Какая молитва читается на Покров Пресвятой Богородицы


Молитва Божией Матери пред иконой Ея «Покров»

Покров

Иконография: Введение во храм Пресвятой Богородицы Датировки: XIX в. Конец XIX века.Иконописная школа или художественный центр: Палехская школа иконописи Материал: Дерево, левкас, темпера. Размеры иконы: высота 44,6 см, ширина 37,2 см. На иконе представлена сцена многофигурная композиция Введение Богородицы во храм. Инв. № ГМПИ 1692612. ДИ-86-И. © Государственный музей Палехского искусства.

Молитва первая

О, Пресвята́я Де́во, Ма́ти Го́спода вы́шних сил, Небесе́ и земли́ Цари́це, гра́да и страны́ на́шея Всемо́щная Засту́пнице! Приими́ хвале́бно благода́рственное пе́ние сие́ от нас, недосто́йных раб Твои́х, и вознеси́ моли́твы на́ша ко Престо́лу Бо́га Сы́на Твоего́, да ми́лостив бу́дет непра́вдам на́шим, и проба́вит благода́ть Свою́ чту́щим всечестно́е и́мя Твое́ и с ве́рою и любо́вию покланя́ющимся чудотво́рному о́бразу Твоему́. Не́смы бо досто́йни от Него́ поми́ловани бы́ти, а́ще не Ты уми́лостивиши Его́ о нас, Влады́чице, я́ко вся Тебе́ от Него́ возмо́жна суть. Сего́ ра́ди к Тебе́ прибега́ем, я́ко к несомне́нней и ско́рой Засту́пнице на́шей: услы́ши нас, моля́щихся Тебе́, осени́ нас вседержа́вным покро́вом Твои́м, и испроси́ у Бо́га Сы́на Твоего́: па́стырем на́шим ре́вность и бде́ние о душа́х, градоправи́телем му́дрость и си́лу, судия́м пра́вду и нелицеприя́тие, наста́вником ра́зум и смиренному́дрие, супру́гом любо́вь и согла́сие, ча́дом послуша́ние, оби́димым терпе́ние, оби́дящим страх Бо́жий, скорбя́щим благоду́шие, ра́дующимся воздержа́ние, всем же нам дух ра́зума и благоче́стия, дух милосе́рдия и кро́тости, дух чистоты́ и пра́вды. Ей, Госпоже́ Пресвята́я, умилосе́рдися на немощны́я лю́ди Твоя́; разсе́янныя собери́, заблу́ждшия на путь пра́вый наста́ви, ста́рость поддержи́, ю́ныя уцелому́дри, младе́нцы воспита́й, и при́зри на всех нас призре́нием ми́лостиваго Твоего́ заступле́ния, воздви́гни нас из глубины́ грехо́вныя и просвети́ серде́чныя о́чи на́ша ко зре́нию спасе́ния, ми́лостива нам бу́ди зде и та́мо, в стране́ земна́го прише́льствия и на стра́шнем суде́ Сы́на Твоего́; преста́вльшияся же в ве́ре и покая́нии от жития́ сего́ отцы́ и бра́тию на́шу в ве́чней жи́зни со А́нгелы и со все́ми святы́ми жи́ти сотвори́. Ты бо еси́, Госпоже́, Сла́ва Небе́сных и Упова́ние земны́х, Ты по Бо́зе на́ша Наде́жда и Засту́пница всех, притека́ющих к Тебе́ с ве́рою. К Тебе́ у́бо мо́лимся, и Тебе́, я́ко Всемогу́щей Помо́щнице, са́ми себе́ и друг дру́га и весь живо́т наш предае́м, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая

Цари́це моя́ Преблага́я, Наде́ждо моя́ Пресвята́я, прия́телище си́рым и стра́нным Засту́пнице, бе́дствующих по́моще и озлобля́емых покро́ве, зри́ши мою напа́сть, зри́ши мою́ скорбь: отвсю́ду искуше́нием одержи́м есмь, а заступа́ющаго несть. Ты у́бо сама́ помози́ ми я́ко не́мощну, окорми́ мя я́ко стра́нна, наста́ви я́ко заблу́ждша, уврачу́й и спаси́ я́ко безнаде́жна. Не и́мам бо ины́я по́мощи, ни ина́го предста́тельства, ни утеше́ния, то́кмо Тебе́, о Ма́ти всех скорбя́щих и обремене́нных! При́зри у́бо на мя, гре́шнаго и во озлобле́нии су́щаго, и покры́й мя пресвяты́м омофо́ром Твои́м, да изба́влен бу́ду от зол, мя обыше́дших, и восхвалю́ вы́ну препе́тое и́мя Твое́. Ами́нь.

Тропарь

глас 4:

Днесь благове́рнии лю́дие све́тло пра́зднуем/ осеня́еми Твои́м, Богома́ти, прише́ствием,/ и к Твоему́ взира́юще Пречи́стому о́бразу, уми́льно глаго́лем:/ покры́й нас честны́м Твои́м Покро́вом,/ и изба́ви нас от вся́каго зла,/ моля́щи Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,// спасти́ ду́ши на́ша.

Кондак

глас 3:

Де́ва днесь предстои́т в це́ркви,/ и с ли́ки святы́х неви́димо за ны мо́лится Бо́гу,/ А́нгели со архиере́и покланя́ются,/ апо́столи же со проро́ки ликовству́ют:// нас бо ра́ди мо́лит Богоро́дица Преве́чнаго Бо́га.

Величание

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ и чтим Покро́в Твой святы́й:/ Тя бо ви́де святы́й Андре́й на возду́се,// за ны Христу́ моля́щуюся.

Ино величание

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Ма́ти Христа́, Бо́га на́шего,// и всесла́вный сла́вим Покро́в Твой.

Ино величание

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Ма́ти Христа́, Бо́га на́шего,/ И́же к Сы́ну Свои́ ру́це простира́ющи, и о ми́ре моля́щися,/ и честны́м Свои́м омофо́ром защища́ющи // град и лю́ди от враго́в на́ших.

Сильная защита и помощь детям и внукам, Акафист Покрову Пресвятой Богородицы

Избранней предвечным Царем, превышшей всякаго создания, небесе и земли Царице, пришедшей иногда во Влахернскую церковь на молитву, достойное поклонение с благодарением приносяще, яко во тме сущии, под Твой светящийся омофор с верою и умилением прибегаем.

Ты же, яко имущи державу непобедимую, от всяких нас бед свобождай, да зовем Ти:

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Икос 1.

Архангел и ангел множество, с Предтечею, Богословом и всех святых ликом сопредсташа Тебе, Царице своей, в церкви Влахернстей и, умиленная моления Твоя о всем мире слышавше, со удивлением возопиша таковая:

Радуйся, Бога Отца безначальнаго предвечное благоволение; радуйся, Бога Сына безлетнаго пречистое вместилище.

Радуйся, Бога Духа Всесвятаго избранное жилище; радуйся, горних чинов ангельских непрестающее удивление.

Радуйся, темных сил адских всегрозное устрашение; радуйся, Юже на воздусе сретают многоочитии херувими.

Радуйся, Ейже похвальная восписуют шестокрилатии серафими; радуйся, Еяже преблагому покрову и мы, земнороднии, благодарне покланяемся.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 2.

Видевше Тя святый Андрей со Епифанием в церкви на воздусе за христианы Богу молящуюся, познаша, яко Матерь еси вознесшагося на небо Христа Бога нашего, и, припадше на землю, радостно покланяхуся всеблагому покрову Твоему, зовуще: Аллилуиа.

Икос 2.

Разум недоразумеваемый еси, Богородице Дево, в защищении людей православных, сего ради врази наши и не познают, коль сильна есть молитва Божия Матере. Мы же, о Твоем всемощнем заступлении добре ведуще, сице к Тебе со умилением зовем:

Радуйся, премилосердая утешительнице всех скорбящих и обремененных; радуйся, неусыпающая наставнице всех заблуждших и ослепленных.

Радуйся, праведно движимый гнев Божий на нас Твоим молением скоро утоляющая; радуйся, злыя страсти наша всемощным мановением укрощающая.

Радуйся, крепкое возбуждение спящих совестей; радуйся, нетрудное преодоление беззаконных навыков.

Радуйся, Еяже ради ад стенет и дуси злобы трепещут; радуйся, Еяже ради врата рая всем нам отверзаются.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 3.

Сила Вышняго осеняет с верою и благоговением прибегающих к Твоему всечестному покрову: единей бо точию Тебе, Пресвятей и Пречистей Матери Божией, дадеся, да всякое прошение Твое исполнится.

Тем убо всяк возраст верных славословит Тя и Сына Твоего, зовущь: Аллилуиа.

Икос 3.

Имущи богатство милосердия неоскудное, всем концем земли простираеши руку помощи, Владычице: болящим — исцеление, страждущим — ослабу, слепым — прозрение и всем вся, по коегождо потребе подаеши, благодарне вопиющим:

Радуйся, православия несокрушимая крепосте и оградо; радуйся, святых храмов и олтарей первейшее украшение.

Радуйся, благочестия вернейшее ограждение; радуйся, благосердых градоправителей неусыпающая споспешнице.

Радуйся, непобедимая воеводо вождей и воинств христианских; радуйся, святое зерцало правды судиям немздоприимным.

Радуйся, совершенный разуме наставников и детоводителей; радуйся, благословение домов и семейств благочестивых.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 4.

Бурею многих бед одержимым нам помогаеши, Владычице: стоиши бо пред лицем олтаря Господня, воздвигши руце Твои и молишися, яко да нашу недостойную молитву призрит Господь, Царь славы, и послушает прошения призывающих имя Твое святое, к Сыну же Твоему зовущих: Аллилуиа.

Икос 4.

Услыша Господь Бог Иисуса Навина молящася, и повелевающа солнцу стати, дондеже отмстит врагом.

Слышит и Твоя ныне моления Господь Иисус, избранная палато Духа Святаго.

Темже и мы, грешнии, на Твой надеющеся покров, Тебе, яко Божией Матери, глаголати дерзаем:

Радуйся, от Солнца мысленнаго озаренная и нас светом незаходимым просвещающая;

радуйся, сиянием пречистыя души Твоея всю землю просветившая.

Радуйся, чистотою телесе Твоего

вся небеса возвеселившая; радуйся,

святых обителей Христовых покров и снабдение.

Радуйся, верных пастырей Церкве бодрость и вразумление; радуйся, богобоязненных иноков и инокинь наставнице.

Радуйся, невозмущаемое успокоение благоговейных старцев; радуйся, тайное веселие чистых дев и вдовиц.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 5.

Боговидец Моисей во ополчении иногда на Амалика, егда руце воздвизаше, Израиль одолеваше, егда же руце низпущаше, тогда Амалик побеждаше, поддержащими же его укреплен, победи врага.

Ты же, о Богомати, воздевши руце Твои на умоление, аще и никимже поддержима, всегда побеждаеши враги христианския, и нам щит еси непобедим, вопиющим: Аллилуиа.

Икос 5.

Видевше Тя святых собори на воздусе в церкви Влахернстей, молебнии руце к Сыну и Богу простирающую, радостно со архангелы и ангелы благодарную Ти песнь воспеша.

Мы же крепчайшима, паче Моисеовых рук, дланьма Твоима укрепляеми, умильно вопием:

Радуйся, Еяже руце поддержит за всех нас единая Ея к нам любовь и милосердие;

радуйся, пред Неюже врази наша, видимии и невидимии, стояти не могут.

Радуйся, темное полчище страстей и похотей наших прогоняющая; радуйся, Огнь Божественный — Христа неопально на руку Своею д ержащая и нас, хладных, тем воспламеняющая.

Радуйся, воинствующих на плоть целомудрием изрядное венчание; радуйся, подвизающихся в посте и безмолвии присное собеседование.

Радуйся, изнемогающих от уныния и печали скорая утешительнице; радуйся, благодатию смирения и терпения снабдевающая.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 6.

Проповедник неоскудеваемыя благодати и милостей Твоих явися святый Роман Сладкопевец, егда от Тебе во сне прият свиток книжный на снедение: тем убо умудрен, начат разумно пети во славу Твою, святым же писати похвальная, взывая с верою: Аллилуиа.

Икос 6.

Возсияла еси от истиннаго Солнца правды заря, Дево Богоотроковице, просвещающая всех премудростию Бога, Сына Твоего, и в познание истины приводящая зовущих Ти таковая:

Радуйся, Божию Силу и Божию Премудрость — Христа плотию породившая; радуйся, юродивую мудрость века сего посрамившая, и ослепленных ею на путь правый наставляющая.

Радуйся, святыя веры охранение и православных догматов наставнице; радуйся, нечестивых ересей и тлетворных расколов искоренительнице.

Радуйся, тайная и неудобь предвиденная вся добре ведущая, и имже подобает, сказующая; радуйся, лживых провидцев и суетная гадания посрамляющая.

Радуйся, в час недоумений мысль благу на сердце полагающая; радуйся, от пагубных начинаний и несмысленных пожеланий воспящающая.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 7.

Хотяй долготерпеливый Всевидец Господь явити Своего человеколюбия неизследимую щедрот бездну, избра Тебе едину в Матерь Себе, и сотвори Тя людем непреодоленное защищение: да аще кто от них и праведным судом Божиим осуждения достоин явится, Твоим обаче державным покровом сохраняется на покаяние, зовый: Аллилуиа.

Икос 7.

Дивная показал еси дела Твоя в Пречистей Матери Твоей, Господи, егда пречудный омофор в руце Ея светящийся паче лучь солнечных явися, имже покрываше люди, сущия в церкви Влахернстей.

О таковем убо знамении милосердаго Ея заступления услышавше, ужасом и радостию одержими, вси глаголаху:

Радуйся, нерукотворенный омофор, аки облак, над всем миром распростершая; радуйся, Превечнаго Архиерея, Сына Своего, знамение на руце Своей держащая.

Радуйся, новую милость и новую благодать сим в Церкви Православней являющая; радуйся, столпе облачный, от искушений и соблазнов мира всех нас покрывающий.

Радуйся, столпе огненный, среди мглы греха всем нам путь спасения показующий; радуйся, явных благочестия подвижников явное укрепление.

Радуйся, тайных среди мира рабов Божиих тайное вразумление; радуйся, и мене, обнаженнаго добрых дел, не оставляющая Своим покровом и благодатию.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 8.

Дивно Тя от небес во Влахернстей церкви явльшуюся, ангели воспеша, апостоли прославиша, лик святителей и преподобных, и жен святых сословие восхвалиша, Предтеча с Богословом поклонишася, людие же, сущии в церкви, с веселием вопияху: Аллилуиа.

Икос 8.

Всеми вышними и нижними владычествуя Господь, узрев Тя в церкви Матерь Свою стоящу и со умилением к Нему молящуюся, рече: «проси, Мати Моя, зане не отвращуся Тебе, но исполню вся прошения Твоя и благодарственная сице Тебе всех пети научу»:

Радуйся, ковчеже завета, в немже хранится освящение всего рода человеческаго; радуйся, стамно пресвятая, в нейже алчущим правды блюдется Хлеб жизни вечныя.

Радуйся, сосуде всезлатый, в немже уготовася нас ради плоть и кровь Божественнаго Агнца; радуйся, оставленных врачами на Свои всемощныя руце приемлющая.

Радуйся, разслабленных телом, но не духом и верою, со одра болезни воздвизающая; радуйся, погубляющим от недуга ум, новый и лучший смысл подающая.

Радуйся, на стропотнем пути греха и страстей нас премудре запинающая; радуйся, жестокость нераскаяннаго сердца нашего умиляющая.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 9.

Все естество ангельское похвальная приносит Тебе, истинней Божией Матери и Заступнице всех, притекающих к Тебе, ведуще, яко несокрушимым покровом Твоим праведных возвеселяеши, грешных заступаеши, бедствующих избавляеши и молишися о всех верных, зовущих: Аллилуиа.

Икос 9.

Ветии многовещаннии, яко рыбы безгласныя, недоумеют, како восхвалити по достоянию великий всечестнаго Покрова Твоего праздник: вся бо о Тебе от них глаголемая не суть довольна к единому изчислению щедрот Твоих. Мы же, Твоя неисчетныя благодеяния видяще, с веселием взываем:

Радуйся, от язвы и всегубительства смертнаго нас соблюдающая; радуйся, от внезапнаго колебания земли грады и веси сохраняющая.

Радуйся, от разлияния вод и потопления рукою крепкою возводящая; радуйся, от запаления огненнаго росою молитв Твоих избавляющая.

Радуйся, от глада душевнаго и телеснаго Хлебом Жизни снабдевающая; радуйся, удары молнии и грома от главы нашея отводящая.

Радуйся, от нашествия иноплеменник и тайных убийц спасающая; радуйся, от домашния брани и вражды единокровных миром и любовию ограждающая.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 10.

Спасти хотяй род человеческий от прелести вражия человеколюбец Господь Тебе, Матерь Свою, дарова земным нам в помощь, покров и защиту, да будеши печальным утешение, скорбящим радование, обидимым заступница, и да всех из глубины греховныя воздвигнеши, поющих: Аллилуиа.

Икос 10.

«Царю Небесный — глаголаше в молитве на воздусе со ангелы стоящая Всенепорочная Царица, — приими всякаго человека, молящаяся к Тебе и призывающа имя Мое на помощь, да не отыдет от лика Моего тощь и неуслышан». Сию всеблагую молитву слышавше, собори святых благодарне возопиша:

Радуйся, чистых руками и сердцем земледельцев благословенными плодами венчающая; радуйся, помоще и праведное мздовоздаяние всем право куплю деющим.

Радуйся, клятвопреступлений и неправедных стяжаний всенародное обличение; радуйся, бедствующим в пути, на суше и водах внезапное вспоможение.

Радуйся, безчадных родителей плодами веры и духа веселящая; радуйся, безматерних сирот незримая воспитательнице.

Радуйся, крепкая заступнице сущих в плену и изгнании; радуйся, неусыпающая попечительнице во узах и темнице седящих.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 11.

Пение всеумиленное слышаще и теплей Твоей молитве о нас внемлюще, просим Тебе, Дево Богородице, не презри гласа рабов Твоих: к Тебе бо в напастех и скорбех прибегаем и пред Тобою в бедах наших слезы проливаем, зовуще: Аллилуиа.

Икос 11.

Яко светоприемную свещу, в молитве горящую, видяще Тя на воздусе Влахернская церковь, согласно со множеством людей, в ней бывших, возглашаше: «откуду мне сие, да прииде Мати Господа моего ко мне» Святый же Андрей со Епифанием тепле моляхуся к Тебе, зовуще:

Радуйся, всех даров духовных и телесных независтная подательнице; радуйся, полагающих начало покаяния грешников верная предстательнице.

Радуйся, борющихся со страстьми и прилогами вражиими всегдашняя споборнице; радуйся, незримое укрощение владык жестоких и зверонравных.

Радуйся, тайный покое и отрадо рабов кротких и страждущих; радуйся, всежеланное совершение благих супружеств.

Радуйся, матерей детородящих скорое и безболезненное разрешение; радуйся, в час кончины единая всем нам помощнице.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 12.

Благодать Божественную испроси нам у Сына Твоего и Бога, простри нам руку помощи, отжени от нас всякаго врага и супостата, и умири нашу жизнь, да не погибнем люте, без покаяния, но приими нас в вечныя кровы, Покровительнице наша, да радующеся Тебе зовем: Аллилуиа.

Икос 12.

Поюще Твой державный покров, хвалим Тя вси, яко твердую предстательницу нашу, и покланяемся Тебе, о нас молящейся: веруем бо и надеемся, яко испросиши у Сына Твоего и Бога благая вечная и временная, всем с любовию вопиющим Тебе сице:

Радуйся, всей вселенней крепкое заступление; радуйся, всех стихий земных и небесных освящение.

Радуйся, всех времен года благословение; радуйся, всех наветов и искушений от мира, плоти и диавола находящих, попрание.

Радуйся, нечаемое примирение ожесточенно враждующих; радуйся, недоведомое исправление нераскаянных грешников.

Радуйся, не отвергающая всеми презренных и отверженных; радуйся, самих отчаянных от рова погибели исхищающая.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Кондак 13.

О, всепетая Мати, пречистая Госпоже, Дево Богородице!

К Тебе возвожду душевныя и телесныя очи, к Тебе простираю разслабленныя руце и из глубины сердца вопию: призри на веру и смирение души моея, покрый мя всемощным омофором Твоим, да избавлюся от всех бед и напастей, и в час кончины моея, о Всеблагая, предстани мне и уготованнаго ради грехов моих избави мучения, да выну покланяяся зову: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й.

Икос 1.

Архангел и ангел множество, с Предтечею, Богословом и всех святых ликом сопредсташа Тебе, Царице своей, в церкви Влахернстей и, умиленная моления Твоя о всем мире слышавше, со удивлением возопиша таковая:

Радуйся, Бога Отца безначальнаго предвечное благоволение; радуйся, Бога Сына безлетнаго пречистое вместилище.

Радуйся, Бога Духа Всесвятаго избранное жилище; радуйся, горних чинов ангельских непрестающее удивление.

Радуйся, темных сил адских всегрозное устрашение; радуйся, Юже на воздусе сретают многоочитии херувими.

Радуйся, Ейже похвальная восписуют шестокрилатии серафими; радуйся, Еяже преблагому покрову и мы, земнороднии, благодарне покланяемся.

Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

О семье и детях

Молитва

Влады́чице Преблагослове́нная, возьми́ под Сво́й покро́в семью мою́. Всели́ в сердца́ супру́га моего́ и ча́д на́ших ми́р, любо́вь и непрекословие всему́ до́брому; не допусти́ никого́ из семьи́ мое́й до разлуки и тя́жкаго расставания, до преждевременныя и внеза́пныя сме́рти без покая́ния. А до́м на́ш и все́х на́с, живу́щих в не́м, сохрани́ от о́гненнаго запале́ния, воровскаго нападе́ния, вся́каго зла́го обстоя́ния, разнаго страхова́ния и диа́вольскаго наважде́ния. Да и мы́ ку́пно и разде́льно, я́вно и сокрове́нно бу́дем прославлять и́мя Твое́ Свято́е всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Правила чтения молитв Богородице

Существует специальное богородичное правило, которое диктует условия обращения к Божьей Матери. Это чтение молитв 150 раз подряд. Богородичным правилом постоянно пользовался преподобный Серафим Саровский. Суть этого введения заключалась в том, что нужно было полностью прочувствовать каждое слово молитвы, пропуская его через себя, и не относиться к этому формально ни в коем случае. Считается, что сама Богоматерь завещала соблюдать это правило.

Кроме того, обращения к Деве Марии помогают, если:

  • На душе возникает неизбывная тяжесть.
  • Если близким, родным или знакомым нужна небесная помощь. Тогда советуют читать молитву к Деве Марии, чтобы обратить ее внимание на возникшую ситуацию.
  • Когда хочется благодарить Небесную Царицу за подвиг, который помог человечеству обрести второй шанс.

Лучше всего, если икона Богоматери будет выделена отдельно среди домашнего иконостаса. Особенно это касается женщин, ведь дева Мария традиционно покровительствует матерям, женам, сестрам.

Кратко о происхождении праздника

Издавна это церковное торжество любимо именно на Руси, именуемой Домом Богородицы. Ее заступления, помощи всегда сугубо просили именно этим осенним днем. О плате, распростертом над народом, напоминает то ясное небо цвета Ее одежд, то белый снег, покрывающий готовую к зиме землю. Таков Покров.

Происхождение этого так глубоко переживаемого русичами праздника – византийское.

Защитница христиан

Согласно большинству источников, 1 октября (ст.ст.) 910 г. в церкви Богородицы, находившейся во Влахерне, местности Константинополя, Пречистая явилась на воздухе блаженному Андрею (по некоторым данным, родом из славян) и его ученику. Было это во время особой, покаянной молитвы к Ней – ведь город уже не впервые осаждали варвары. И не первый уже раз моление именно на этом месте, где хранились честной Пояс Богоматери и другие связанные с Ней реликвии, спасало людей.

В тот день блаж. Андрей видел Богородицу окруженной множеством святых, Ангелов. Среди вошедших с Ней через врата храма он заметил пророков, Апостолов. Медленно двигалась Она к алтарю, а затем пала на колени перед престолом со слезной молитвой о людях. Встав, Пречистая сняла с главы плат, а потом распростерла его над молящимися.

И хотя о виденном святым скоро узнал весь город, а враги потерпели поражение, у византийцев так и не сложилось особого церковного почитания праздника. А вот на Руси он известен был уже с первых веков по Крещении.

На Руси

Издревле известные Русской Церкви предания говорят: варварами, осадившими столицу Византии, были славяне. К тому же год события, определившего празднование, русские источники ставят под сомнение. Летописцы считают, что чудо во Влахерне случилось примерно на 50-60 лет раньше – около 860 г. Мнение это разделяют также некоторые церковные историки. Например, А.В. Карташев приводит слова патриарха Фотия, сказанные по поводу осады города:

«Помните ли вы ту мрачную и страшную ночь, когда жизнь всех нас готова была закатиться вместе с закатом солнца и свет нашего существования поглощался глубоким мраком смерти? Помните ли тот час невыносимо горестный, когда приплыли к нам варварские корабли, дышащие чем-то свирепым, диким и убийственным… Когда, воздевая руки к Богу, всю ночь мы просили у Него помилования, возложив на Него все свои надежды, тогда избавились от несчастья, тогда сподобились отмены окружавших нас бедствий. Тогда мы увидели рассеяние грозы и узрели отступление гнева Господня от нас. Ибо мы увидели врагов наших удаляющимися, и город, которому угрожало расхищение, избавившимся от разорения…»

По русской версии, на столицу Византии безуспешно ходили Киевские князья – Аскольд и Дир. Именно после чудесного явления силы Божией они вернулись к Константинополю, но мирно: чтобы принять Крещение.

Традиции

Праздник, столь любимый русичами, имеет множество самых разнообразных традиций.

Память усопших

Одна из давних традиций Покрова, ныне оставшаяся в некоторых епархиях Русской Церкви – Покровская Родительская Суббота. Она восходит к древней языческой традиции поминовения предков, но приобрела новое значение с XVI в.

Именно на Покров Пресвятой Богородицы, 1 октября 1552 г. состоялся решающий штурм г. Казани войсками Ивана Грозного.

Однако первоначально специального дня памяти воинов, погибших во время взятия города, не было. На это обратил внимание в начале 1590-х гг. Ермоген, тогдашний Казанский митрополит (впоследствии – патриарх, священномученик). Он просил патр. Иова ввести такой день памяти наряду с поминанием Казанских мучеников за веру.

25 февраля 1592 г. установлен день памяти погибших при взятии города. В указе патриарха Иова говорится:

«По всем православным воинам, убитым под Казанью и в пределах казанских, совершать в Казани и по всей Казанской митрополии панихиду в субботний день после Покрова Пресвятой Богородицы».

Эта Родительская Суббота до сих пор отмечается верующими Казанской епархии, а также приходами епархий Вятской, Ижевской и Екатеринбургской.

Ярмарки

Празднование приходилось на окончание всех полевых работ. Поэтому к Покрову всегда приурочивались осенние ярмарки, куда привозили урожай окрестные крестьяне. Одной из самых крупных была Покровская ярмарка в Харькове. А в Сибири такая ярмарка с XIX в. известна в селе Томской губернии, с соименном церковному торжеству названием – Покровское.

Ныне эту традицию пытаются возродить православные разных местностей России, причем, кроме собственно продажи различных товаров, ярмарки сопровождаются фольклорными праздниками, гуляниями. Сегодня подобные ярмарки-фестиваля регулярно проводятся:

  • в г. Тамбове; здесь эта традиция родилась более 300 лет назад и связана с соборным храмом Покрова; к тому же в 1637 г. именно на день праздника основан и сам город; традиция ярмарок возродилась с 2011 г.;
  • в г. Ирбит (Урал); в 2022 г. здесь проведен фестиваль «Покровские гуляния на Урале»;
  • в музее М.А.Шолохова (Боковский район, Ростовская обл.)- так называемая «Каргинская ярмарка» по наименованию казачьей станицы, где расположен музей.

Свадьбы

Издревле Покров связывался со свадебной обрядностью – видимо, по созвучию с обычаем покрывать платом голову замужней женщины. Поэтому именно на этот праздник игрались свадьбы. Тогда же сугубо молились:

  • о замужестве – молодые девушки;
  • о семейном благополучии – те, кто уже обзавелся семьей.

И, конечно, молитва Матери Божией была обязательной перед началом свадебного пира.

Иконография

Покров

Покров Богоматери Датировки: XIV в. Конец XIV в. (около 1399 г.)Иконописная школа или художественный центр: Новгородская школа. Происхождение: из церкви Покрова Зверина монастыря в Новгороде.Материал: Дерево, темпера. Размеры иконы: высота 151 см, ширина 126,5 см. Композиция иконы принадлежит к «новгородскому» типу и является наиболее ранним его примером. Отличительные особенности этого типа следующие: ангелы держат покров над Богоматерью Орантой; над ее головой — поясное изображение благословляющего Христа; справа и слева от ее фигуры представлены лики святителей и ангелов; внизу, в центре — закрытые Царские врата, по сторонам которых слева стоят Иоанн Предтеча, Иоанн Богослов и апостолы, а справа — Андрей Юродивый, Епифаний и мученики. Инв. № 11170. © Новгородский государственный объединенный музей-заповедник. Литература: Иконы Великого Новгорода XI — начала XVI века. М., Авторы проекта Л.В. Нерсесян и С.В.Обух. М. 2008. № 15. С. 197-199. (описание Е. В. Гладышевой)

Иконы праздника имеют русское происхождение: ведь греки Покров не отмечали. Предполагается, что основой для икон Покрова послужили так называемые «акафистные» изображения Богородицы, как бы представляющие собой иллюстрации песнопений Пречистой.

Обычно на иконах изображены:

  • в верхней части – Пречистая с распростертым платом, окруженная святыми, пророками, Апостолами;
  • внизу иконы – блаж. Андрей с учеником Епифанием, а также – прп. Роман Сладкопевец, создатель Акафиста Богородице.

Есть также другие изводы Покрова, где Матерь Божия изображена одна. Но белый распростертый плат – обязательных элемент и этих святых образов.

Одна из самых известных таких икон с 1990-х гг. прославилась как чудотворная в Иоанновском монастыре г. Санкт-Петербурга. Написанная на холсте в начале XX в., она была передана возрожденной обители после лет безбожия. Вскоре произошло чудо обновления святого образа.

Народные суеверия на праздник

Некоторые суеверия возникли в праздник Покровы Пресвятой Богородицы, но они не имеют никакого отношения к священному празднику. Среди суеверий, наиболее популярны такие:

  • В этот день можно было узнать, какая нас ждет зима. Опавшие листья и улетевшие журавли говорят о том, что зимой будет достаточно холодно.
  • Парень, который в этот день находится в тесных отношениях со своей возлюбленной, скорее всего останется с ней на долгое время.
  • Считалось хорошим делом закончить подготовку к зиме до 14 октября.
Рейтинг
( 2 оценки, среднее 4.5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями: