
Жизнь святого Валерия Мелитинского приходится на время кровавых раннехристианских гонений, в период правления языческих императоров Рима Максимилиана и Диоклетиана. Святой проживал на территории Кападокии, и был одним из солдат дружины Диоклетиана, под предводительством Иерона.
Когда начались массовые уничтожения верующих язычниками, Диоклетиан приказал отправиться в Каппадокию жестокого и лукавого Лизия, что бы тот решил вопрос с христианским настроем жителей этого города. И тот рьяно принялся за дело, собирая вокруг себя языческие дружины, которые усердно расправлялись с детьми Христовыми.
Прознав, что Иерон со своей дружиной очень силен, Лизий захотел заполучить его расположение, но его ожидала новость, что вся дружина была христианского вероисповедания. Это послужило яростному преследованию всех 33 воинов, среди которых был и Валерий Мелитинский.
Валерий, совместно со своими братьями во Христе, спасаясь от ареста, скрылись в пещере, где пришлось принять бой с языческими воинами, которым никак не удавалось взять их силой. Тогда язычники придумали выманить его военачальника, Иерона, предоставив другу и матери воздействовать на его разум. Но Иерон только попрощался с ними, сказа что никогда не изменит вере своей, также, как и его воины. Он вернулся к своей дружине, которая согласилась сдаться врагу своему и принять мученическую смерть за Христа.
Святого Валерия, как и его собратьев, заключили под стражу, и выводили его только для ожесточенных пыток, дабы тот отказался от христианской веры, и свершил языческие жертвоприношения. Проявленная стойкость святого только раздражала и ожесточала свершаемые пытки. Ни лесть, ни страшные мучения, не смогли сломить волю святого. Лизий приговорил их к смертной казни, через усекновение головы.
Ступая к месту своей кончины, Валерий, вместе со своими братьями, радостно пел слова из псалмов, а затем, преклонив колени, молился Богу, чтобы тот принял к себе его душу. На этих словах голова святого Валерия была отсечена.
Мученик Вале́рий Севастийский
Краткие жития 40 мучеников Севастийских: Кириона, Кандида, Домна, Исихия, Ираклия, Смарагда, Евноика, Валента, Вивиана, Клавдия, Приска, Феодула, Евтихия, Иоанна, Ксанфия, Илиана, Сисиния, Ангия, Аетия, Флавия, Акакия, Екдикия (Екдита), Лисимаха, Александра, Илия, Горгония, Феофила, Дометиана, Гаия, Леонтия, Афанасия, Кирилла, Сакердона, Николая, Валерия, Филоктимона, Севериана, Худиона, Мелитона и Аглаия
В 313 году император Константин Великий подписал закон о свободе исповедания веры. Его соправитель император Ликиний тоже подписал этот закон, но в подвластных ему областях гонения на христиан продолжались. Около 320 года в городе Севастии, в Армении, стояло римское войско. В войске находилось 40 воинов-христиан родом из Каппадокии (ныне на территории Турции). Военачальник Агриколай принуждал их принести жертву идолам, но воины отказались.
Тогда воинов арестовали и связанными повели к озеру близ города Севастии. Стояла зима, вечерело. Воинов раздетыми поставили в покрытое льдом озеро. Страшная стужа сковала члены святых мучеников, и они начали замерзать. Мучение это было для них особенно тяжелым, потому что на берегу озера для соблазна была поставлена теплая баня. Кто хотел спасти свою жизнь, должен был заявить тюремному сторожу, что он отрекся от Христа, и тогда он мог войти в теплую баню и отогреться. Всю ночь воины мужественно переносили лютый мороз, ободряя друг друга и поя священные гимны Богу.
Ранним утром один из воинов не выдержал страданий. Он вышел из озера и поспешил к бане. Но как только теплый воздух коснулся его тела, он упал мертвым. Вскоре после этого тюремный сторож Аглаий увидел, как над мучениками, оставшимися в озере, заблистал неземной свет. Аглаий был так потрясен этим чудом, что, объявив себя христианином, сбросил с себя одежду и присоединился к 39 мученикам. Мучители, пришедшие немного спустя, увидели, что воины-христиане не только не замерзли, но, по-видимому, даже отогрелись. Тогда мучители молотами перебили им голени и побросали в огонь, а потом обугленные кости мучеников сбросили в реку.
Через три дня мученики явились епископу Севастийскому Петру и рассказали о своем подвиге. Еп. Петр собрал их кости и с честью похоронил. Имена мучеников сохранились: Кирион, Кандид, Домн, Исихий, Ираклий, Смарагд, Евноик, Валент, Вивиан, Клавдий, Приск, Феодул, Евтихий, Иоанн, Ксанфий, Илиан, Сисиний, Аггей, Аетий, Флавий, Акакий, Екдекий, Лисимах, Александр, Илий, Горгоний, Феофил, Домитиан, Гаий, Леонтий, Афанасий, Кирилл, Сакердон, Николай, Валерий, Филиктимон, Севериан, Худион, Мелитон и Аглаий. Память 40 мучеников относится к кругу наиболее чтимых праздников. В день их памяти, 9 марта, облегчается строгость Великого поста и совершается Литургия Преждеосвященных даров.
Полные жития 40 мучеников Севастийских: Кириона, Кандида, Домна, Исихия, Ираклия, Смарагда, Евноика, Валента, Вивиана, Клавдия, Приска, Феодула, Евтихия, Иоанна, Ксанфия, Илиана, Сисиния, Ангия, Аетия, Флавия, Акакия, Екдикия (Екдита), Лисимаха, Александра, Илия, Горгония, Феофила, Дометиана, Гаия, Леонтия, Афанасия, Кирилла, Сакердона, Николая, Валерия, Филоктимона, Севериана, Худиона, Мелитона и Аглаия
В 313 году святой Константин Великий издал указ, согласно которому христианам разрешалась свобода вероисповедания и они уравнивались в правах с язычниками. Но его соправитель Ликиний был убежденным язычником и в своей части империи решил искоренить христианство, которое значительно распространилось там. Ликиний готовился к войне против Константина и, боясь измены, решил очистить от христиан свое войско.
В то время в армянском городе Севастии одним из военачальников был Агриколай, ревностный сторонник язычества. Под его началом была дружина из сорока каппадокийцев, храбрых воинов, которые вышли победителями из многих сражений. Все они были христианами. Когда воины отказались принести жертву языческим богам, Агриколай заключил их в темницу. Воины предались усердной молитве и однажды ночью услышали глас: «Претерпевший до конца, тот спасен будет».
На следующее утро воинов вновь привели к Агриколаю. На этот раз язычник пустил в ход лесть. Он стал восхвалять их мужество, молодость и силу и снова предложил им отречься от Христа и тем снискать себе честь и расположение самого императора. Снова услышав отказ, Агриколай велел заковать воинов. Однако старший из них, Кирион, сказал: «Император не давал тебе права налагать на нас оковы». Агриколай смутился и приказал отвести воинов в темницу без оков.
Через семь дней в Севастию прибыл знатный сановник Лисий и устроил суд над воинами. Святые твердо отвечали: «Возьми не только наше воинское звание, но и жизни наши, для нас нет ничего дороже Христа Бога». Тогда Лисий велел побить святых мучеников камнями. Но камни летели мимо цели; камень, брошенный Лисием, попал в лицо Агриколаю. Мучители поняли, что святых ограждает какая-то невидимая сила. В темнице воины провели ночь в молитве и снова услышали утешающий их голос Господа: «Верующий в Меня, если и умрет, оживет. Дерзайте и не страшитесь, ибо восприимете венцы нетленные».
На следующий день суд перед мучителем и допрос повторился, воины же остались непреклонны.
Стояла зима, был сильный мороз. Святых воинов раздели, повели к озеру, находившемуся недалеко от города, и поставили под стражей на льду на всю ночь. Чтобы сломить волю мучеников, неподалеку на берегу растопили баню. В первом часу ночи, когда холод стал нестерпимым, один из воинов не выдержал и бросился бегом к бане, но едва он переступил порог, как упал замертво. В третьем часу ночи Господь послал отраду мученикам: неожиданно стало светло, лед растаял, и вода в озере стала теплой. Все стражники спали, бодрствовал только один по имени Аглаий. Взглянув на озеро, он увидел, что над головой каждого мученика появился светлый венец. Аглаий насчитал тридцать девять венцов и понял, что бежавший воин лишился своего венца. Тогда Аглаий разбудил остальных стражников, сбросил с себя одежду и сказал им: «И я – христианин!» – и присоединился к мученикам. Стоя в воде, он молился: «Господи Боже, я верую в Тебя, в Которого эти воины веруют. Присоедини и меня к ним, да сподоблюсь пострадать с Твоими рабами».
Наутро истязатели с удивлением увидели, что мученики живы, а их стражник Аглаий вместе с ними прославляет Христа. Тогда воинов вывели из воды и перебили им голени. Во время этой мучительной казни мать самого юного из воинов, Мелитона, убеждала сына не страшиться и претерпеть все до конца. Тела мучеников положили на колесницы и повезли на сожжение. Юный Мелитон еще дышал, и его оставили лежать на земле. Тогда мать подняла сына и на своих плечах понесла его вслед за колесницей. Когда Мелитон испустил последний вздох, мать положила его на колесницу рядом с телами его святых сподвижников. Тела святых были сожжены на костре, а обуглившиеся кости брошены в воду, чтобы христиане не собрали их.
Спустя три дня мученики явились во сне блаженному Петру, епископу Севастийскому, и повелели ему предать погребению их останки. Епископ с несколькими клириками ночью собрал останки славных мучеников и с честью похоронил их.
См. также:
- Страдание святых сорока мучеников, в армянской Севастии свт. Димитрий Ростовский
- Память святых сорока мучеников, в Севастийском озере мучившихся иером. Макарий Симонопетрский
Житие святой Валерии Кесарийской
О жизненном пути раннехристианской святой Валерии Кесарийской известно очень мало, и те данные, которые присутствуют в «Житиях святых» очень скудны.
Одно известно доподлинно, что Валерия проживала в Палестинском городе Кесарии, на рубеже 2 и в начале 3 веков, во времена особо ожесточенных гонений на христиан, при правлении императора Диоклетиана. Он укрепил границы своей страны и восстановил мир в Римской империи, но никак не мог справиться с влиянием распространяющегося христианства.
Совместно с Галерием, своим соправителем, Диоклетиан издает указы запрещающие христианское вероисповедание, и повсеместно происходят ожесточенные преследования детей Христовых, уничтожались христианские книги и закрывались храмы, под видом разных угроз, требовались отречения от веры в Христа, а не согласных подвергали казни.
Валерия, совместно со своими сестрами во Христе, в это время проживали в отдалении от мирской суеты, ведя жизнь праведную, в молениях о народе, о прощении грехов и прекращении гонений. Так же они помогали всем страждущим, и просвещали людей о преимуществах новой веры перед верой в язычество. Яростные ревнители языческой веры прознали об их занятиях и доложили своему правителю.
Схваченную Валерию и ее сестер арестовали, и всеми разнообразными способами, от увещеваний и страшных пыток, старались заставить принести жертвоприношения языческому божеству. Валерия первой отказалась совершить требуемые действия, а следом за ней и ее подруги, что послужило незамедлительной смертной казни.
Имя Валерий
Восточнославянское чрезмерно популярное имя, образовано от латинского (Valerius) в значении — «здоровый и сильный». Устаревшая форма — Валериан. Валерии — один из патрицианских родов Древнего Рима.
Православные Именины (День Ангела):
22 март — мученик Валерий Севастийский. 20 ноября — мученик Валерий Мелитинский.
Святой Валерий (Уалерий устаревшее) Севастийский (Севастия- город в Армении, ныне в Турции) — один из сорока мучеников-воинов армянского города Севастии (имена друхих мучеников принявших мученическую смерть за веру вместе с Валерием: Кирион, Кандид, Домн, Исихий, Ираклий, Смарагд, Евноик, Уалент (Валент), Вивиан, Клавдий, Приск, Феодул, Евтихий, Иоанн, Ксанфий, Илиан, Сисиний, Ангий, Аетий, Флавий, Акакий, Екдикий, Лисимах, Александр, Илий, Горгоний, Феофил, Дометиан, Гаий, Леонтий, Афанасий, Кирилл, Сакердон, Николай, Уалерий (Валерий), Филоктимон, Севериан, Худион, Мелитон и Аглаий). В 313 году в Римской империи императором Константином был издан указ, которым христианская религия была объявлена государственной, но Ликиний, император восточной половины Римской империи, был язычник и, несмотря на указ, решил заставить христиан приносить жертвы своим богам. Узнав, что в императорских полках много христиан-воинов, Ликиний распорядился, чтобы и воины приносили жертвы бесам. В полку воеводы Агриколая была особенно почетная дружина, состоящая из сорока воинов-христиан, всегда непобедимая в делах ратных. Призвав дружину к себе, воевода льстивыми обещаниями и угрозами пытался заставить дружину принести жертвы богам. Но, что бы ни говорил воевода, воины дружно отвечали: «Мы — христиане». Убеждать дружину прибыл князь Лисий, наделенный большими полномочиями от императора. Лисий повторил то же, что уже говорил воевода, но получил от воинов еще более твердый отказахское Тогда князь приказал бить воинов камнями по устам, но когда слуги стали исполнять приказание, камни летели обратно и поражали слуг. Тогда мучители приказали связать сорок святых воинов и вести их к озеру. Была зима, вода в озере была ледяная, а сорок воинов обнаженными были поставлены посреди озера на всю ночь. В третьем часу ночи на святых мучеников полился свет как будто летнего солнца, который рассеял холод и согрел воду. Утром мучители увидели воинов живыми и не пострадавшими от зимней стужи. Один из римлян — Аглай — видя стойкость духа христиан сам разделся и присоединился к стоявшим в озере. Тогда начались бесчеловечные истязания святых им перебили голени и мучали пока не наступила смерть каждого из мучеников. Тела их были сожжены в огромном костре на виду у всех горожан.
Память 40 мучеников относится к кругу наиболее чтимых праздников. В день их памяти облегчается строгость Великого Поста и совершается Литургия преждеосвященных даров.