(для келейного чтения)
Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Аминь. Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша. Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Трижды с поклонами.) Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради. Господи, помилуй. (Трижды). Слава, и ныне: Отче наш, Иже еси на Небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго. Господи, помилуй. (12 раз). Слава, и ныне: Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. (Поклон.) Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу. (Поклон.) Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему. (Поклон.)
Псалом 50
Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших, и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих и победиши, внегда судити Ти. Се бо в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся, омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо, всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен, сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая; тогда возложат на олтарь Твой тельцы.
Псалом 69
Боже, в помощь мою вонми, Господи, помощи ми потщися. Да постыдятся и посрамятся ищущии душу мою, да возвратятся вспять и постыдятся хотящии ми злая. Да возвратятся абие стыдящеся глаголющии ми: благоже, благоже. Да возрадуются и возвеселятся о Тебе вси ищущии Тебе, Боже: и да глаголют выну, да возвеличится Господь, любящии спасение Твое. Аз же нищ есмь и убог, Боже, помози ми: Помощник мой и Избавитель мой еси Ты, Господи, не закосни.
Псалом 142
Господи, услыши молитву мою, внуши моление мое во истине Твоей, услыши мя в правде Твоей: и не вниди в суд с рабом Твоим, яко не оправдится пред Тобою всяк живый. Яко погна враг душу мою, смирил есть в землю живот мой, посадил мя есть в темных, яко мертвыя века. И уны во мне дух мой, во мне смятеся сердце мое. Помянух дни древния, поучихся во всех делех Твоих, в творениих руку Твоею поучахся. Воздех к Тебе руце мои: душа моя, яко земля безводная, Тебе. Скоро услыши мя, Господи, исчезе дух мой, не отврати лица Твоего от мене, и уподоблюся низходящим в ров. Слышану сотвори мне заутра милость Твою, яко на Тя уповах. Скажи мне, Господи, путь воньже пойду, яко к Тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих, Господи, к Тебе прибегох. Научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой: Дух Твой Благий наставит мя на землю праву. Имене Твоего ради, Господи, живиши мя, правдою Твоею изведеши от печали душу мою. И милостию Твоею потребиши враги моя и погубиши вся стужающия души моей, яко аз раб Твой есмь.
Вседневное славословие
Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение. Хвалим Тя, благословим Тя (поклон), кланяем Ти ся, славословим Тя (поклон), благодарим Тя, великия ради славы Твоея (поклон.). Господи, Царю Небесный, Боже, Отче Вседержителю, Господи Сыне Единородный, Иисусе Христе, и Святый Душе: Господи Боже, Агнче Божий, Сыне Отечь, вземляй грех мира, помилуй нас; вземляй грехи мира, приими молитву нашу: седяй одесную Отца, помилуй нас. Яко Ты еси един Свят, Ты еси един Господь, Иисус Христос, в славу Бога Отца, аминь. На всяку нощь благословлю Тя и восхвалю имя Твое во веки, и в век века. Господи, прибежище был еси нам в род и род. Аз рех: Господи, помилуй мя, исцели душу мою, яко согреших Тебе. Господи, к Тебе прибегох, научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой: яко у Тебя источник живота, во свете Твоем узрим свет. Пробави милость Твою ведущим Тя. Сподоби, Господи, в нощь сию без греха сохранитися нам. Благословен еси, Господи Боже отец наших, и хвально и прославлено имя Твое во веки, аминь. Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя. Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим. Благословен еси, Владыко, вразуми мя оправданием Твоим. Благословен еси, Святый, просвети мя оправдании Твоими. Господи, милость Твоя во век, дел руку Твоею не презри. Тебе подобает хвала, Тебе подобает пение, Тебе слава подобает, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Символ веры
Верую во Единаго Бога Отца Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребена. И воскресшаго в третий день по писанием. И возшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящаго, Иже от Отца исходящего, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино крещение во оставление грехов. Чаю воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь.
КАНОН Пресвятей Богородице, глас 6 Песнь 1
Ирмóс: Яко по суху пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим вопияше. Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас. (Поклон.) Неоскудну благодать имущи яко Божественную, Мати Безневестная, к Тебе прибегающих не презри, от бед и скорбей присно спасающи. Пресвятая Богородице, спаси нас. Се время наста моего уныния, востани, Пречистая Владычице, и помощи даждь ми руку: Ты бо мир Божественнаго веселия исполнила еси. Слава: Державный Твой покров, Богородительнице, яко Заступница сущи, даждь ми вскоре напастьми одержиму, и невредна от сих сохрани мя. И ныне: Души моей смерть притекает, искушения же ненавидящих, яко аспиды, обыдоша погубити мя: но Сама мя, Богородице, спаси.
Песнь 3
Ирмос: Разширишася на враги моя уста моя, яко утвердися о Господе сердце мое. Пресвятая Богородице, спаси нас. Умерщвленную душу мою прегрешеньми, Живот яко рождшая, Богородице, оживи. Пресвятая Богородице, спаси нас. От всякаго искушения соблюди к Тебе прибегающих, Богородице, упование наше. Слава: От востающих на мя напастей горько спаси мя, Мати Господа моего Пренепорочная. И ныне: Яже мирови спасение подающи Божественным Рождеством Твоим, от бед мя премени.
Песнь 4
Ирмос: Услыша пророк пришествие Твое, Господи, и убояся, яко хощеши от Девы родитися и человеком явитися, и глаголаше: услышах слух Твой и убояхся, слава силе Твоей, Господи. Пресвятая Богородице, спаси нас. Изнеможе нищетою крепость души моея, Богородительнице, и лютое на мя омрачение нападе, от прегрешений имущее наход: призри, яко светоносный облак Божий, и просвети мя, молюся. Пресвятая Богородице, спаси нас. Бури зол моих и смущение прегрешений, преложи в тишину спасения, яко сущи пристанище, Всенепорочная: рыкающе ищут мя, яко львове, пожрети, пагубы тех избави мя, молюся. Слава: В нощи и во дни, на земли же и в мори, и на всяком месте спасение твердо сущи, Богородице покрове непобедимый, спасай мя: по Бозе бо на Тя воистинну христиане уповаем. И ныне: От великих и различных прегрешений же и напастей всегда спасаеши мя: темже яко рождшую Тя Господа молю, и к Тебе прибегаю, непобедимей помощи скорбящим: от бед изведи мольбами Твоими.
Песнь 5
Ирмос: Свет возсияй миру, Христе, просвети сердце мое, от нощи Тебе зовуща, и спаси мя. Пресвятая Богородице, спаси нас. Спасения Тя покров славим, Слова Мати, Всенепорочная, навет не боящеся человеческих. Пресвятая Богородице, спаси нас. Имуще Тя стену необориму, искушений же и печали востания избавляемся, Пречистая. Слава: Изми мя от злых человек языка, Чистая: якоже бо бритва изострися, погубите иский душу мою горько. И ныне: Прилежно Ти припадаю, моляся: яко Мати Зиждителя моего, одержащих мя бед свободи.
Песнь 6
Ирмос: Китом пожрен греховным, вопию Тебе, Христе: яко пророка из истления мя свободи. Пресвятая Богородице, спаси нас. Горести вкус прием, Божественныя сладости отчуждихся, Пречистая. Темже вопию Ти: даруй ми помощь. Пресвятая Богородице, спаси нас. Омрачение страстей раба мя тли содела: темже, Свет рождшая, свободи мя, Владычице. Слава: Согласно Тебе и верно исповедаюся, Пречистая, и пожру Ти жертву, Тобою избавлься скорби. И ныне: Отверзошася на мя неправды уста, Владычице: темже мя, яко Заступница, сих вскоре свободи.
Господи, помилуй. (Трижды.) Слава и ныне:
Кондак, глас 6:
Предстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: ускори на молитву и потщися на умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя.
Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших. Пресвятая Богородице, спаси нас. Искушения души моея, юже тучнии юнцы ныне обыдоша, Пресвятая Дево, Сама мя сих свободи. Пресвятая Богородице, спаси нас. Защищающи тощно в беде сущих и в печали, радость, Богородице, подаеши всегда. Слава: Побеждена мя всего отчаянием дел и печали, огради мя, Дево, яко покров всем нерушимый. И ныне: Предстательством Твоим избавляемся бед и скорбей и обретаем богатство велие неистощаемо.
Песнь 8
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети, Тя превозносим во вся веки. Пресвятая Богородице, спаси нас. От человеческих снедаюся озлоблений и молюся, Богородице, избави мя суетнаго совета их. Пресвятая Богородице, спаси нас. Победихся в печалех искушении моими и молюся, Владычице, от сих мя спаси невредима. Слава: Спаси мя, Чистая, от человека льстива, и языка, и уст, и мучительства, и всякия нужды. И ныне: Иже нравом прельщаем есмь, без ответа сый, к Богородице зову: всяческих мя избави зол.
Песнь 9
Ирмос: Еже, радуйся, от Ангела приимшая, и рождшая Создателя Своего, Дево, спаси Тя величающия. Пресвятая Богородице, спаси нас. (Поклон.) Милостива ми в печалех жития, Богородице, буди, и спаси от бед, ныне прибегающаго к Тебе. Пресвятая Богородице, спаси нас. Воистинну едина на земли и в мори явилася еси, Чистая, кров неразоримь, прибегающим Ти несумненною душею. Слава: Без ума себе всяческими поработившу лютыми паденьми, мольбами Твоими свободу подаждь ми, Всепетая. И ныне: Тя надежду и заступление твердо стяжав, Чистая, величая Тя, яко Богородицу, песнь верою скончаваю.
Достойно есть яко воистинну блажити Тя Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем. Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Трижды с поклонами.) Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради. Господи, помилуй. (Трижды). Слава, и ныне: Отче наш, Иже еси на Небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Кондак воскресный, глас 6
Живоначальною дланию умершия от мрачных удолий Жизнодавец воскресив всех Христос Бог, воскресение подаде человеческому роду: есть бо всех Спаситель, Вокресение и Живот, и Бог всех.
Господи, помилуй. (40 раз.)
Молитва свт. Василия Великого
Иже на всякое время, и на всякий час, на Небеси и на земли покланяемый и славимый, Христе Боже, долготерпеливе, многомилостиве, многоблагоутробне, Иже праведныя любяй, и грешныя милуяй, Иже вся зовый ко спасению обещания ради будущих благ, Сам, Господи, приими и наша в час сей молитвы, и исправи живот наш к заповедем Твоим, души наша освяти, телеса очисти, помышления исправи, мысли очисти, и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, огради нас святыми Твоими Ангелы, да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем в соединение веры и в разум неприступныя Твоея славы, яко благословен еси во веки веков, аминь. Господи, помилуй. (Трижды.) Слава и ныне: Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем. (Поклон.) Именем Господним благослови, отче. Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.
Молитва ко Пресвятей Богородице, Павла, монаха обители Евергетиды, сиречь Благодетельницы
Нескверная, неблазная, нетленная, Пречистая, Чистая Дево, Богоневесто Владычице, яже Бога Слова человеком преславным Твоим Рождеством соединившая, и отринувшееся естество рода нашего небесным совокупльшая, яже ненадежных едина надежда и боримых помоще, готовое заступление к Тебе притекающих, и всех христиан прибежище. Не гнушайся мене грешнаго, сквернаго, скверными помыслы, и словесы, и деяньми всего себе непотребна сотворша, и разумом лености сластей жития раба бывша; но яко человеколюбиваго Бога Мати, человеколюбне умилосердися о мне, грешнем и блуднем, и приими мое, еже от скверных устен приносимое Тебе моление, и Твоего Сына и нашего Владыку и Господа, Матернее Твое дерзновение употребляющи, моли, да отверзет и мне человеколюбныя утробы Своея благости, и презрев моя безчисленная прегрешения, обратит мя к покаянию, и Своих заповедей делателя искусна явит мя. И предстани мне присно, яко Милостивая, и Милосердная, и Благолюбивая, в настоящем убо житии теплая предстательнице и помощнице, сопротивных нашествия отгоняющи, и ко спасению наставляющи мя; и во время исхода моего окаянную мою душу соблюдающи, и темныя зраки лукавых бесов далече от нея отгоняющи; в страшный же день суда вечныя мя избавляющи муки, и неизреченныя славы Твоего Сына и Бога нашего наследника мя показующи. Юже и да улучу, Владычице моя, Пресвятая Богородице, Твоим ходатайством и заступлением благодатию и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа; Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем, и Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Молитва ко Господу нашему Иисусу Христу, Антиоха, монаха Пандекта
И даждь нам, Владыко, на сон грядущим покой тела и души, и сохрани нас от мрачнаго сна греховнаго, и от всякаго темнаго и нощнаго сладострастия; укроти стремления страстей, угаси разжженныя стрелы лукаваго, яже на ны льстивно движимыя; плоти нашея востания утоли, и всякое земное и вещественное наше мудрование успи. И даруй нам, Боже, бодр ум, целомудр помысл, сердце трезвящееся, сон легок и всякаго сатанина мечтания изменен. Возстави же нас во время молитвы утверждены в заповедех Твоих, и память судеб Твоих в себе тверду имуща; всенощное славословие нам даруй, во еже пети и благословити и славити пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков, Аминь.
Преславная Приснодево, Мати Христа Бога, принеси нашу молитву Сыну Твоему и Богу нашему, да спасет Тобою души наша. Упование мое Отец, прибежище мое Сын, покров мой Дух Святый: Троице Святая, слава Тебе.
ОКОНЧАНИЕ ПОВЕЧЕРИЯ
Слава и ныне: Господи, помилуй. (Трижды.) Господи, благослови. Воскресый из мертвых, Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, молитвами Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех святых помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь.
Прощение
Ослаби, остави, прости, Боже, прегрешения наша, вольная и невольная, яже в слове, яже в деле, яже в ведении и не в ведении, яже во дни и в нощи, яже во уме и в помышлении: вся нам прости, яко Благ и Человеколюбец.
Молитва конечная
Ненавидящих и обидящих нас прости, Господи Человеколюбче. Благотворящим благосотвори. Братиям и сродником нашим даруй яже ко спасению прошения и жизнь вечную. В немощех сущия посети и исцеление даруй. Иже на мори управи. Путешествующим спутешествуй. Служащим и милующим нас грехов оставление даруй. Заповедавших нам недостойным молитися о них помилуй по велицей Твоей милости. Помяни, Господи, прежде усопших отец и братий наших и упокой я, идеже присещает свет лица Твоего. Помяни, Господи, братий наших плененных и избави я от всякаго обстояния. Помяни, Господи, плодоносящих и доброделающих во святых Твоих церквах, и даждь им яже ко спасению прошения и жизнь вечную. Помяни, Господи, и нас, смиренных и грешных и недостойных раб Твоих, и просвети наш ум светом разума Твоего, и настави нас на стезю заповедей Твоих, молитвами Пречистыя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии и всех Твоих святых: яко благословен еси во веки веков. Аминь.
Господи, помилуй. (Трижды.)
Повечерие
Повече́рие, у старообрядцев па́вечерница (греч. Απόδειπνον — «после ве́чери, ужина») — в византийском обряде ежедневное чинопоследование богослужения суточного круга, совершаемое в храме или в келлиях в дни, определённые Типиконом. Повечерие может быть или великим или малым, у старообрядцев также сохранилось среднее. Последование, и Великого, и Малого, повечeрий находится в самом конце современного Часослова, который чаще издаётся отдельной книжицей, но также является Второй частью Следованной Псалтири.
В латинском обряде аналогом повечерия является служба Completorium (российские римокатолики называют её так же: «повечерие»; у медиевистов также называется термином «комплеторий»), которая включает определённый гимн, несколько псалмов (варьируются в зависимости от дня недели), Песнь Симеона («Ныне отпускаешь») и завершающую молитву.
Энциклопедичный YouTube
- 1/:419
- ✪ Прот. Вячеслав Рубский — Служба. Полуночница, повечерие
Субтитры
- 1 Великое повечерие 1.1 Порядок совершения Великого повечерия 1.1.1 Первая часть
- 1.1.2 Вторая часть
- 1.1.3 Третья часть
- 2.1 Порядок совершения Малого повечерия
Повече́рие, у старообрядцев па́вечерница (греч. Απόδειπνον — «после ве́чери, ужина») — в византийском обряде ежедневное чинопоследование богослужения суточного круга, совершаемое в храме или в келлиях в дни, определённые Типиконом. Повечерие может быть или великим или малым, у старообрядцев также сохранилось среднее. Последование, и Великого, и Малого, повечeрий находится в самом конце современного Часослова, который чаще издаётся отдельной книжицей, но также является Второй частью Следованной Псалтири.
В латинском обряде аналогом повечерия является служба Completorium (российские римокатолики называют её так же: «повечерие»; у медиевистов также называется термином «комплеторий»), которая включает определённый гимн, несколько псалмов (варьируются в зависимости от дня недели), Песнь Симеона («Ныне отпускаешь») и завершающую молитву.
Англиканское использование
Начало повествования в Англо-католический Англиканская сервисная книжка (1991)
в Англиканский традиции, повиновение изначально было объединено с Вечерня формировать Вечерняя молитва в Книга общей молитвы
. В ЭКЮСАс
Книга Офисов
1914 г. Англиканской церкви предложенный Молитвенник 1928 года, и Англиканская церковь КанадыМолитвенника 1959 года, а также Книги общей молитвы за Церковь Ирландии,[9] восстановил форму повиновения англиканскому богослужению. Несколько современных литургических текстов, в том числе американский 1979 г.
Книга общей молитвы
, англиканская церковь Канады
Книга альтернативных услуг
, и англиканской церкви
Общее поклонение
, предоставляем современные формы обслуживания. Традиционная форма представлена в Англиканская сервисная книжка (1991). В
Общее поклонение
Служба состоит из вступительных предложений, исповедания грехов, псалмов и других библейских уроков, песнопения Симеона и молитв, включая благословение. Есть разрешенные альтернативы для дней недели и времен года христианского года. Как общественное богослужение, например Утренняя молитва и Вечерняя молитваПослушание может проводиться мирянином, что очень похоже на лютеранское употребление.
Великое повечерие
Порядок совершения Великого повечерия
Первая часть
- Начальные молитвы
- Господи, помилуй (12 раз)
- Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
- Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)
- Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)
- Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему. (Поклон)
- С понедельника по четверг первой седмицы Великого поста, в этом месте Великого повечерия, читается Псалом 69: Боже, в помощь мою вонми́,.. с пением Великого покаянного канона преподобного Андрея критского. В остальных случаях следуют:
- Псалом 4: Внегда́ призвати ми, услыша мя Бог правды моея:..
- Псалом 6: Господи, да не яростию твоею обличиши мене,..
- Псалом 12: Доко́ле, Господи, забудеши мя до конца;..
- Слава.., И ныне.., Аллилуйя (трижды), Господи, помилуй (трижды), Слава.., И ныне..,
- Псалом 24: К Тебе, Господи, воздвиго́х душу мою,..
- Псалом 30: На Тя, Господи, упова́х, да не постыжу́ся во век,..
- Псалом 90: Живы́й в Помощи Вышняго, в кро́ве Бога Небеснаго водворится…
- Слава.., И ныне.., Аллилуйя (трижды), Господи, помилуй (трижды), Слава.., И ныне..,
- С нами Бог (Ис. 8:9-10)
- Тропари День преше́д,..
- Безплотное естество херувимское,..
- Верую во Единаго Бога Отца Вседержителя,.. (Никео-Цареградский Символ веры)
- В Великий пост священник выходит на амвон и творит запевы с земными поклонами, а хор повторяет их: Пресвятая Владычице Богородице, моли о нас грешных — в праздники опускаются
- «Первое» Трисвятое по Отче наш. Возглас священника: Яко Твое есть Царство,..
- Хор: Аминь и тропари: в понедельник и в среду вечера: Просвети очи мои Христе Боже,.. Слава.., Заступник души моея буди Боже,.. И ныне.., Яко не имамы дерзновения..,, во вторник и четверг вечера: Невидимых враг моих неусыпание ве́си Господи,.. Призри и услышим я Господи Боже мой. Яко страшен Суд Твой Господи,.. Слава.., Слезы ми даждь Боже,.. И ныне.., Непостыдную, Богородице, надежду Твою имея,.. В Рождество и Богоявление вместо этих тропарей зажигается свет во всём храме, отверзаются Царские врата и поётся тропарь праздника, после чего врата затворяются
- Господи, помилуй (40 раз)
- Слава.., И ныне.., Честнейшую херувим,.. Именем Господним благослови, отче
- Иерей: Молитвами святых отец наших,..
- Господи Господи, избавле́й нас от всякия стрелы, летящия во дни,..
Вторая часть
- Приидите, поклонимся.., (трижды)
- Псалом 50: Помилуй мя Боже,..
- Псалом 101: Господи, услыши молитву мою, и вопль мой к Тебе да прии́дет…
- Молитва Манассии, царя иудейского, когда он содержался в плену в Вавилоне: Господи, Вседержителю, Боже отец наших,.. (2Пар. 36:23)
- «Второе» Трисвятое: по Отче наш. Возглас священника: Яко Твое есть Царство,..
- Хор: Аминь. Помилуй нас Господи, помилуй нас,.. Слава… Господи помилуй нас:.. И ныне.., Милосердия двери отверзи нам,.., в Рождество и Богоявление зажигается свет во всём храме, отверзаются Царские врата и поётся кондак праздника, после чего врата затворяются
- Господи, помилуй (40 раз)
- Слава.., И ныне.., Честнейшую херувим,.. Именем Господним благослови, отче
- Иерей: Молитвами святых отец наших,..
- Владыко Боже Отче Вседержителю,..
Третья часть
- Приидите, поклонимся.., (трижды)
- Псалом 69: Боже, в помощь мою вонми́,..
- Псалом 142: Господи, услыши молитву мою, внуши моление мое во Истине Твоей,..
- Славословие
- Сподо́би Господи в нощь сию́ без греха сохранитися нам…
- На всенощном бдении праздников Рождества Христова, Богоявления и Благовещения в этом месте Великое повечерие может оканчиваться, после чего следовать Лития. В дни Великого поста в этом же месте Великого повечерия могут вставляться каноны Богородице (или заупокойный) из Октоиха и святому (чаще с другого дня) из Минеи со стихирами и тропарём, после которых — Достойно есть
- «Третье» Трисвятое по Отче наш. Возглас священника: Яко Твое есть Царство,..
- Хор поёт велегласно и косно (громко и медленно): Аминь. Господи сил, с нами буди,.. , повторяя после каждого стиха псалма 150-го, далее: Слава.., Господи, аще не бы́хом святыя твоя имели молитвенники,.. И ныне.., Многая множества моих Богородице прегрешений,.. Всесвятая Богородице, во время живота моего не остави мене,.. Все упова́ние мое на Тя возлагаю,.. В случае полиелейного праздника вместо этих песнопений читается Кондак святому
- Чтец: Господи, помилуй (40 раз), далее: Иже на всякое время и на всякий час,.. Господи помилуй (трижды) Слава.., И ныне.., Честнейшую херувим.., Именем Господним благослови, отче
- Священник: Боже, ущедри ны,.. и Молитву Ефрема Сирина с четырьмя земными и двенадцатью поясными поклонами
- Чтец: Аминь. Трисвятое — по Отче наш, Господи помилуй -12 раз, Нескверная, небла́зная, нетленная, Пречистая,.. И даждь нам Владыко на сон грядущим покой тела и души,.. Преславная Приснодева, Мати Христа Бога,.. Упование мое Отец,…
- Священник: Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше слава Тебе.
- Хор: Слава.., И ныне.., Господи помилуй –трижды, Благослови
- Священник становится на амвоне на колени лицом к народу и читает первую молитву-прошение Литии: Владыко многомилостиве, Господи Иисусе Христе Боже наш,..
- Продолжая стоять на коленях, священник испрашивает прощение: Благослови́те, отцы́ святи́и, бра́тья и се́стры и прости́те ми гре́шному вся, ели́ка согреши́х в сей день: де́лом, сло́вом и помышле́нием.
- Народ отвечает: Бог да прости́т тя, о́тче честны́й, помоли́сь и о нас гре́шных.
- Священник: Благода́тию и человеколю́бием свои́ми Бог прости́т и поми́лует всех нас, и повернувшись к алтарю на амвоне произносит Заключительную ектению и отпуст
- Краткое наставление
Изначально Великое повечерие совершалось отдельно от других служб. И теперь может совершаться отдельно — в установленные Типиконом дни Сырной седмицы и в дни Великого поста. За первые четыре дня Великого поста на великом повечерии прочитывается весь великий покаянный канон преподобного Андрея Критского.
Может быть в составе праздничного всенощного бдения, где соединяется с литиёй: на праздники Рождества Христова и Богоявления — в какой бы день они ни прилучились; на Благовещение, если оно случится в те дни Великого поста, когда положено совершать великое повечерие (в седмичные дни, в Субботу акафиста, в Лазареву субботу, в Великий вторник, Великую среду и Великий четверг (Типикон 25 и 26 марта); на храмовые праздники, если они придутся в субботу 1-й седмицы и во вторник — субботу 2-й — 6-й седмиц Великого поста (Типикон, Храмовые главы 32, 35).
Историческое развитие
В этом разделе собрана информация из Католической энциклопедии 1917 года. Ссылки на псалмы следовать системе нумерации Септуагинта, как сказано в латинский из Вульгата.
Со времен ранняя церковь, практика семь фиксированных часов молитвы были обучены; в Апостольская традиция
, Ипполит наставлял христиан молиться семь раз в день «при вставании, при зажигании вечерней лампы, перед сном, в полночь» и «в третьи, шестые и девятые часы дня, которые связаны со страстями Христовыми».[2][3][4][5]
Происхождение повечеривания вызвало серьезные дискуссии среди литургистов. В прошлом общее мнение приписывало происхождение этого Часа Святой Бенедикт, в начале 6 века. Но Жюль Паргуар и А. Вандепитт прослеживают его исток к Святой Василий. Вандепит утверждает, что его не было в Cæsarea в 375 г., но в своем отступлении в Понта (358–362), что Василий установил повеление, которого «Час» не существовало до его времени, то есть вскоре после середины IV века. Дом Плейн также проследил происхождение повиновения до IV века, найдя упоминание о нем в отрывке из Евсевий а в другом в Святой Амвросий, а также в Джон Кассиан. Эти тексты свидетельствуют о частном обычае произносить молитву перед сном. Если это не был канонический час повиновения, это, безусловно, был предварительный шаг к нему. Эти же авторы отвергают мнение Паулин Ладёз и Дом Бесс, которые полагают, что повиновение имело место в Правиле Святой Пахомий, что означало бы, что он возник еще раньше, в 4 веке.[6]
Можно было бы примирить эти разные чувства, заявив, что если будет установленным фактом, что святой Василий установил и организовал час повиновения для Восток, так как Святой Бенедикт сделал для Запад, существовало еще во времена Святой Киприан и Климент Александрийский обычай читать молитву перед сном, в этой практике мы находим наиболее отдаленное начало нашего повествования.[6]
Малое повечерие
Во все прочие дни, по Уставу, должно совершаться малое повечерие, представляющее собой значительное сокращение великого. Согласно Уставу, должно совершаться вслед за вечерней. В отдельные дни Устав указывает совершать малое повечерие келейно. Малое повечерие (также и полунощницу) предписано совершать даже в дни великих праздников, если в храме по какой-либо причине нет Всенощного бдения (для этой цели в октоихе на воскресных службах всех восьми гласов приводятся специальные каноны, пое́мые на повечерии).
Рекомендации
- Боймер, Histoire du Bréviaire
, тр. Бирон, I, 135, 147–149
et passim - Батифол, Histoire du bréviaire romain
, 35 - Бесс, Les Moines d’Orient Antérieurs au Concile de Chalcédoine
(Париж, 1900 г.), 333 - Бишоп, «Служебная книга седьмого века» в Ежеквартальный обзор церкви
(Январь 1894 г.), XXXVII, 347 - Батлер, «Текст правила св. Бенедикта», в Обратный обзор
, XVII, 223 - Бресар, Люк. Монашеская духовность
. Три тома. (Аббатство Стэнбрук, Вустер: A.I.M., 1996) - Каброл, Le Livre de la Prière под старину
, 224 - В эту статью включен текст из публикации, которая сейчас находится в всеобщее достояние: Герберманн, Чарльз, изд. (1913). Католическая энциклопедия
. Нью-Йорк: Компания Роберта Эпплтона. Отсутствует или пусто | название = (помощь), s.v. Комплин - Ладеуз, Подвеска Etude sur le cénobitisme pakhomien le IVe siècle et la première moitié du Ve
(Лувен, 1898 г.), 288 - Паргуар, «Prime et соответствует» в Rev. d’hist. et de littér. религия.
(1898), III, 281–288, 456–467 - Паргуар и Петридес в Дикт. d’arch. и де литургия
, с. v. Apodeipnon, I, 2579–2589 - Плен, «La Génèse Historique des Heures» в Преподобный англо-ромэн
, I, 593 - —Idem, «De officii seu cursus Romani origine» в Studien u. Mittheilungen
(1899), X, 364–397 - Вандепит, «Saint Basile et l’origine de complies» в Преподобный Огюстиньен
(1903), II, 258–264 - Уоррен, Антифонарий Бангора: ранняя ирландская рукопись.
(полное факсимиле в коллотипе с транскрипцией, Лондон, 1893 г.) - —Idem, Литургия и ритуал Кельтской церкви
(Оксфорд, 1881 г.)